Ruyghweg weer anders ingericht

Bo-Anne van Egmond
Den Helder

De kruising Ruyghweg-Fabrieksgracht wordt weer aangepakt.

De huidige fietssluis op de Ruyghweg wordt weggehaald. In plaats daarvan komt er een zogeheten ’zichtverminderend object’: ,,Daarbij moet je denken aan een grote bloembak of iets dergelijks, waar de fietser langs moet rijden’’, zegt gemeentewoordvoerster Nies Schellinger.

Verder komt er vanaf de Fabrieksgracht een voorsorteerstrook naar links voor fietsers en komen er op de middenas van de Ruyghweg ’storende elementen’, zodat automobilisten niet meer over deze middenlijn rijden. ,,De meeste mensen proberen nu de ideale lijn te pakken als ze de Ruyghweg willen vervolgen. Zo kunnen ze hun snelheid behouden. Maar dan moeten ze wel over de middenas heen rijden. Om dat effect op te heffen leggen we een soort ribbels neer, waardoor de automobilisten op hun eigen weghelft blijven. Automatisch remmen ze dan ook af als ze op de Ruyghweg willen blijven rijden.’’ Wanneer de werkzaamheden worden uitgevoerd is nog onbekend. ,,Er moet nog gekeken worden wanneer de aannemer tijd heeft.’’

Kritiek

De Ruyghweg werd in 2015 aangepast, omdat er stelselmatig te hard werd gereden over de weg. Men besloot dat het doorgaand verkeer beter kon rijden via de Fabrieksgracht. Maar op de aanpassing kwam al gauw veel kritiek, nadat er meerdere ongevallen hadden plaatsgevonden op de weg. Sinds die tijd zijn er mondjesmaat zaken aangepast, zoals attentielampjes in het wegdek. De gemeente voerde gesprekken met belangenverenigingen zoals Veilig Verkeer Nederland, de Fietsersbond en het Wijkplatform Stad Binnen De Linie.

Afwachten

Stefan Oudijk van de Fietsersbond Den Helder stelt dat zijn bond andere aanbevelingen had aangedragen: ,,Wij hadden liever andere oplossingen gezien. Maar ja, het mocht niet zo zijn. Wij hebben ons erbij neergelegd en kunnen niets meer. We wachten het allemaal even af.’’

Ook Sylvia Hamerslag van het Wijkplatform stelt teleurgesteld te zijn in de oplossingen. ,,Onze inbreng is bijna niet gehoord. Behalve dan de voorsorteerstrook voor fietsers. Wij hadden liever verkeerslichten of een rotonde gezien.’’ Een rotonde kan niet op die locatie, zegt Schellinger, vanwege ruimtegebrek.

Hamerslag vermoedt dat door het verwijderen van het sluisje fietsers juist in de knel komen. ,,De fietsers worden gedwongen om hun hand uit te steken, dat zou voor automobilisten duidelijker zijn. Maar ik denk dat zo’n versmalling een kritiek punt kan zijn. Ik hoop dat het allemaal goed uitpakt en laat me ongelijk krijgen, zodat het met deze ingrepen inderdaad veiliger wordt.’’

Meer nieuws uit NHD

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.