Tramreiziger waant zich in Hoorn in de IJzeren Eeuw

Tramreiziger waant zich in Hoorn in de IJzeren Eeuw
Documentalist Remco van Doren en directeur Rene van den Broeke (r) in de ruimte van De Tijdlijn.
© Foto Marcel Rob
Hoorn

Iedereen weet van Hoorn in de Gouden Eeuw, maar wie kent het verhaal van de IJzeren Eeuw? Dat verhaal, over de geschiedenis van de stoomtram in Nederland (vanaf 1839), is te beleven in het nieuwe Tramstation Hoorn. Dat zal vrijdagmiddag officieel worden geopend.Directeur Rene van den Broeke van de Museumstoomtram Hoorn-Medemblik is een gelukkig man: ,,Ik had niet durven dromen dat het zó mooi zou worden.’’

De Museumstoomtram vervoert jaarlijks 140.000 reizigers. Het was de Bankgiroloterij die jaren geleden vroeg wat een droomwens was. Die is nu in vervulling gegaan. Van de negen ton die dat heeft gekost, kwam 690.000 euro uit de loterijkas en de rest van fondsen, subsidies en schenkingen.

Aan het bestaande gebouw werd een nieuwe vleugel gebouwd, waarin een stationsrestauratie werd ingericht, met een grote luifel. In de nu centrale hal kwam een mahoniehouten balie, met een winkeltje er achter. Het gebied tussen station en seinhuis is bestraat. De operatie nam twee jaar in beslag en heeft een behoorlijke aanslag gepleegd op de organisatie, die drijft op 300 vrijwilligers.

Het is de bedoeling de bezoeker vanaf binnenkomst de sfeer van honderd jaar geleden te laten ervaren en wat de trotse directeur betreft is dat tot in detail gelukt. Het gebouw is nieuw, maar oogt authentiek. Trots is hij op de sfeervolle gaslichtlantaarns.

Na het stationsgebouw is nu ook de nieuwste attractie gereed. In het oude ontvangstgedeelte is vanaf zaterdag De Tijdlijn toegankelijk: een educatieve tentoonstelling over de geschiedenis. Zo is het museum ook een bezoek waard als de stoomtram niet rijdt of al weg is.

Documentalist Remco van Doren heeft zich er helemaal op kunnen uitleven. Foto’s, teksten en filmpjes - onder meer van afgeladen trams die mensen naar de Bollenstreek vervoerden - zijn te zien op wanden en aanraakschermen. Ook zijn er gedetailleerd nagemaakte modellen van tramrijtuigen. Wie de gepresenteerde informatie uitvoerig wil bestuderen, is een tot twee uur kwijt. Toch is dit maar een klein deel van wat de Museumstoomtram in haar documentatiecentrum beschikbaar heeft. En de collectie blijft groeien.

De Tijdlijn toont hoe in het verleden werd gereisd en hoe goederen werden vervoerd. Een grote interactieve kaart op een liggend aanraakscherm toont de informatie achter alle stoomtramlijnen, waarvan de meeste zijn verdwenen, in Nederland.

De tijdlijn loopt van 1767, als Engeland de bakermat vormt voor de stoommachine, tot de restauratie van een stoomtramrijtuig in Hoorn, in 1999. Lomocotief Bello speelt een opvallende rol. Bello (bouwjaar 1914) blijkt een maand in Hoorn te zijn ingezet, voor zij in 1915 naar de Achterhoek verdween. De locomotief werd bekend als de strandtram tussen Alkmaar en Bergen aan Zee, die in 1955 ondanks protesten werd opgeheven en in 1960 als monument werd opgesteld. Daar is in De Tijdlijn een Polygoonfilmpje van te zien. In 1978 werd de Bello voor een gulden verkocht en sinds 1985 rijdt Bello weer tussen Hoorn en Medemblik. Dikke kans dat een bezoeker De Tijdlijn bezoekt en vervolgens meerijdt in een rijtuig achter de Bello. Dan is de beleving compleet, en dat is precies de bedoeling.

Meer nieuws uit West-Friesland

Keuze van de redactie

Lees hier de digitale editie



Volg ons