Paniekerige start van vliegreis Amerika

Durk Geertsma

De vlucht naar Amerika van het echtpaar Hanraads begint op Schiphol met ellende. De scanner pakt het paspoort van mevrouw Hanraads niet. Ze vragen de ene na de andere KLM-medewerker om hulp, maar komen niet verder.

Na anderhalf uur aanmodderen vinden ze een KLM-medewerkster die wel ziet wat er aan de hand is: de tenaamstelling op haar nieuwe paspoort komt niet helemaal overeen met die op het verplichte ESTA-formulier voor reizen naar de States. Onmiddellijk wordt dat gecorrigeerd, maar te laat om nog met de vlucht mee te kunnen. Het omboeken naar een nieuwe vlucht kost hen in totaal 778 euro.

Eenmaal weer thuis beklagen ze zich bij de KLM. Die antwoordt dat het de verantwoordelijkheid van de passagiers is om hun papieren in orde te hebben. Dat antwoord herhaalt KLM als wij nog eens vragen of KLM niet alerter had moeten reageren. Hadden ze die laatste snuggere medewerkster direct getroffen, dan was de vergissing tijdig hersteld en had het echtpaar gewoon met de geplande vlucht meegekund. Kennelijk is de ene KLM grondstewardess de andere niet. En de les uit dit alles: check voor u naar Schiphol vertrekt of namen en voorletters op alle reisdocumenten hetzelfde zijn. Het voorkomt stress en kosten.

Meer nieuws uit frontpage

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.