Nienhuis verwijdert opname raad Landsmeer
Burgemeester Astrid Nienhuis van Landsmeer heeft een deel van de geluidsopname van de raadsvergadering van 10 december van de website verwijderd.
Aanleiding is een klacht van raadslid Debby Mulder van Positief Landsmeer. Mulder is het niet eens met de manier waarop ’dingen zijn gegaan’ tijdens de raadsvergadering, is het enige dat Nienhuis over de uitzonderlijke ingreep kwijt wil.
De verwijderde opname betreft het debat over het agendapunt over aanpassing van de referendumverordening. De verordening is aangescherpt om te voorkomen dat raadsleden zich bemoeien met de aanvraag van een referendum door burgers, zoals Positief Landsmeer eerder dit jaar had gedaan.
In het debat, dat vrijdag nog wel te beluisteren was, meldt VVD’er Niels Bonenkamp dat hij heeft vernomen dat Positief Landsmeer opnieuw is betrokken bij een tweede referendumverzoek. Hij voerde aan dat hij had gehoord dat aanvraagster Elisa Carson bij Mulders bedrijf werkt en dat op Facebook een foto heeft gestaan van de ondertekening van een document voor het referendumverzoek bij het bedrijf van Mulder.
Mulder gisteren: ,,Ik neem dit hoog op, omdat in de krant mijn bedrijfsnaam genoemd wordt.’’ Ze wil verder niets zeggen over de klacht die ze heeft ingediend en tegen wie. ,,Ik win momenteel juridisch advies in.’’
Ook Nienhuis wil verder niet ingaan op de klacht en de extreme maatregel om een opname van een openbare raadsvergadering te verwijderen.
Op de website www.raad.landsmeer.nl meldt de raad dat de burger alle raadsvergaderingen kan terugluisteren, er wordt niets over de verwijdering vermeld.
Door de verwijdering is ook het debat over de leges en belastingen van het net verdwenen. Nienhuis zal er voor zorgen dat dit zo snel mogelijk terug wordt gezet. De gewraakte opname wordt gedurende de afhandeling van de klacht niet openbaar gemaakt, zegt Nienhuis.
De raad praat donderdag over de wens tot ambtelijk samengaan met de gemeente Wormerland, Oostzaan en Waterland. Ook komt het referendumverzoek tegen dit voorstel aan de orde.