Discussie parkeren strand Castricum ’onfatsoenlijk’

Dorien Knijnenberg
Castricum

Cambium, het parkeerbedrijf van Ted Biesterbos, noemt het ’onfatsoenlijk’ dat de Castricumse politiek telkens opnieuw de discussie over kort parkeren bij het strand aanzwengelt, maar door Cambium aangedragen oplossingen afwijst.

Cambium/Biesterbos kreeg de laatste maanden veel kritiek te verduren nadat het college van b en w besloot niet verder te praten over de parkeerkwestie. Veel Castricummers storen zich er aan dat slechts voor een vast bedrag (6,50 euro in het weekend in de zomer) geparkeerd kan worden. Toenmalig wethouder Bert Meijer sprak van ’trekken aan een dood paard’.

Dirk Boonstra van Cambium vraagt zich af ’wie het paard is, wie er trekt en wie er dood is’. ,,De politiek in Castricum voert eens per vier jaar een electorale discussie en maakt kort parkeren tot verkiezingsitem, afgelopen winter voor de derde keer op rij. Terwijl het zou moeten gaan om de ambitie en visie die je hebt op Castricum aan Zee, waarvan parkeren onderdeel uitmaakt. Vervolgens wordt er gemakkelijk gekopt dat kort parkeren 1,5 miljoen moet kosten, dat is per definitie niet zo.’’

Volgens Cambium is de discussie ’verengd tot kort parkeren’. ,,Ons voorstel gaat uit van verkeersveiligheid zoals gescheiden verkeersstromen, verminderen van opstoppingen en meer capaciteit voor fietsen’’, aldus Boonstra.

De meest uitgebreide uitvoering zou Castricum 1,5 miljoen euro kosten, de uitgeklede versie vier ton. In alle opties zit kort parkeren. Het college hikt gezien de bezuinigingen aan tegen de kosten.

Overigens zet Meijers opvolger Leo van Schoonhoven de deur op een kier. Desgevraagd bevestigt hij een gesprek te hebben gehad met Cambium. Hij gaat zijn collega’s in het college van b en w voorleggen of het de moeite waard is toch verder te gaan met de ’parkeerkwestie’.

Boonstra ziet niets in vooraf betalen via een parkeermeter: ,,Het betekent een hoge investering, vanwege de handhaving is het klantonvriendelijk en handhaven kost ook geld waardoor het tarief hoger wordt.’’ Cambium is voorstander van achteraf betalen, maar dat vergt veel aanpassingen aan de omgeving om lange rijen bij de automaat te voorkomen. Vandaar dat Cambium een integrale oplossing wil voor het hele gebied waarmee meteen het fietsenprobleem aangepakt kan worden.

Wat Cambium betreft worden de gesprekken over het strand en het parkeren voortgezet met Castricum.

Wel vindt het parkeerbedrijf van Biesterbos dat de gemeente niet zonder meer de rekening naar Cambium mag schuiven.

Cambium/Biesterbos wijst er op al fors te hebben geïnvesteerd in Castricum aan Zee. Zo is door Cambium een stroomaansluiting en een persriool aangelegd vanaf Johanna’s Hof. De kosten zijn betaald door Cambium. ,,Terwijl gemeente en strandexploitanten inmiddels ook gebruik maken van deze voorziening’’, aldus Cambium.

Ook heeft Cambium vier jaar geleden 83.000 euro betaald voor een onderzoek naar kort parkeren dat geen doorgang vond. Het bedrijf zegt de verliezen door invoering van kort parkeren te willen nemen en de sloop van een loods te willen betalen. Maar: ,,De gemeente zal de investeringskosten dienen te dragen.’’

Dirk Boonstra van Cambium: ,,Daarnaast zijn we bereid Castricummers tot vijftig procent korting te geven op hun parkeerjaarkaart, mits de verkoop gebeurt via het gemeenteloket.’’ Een jaarkaart, die 145 euro kost, komt voor Castricummers dan op 72,50 euro. Voor zo’n korting moeten er dan wel minimaal 3500 verkocht worden. Dat ziet de gemeente niet zitten. Boonstra: ,,Heel jammer, het zou meteen een soort marktonderzoek zijn. Want vergis je niet: een heleboel klanten van ons zijn wél tevreden over de huidige tarieven. In IJmuiden en Egmond betaal je voor een dag parkeren veel meer.’’

Koen van Eijk

Meer nieuws uit NHD

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.