De Graaff heeft met nieuwe kaaswinkel vertrouwen in toekomst Enkhuizen

De Graaff heeft met nieuwe kaaswinkel vertrouwen in toekomst Enkhuizen
Edwin en Silvia de Graaff voor hun vernieuwde winkel.
© Foto Theo Groot
Enkhuizen

De kaaswinkel van Edwin en Silvia de Graaff heeft binnen en buiten een forse metamorfose ondergaan. De Graaff wil met zijn vernieuwde zaak laten zien dat hij als ondernemer gelooft in de toekomst.

Was het in De Graaff van Enckhuysen altijd al een paradijs voor de kaasliefhebber, in de vernieuwde kaashandel en notenbranderij komen naast de kazen in alle soorten maten ook de andere delicatessen beter tot hun recht.

,,We hebben een goed lopend bedrijf en hebben vertrouwen in de toekomst en dat willen we uitstralen. Mensen komen graag in een mooie winkel en het is ook prettig werken in een mooie omgeving."

Scheersalon

Van buiten werd de zaak geschilderd in de oude grijze kleuren van de Enkhuizer Scheersalon, die ooit in het pand was gevestigd. De markies werd vernieuwd en er kwam een nieuw reclamebord. Binnen werd de hele winkel van vloer tot en met plafond gestript en opnieuw opgebouwd. De boogmuren achterin verdwenen en daar staat nu de grote bar met olijven en tappenades.

,,Die stond er al wel, maar aan het eind van de toonbank. Hij is nu een kwartslag gedraaid en valt meteen op bij iemand die de winkel binnenkomt.", vertelt Edwin, die al zijn praktijkervaring in het ontwerp van de winkel heeft ingebracht.

De winkel geeft een gevoel van ruimte. Heel veel kaas is bijna voelbaar aanwezig. Het koelvak is verdubbeld, de wijnselectie ook en vooraan heeft de notenbranderij een ruime plek gekregen.

De winkel heeft niet voor niets de toevoeging 'Van Enckhuysen'.

Toeristen

,,Ik ben trots op mijn zaak., maar ook trots op de stad. Er komen ongelooflijk veel toeristen, en daar wil ik als winkelier op inspelen. Van mei tot september heb ik hier 'Duitse koopavonden'. Dan komen de toeristen van de riviercruiseschepen naar de Westerstraat, ik sta in de deur met een blad vol blokjes kaas en vertel een kort verhaal. En dan mogen ze exclusief winkelen. Dat wordt ontzettend gewaardeerd."

,,Kijk, je kunt een zaak hebben en zeggen mijn tijd dient het wel uit, maar daar heb ik toch zo'n hekel aan. We zitten hier nu alweer na de herstart twaalf jaar. Ik werd 52 jaar en we dachten: wat gaan we doen. Wij besloten er voor te gaan. De hele zaak vernieuwen.’’

,, We zijn hier best veel aan het werk en dat gaat gewoon het prettigst in een mooie omgeving, die ook door de klanten wordt gewaardeerd. De klanten kennen ons en de mensen worden hier gekend. We kunnen nu in de nieuwe indeling ook gemakkelijker met de klant door de winkel lopen."

De zaak is tien dagen dicht geweest, maar de ondernemer opende drie panden verder drie dagen lang een pop-up-winkel om de klanten toch te kunnen bedienen.

Meer nieuws uit West-Friesland

Lees hier de digitale editie



Volg ons