Werk aan pompstation mogelijk oorzaak raar water

Gert van der Mateng.van.der.maten@hollandmediacombinatie.nl
Heerhugowaard

Werkzaamheden aan een pompstation in de duinen bij Bergen zijn mogelijk de oorzaak van een vreemde smaak van het kraanwater. Dat zegt waterleidingbedrijf PWN.

Volgens PWN zijn er inmiddels 120 klachten binnen gekomen over kraanwater. ,,Op 175.000 aansluitingen lijkt dat niet veel, maar elke klacht is er voor ons één te veel”, aldus een woordvoerder.

Volgens PWN ’kan het zijn’ dat de klachten over een gronderige smaak en geur van het kraanwater iets te maken hebben met het pompstation in Bergen. Dat pompt water op uit de duinen. Dat water komt uit het IJsselmeer en wordt gefilterd door het duinzand. Na die filtering pompt het station het schone water weer op voor transport naar 175.000 klanten.

In het station zijn momenteel werkzaamheden gaande en het kan zijn dat de klachten daar hun oorzaak vinden. ,,Dit zoeken we momenteel verder uit.” PWN zegt dat die zoektocht ook tijdens oud en nieuw door gaat. ,,Wij zijn een 24-uurs bedrijf.”

Den Helder

De klachten zijn met kerst begonnen in Heerhugowaard, maar sindsdien komen ze ook uit de omgeving van die stad, tot in Den Helder aan toe. Het waterleidingbedrijf is terughoudend met informatie over de plaatsen waar klachten vandaan komen. Het zou kunnen dat mensen ineens ook klachten hebben als ze lezen dat het probleem in hun woonplaats ook voorkomt, zo beaamt de woordvoerder.

Onderzoekers van PWN hebben klagers thuis bezocht en watermonsters uit hun kraan genomen. Die monsters zijn inmiddels getest in het waterlaboratorium in Haarlem en dat heeft dus nog geen antwoorden over de geur- en smaakafwijking opgeleverd.

Wel zegt PWN dat de monsters allemaal bacteriologisch in orde bleken te zijn. ,,Het kraanwater is absoluut veilig om te drinken.”

Op Facebook circuleren berichten dat mensen door PWN’ers aangeraden zou zijn om flessenwater te gebruiken. Als dat al gebeurd is, had dat niets met de veiligheid te maken, hooguit met de smaak.

Excuses

PWN maakt op zijn website excuses. voor de afwijkingen. ,,Onze klanten zijn gewend aan de smaak van ons kraanwater en als het anders ruikt of smaakt, is dat heel vervelend. Onze welgemeende excuses hiervoor. Het spreekt voor zich dat we met de grootste prioriteit doorwerken aan een oplossing.”

Meer nieuws uit Alkmaar

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.