Denktank bewoners boetseert mee aan omgeving van Streekhof

Tanja Koopen
Bovenkarspel

Een autoluwe Stationslaan, de meeste verkeersbewegingen aan de kant van de Stuifbergenlaan, meer horeca langs het nieuwe verblijfsplein en dan bij voorkeur op het zuiden en wellicht een betere scheiding tussen fiets- en autoverkeer.

Er zijn allerlei suggesties mogelijk om de omgeving van winkelcentrum Streekhof in Bovenkarspel te verbeteren. Nu projectontwikkelaars Aldi en Deen de handen ineengeslagen hebben om het centrum qua winkels een laatste boost te geven, vindt de gemeente Stede Broec dat de omgeving ook moet worden aangepakt. En wie kan daar beter over oordelen dan de inwoners zelf?

Oproep

Dus zaten dinsdagavond 17 Stede Broecers in de vernieuwde raadzaal om samen met wethouder Bart Nootebos en projectleider Bas Admiraal als officiële denktank mee te boetseren aan de omgeving van het Streekhof.

Zij reageerden op de oproep van het college om mee te praten over de toekomstplannen van het centrum, en hadden daarmee direct een onderlinge overeenkomst: ze voelen zich allen betrokken bij hun gemeente. Sommigen kwamen gericht, zoals Garm Besseling, voorzitter van de winkeliersvereniging Streekhof en betrokken bij de Vereniging van Eigenaren. Verkeersdeskundige Sander Korver brengt graag zijn expertise in, Gerrit van Nijendaal komt op voor de belangen van gehandicapten. Arjan Braak waakt over de belangen van de Stationslaan, maar anderen willen gewoon graag meedenken. Of het Streekhof duurzamer maken. Het merendeel is Bovenkarspeler, een enkele Grootebroeker.

Nootebos hoopt eind deze maand de intentieovereenkomst voor fase vier van het centrum te ondertekenen met Deen en Aldi. Dan wordt ook duidelijker hoe de uitbreiding eruit komt te zien. Maar los hiervan kan de omgeving al worden aangepakt, legde Nootebos de inwoners uit. Een bron van zorg is in ieder geval de verkeersveiligheid, en dan niet alleen rondom het Streekhof, maar zeker ook aan de Middenweg, waar de drukte rond Action en Hema regelmatig voor gevaarlijke verkeerssituaties zorgt.

Over welke winkels waar komen heeft de denktank in ieder geval geen zeggenschap, benadrukte Nootebos. Verder is vrijwel alles bespreekbaar. Zo kan bijvoorbeeld ook de directe omgeving van het station en de zorg over de vaak vaststaande rotonde bij de spoorwegovergang aan de orde komen.

Groepjes

Volgende maand gaan de deelnemers aan de denktank ’de diepte in’. Dan wordt in groepjes gepraat over wat mogelijk is. Dat de gemeente momenteel al een nieuw bestemmingsplan in voorbereiding heeft is geen beletsel, aldus Nootebos. Veel waar straks over gesproken wordt valt onder de noemer ’openbaar gebied’ en moet nog worden ingevuld.

Nootebos gaf vast wat voorzetjes. Het verblijfsplein moet zo mogelijk autovrij worden, en alle panden er direct omheen krijgen een horecabestemming. Het verkeer moet zoveel mogelijk aan de kant van de Stuifbergenlaan blijven, waar de nieuwe doorsteek komt als de Aldi hier gebouwd wordt. Wat dus inhoudt dat de Stationslaan niet breder hoeft. Ook wil de gemeente een duidelijker verbinding met de Middenweg en nadenken over hoe je fietsers en auto’s beter kunt scheiden. Dat alle suggesties uiteindelijk worden overgenomen kan Nootebos niet garanderen. Wel vroeg hij een ’stevig advies’ om mee naar de politiek te gaan. Aan de slag dus.

Meer nieuws uit West-Friesland

Meest gelezen