Tunnels, viaducten of wegomlegging Castricum

Alles is mogelijk in Castricum, als die rijen wachtende auto’s maar weggaan. Foto Kees Blokker

Redacteur Kennemerland
Castricum

Een volle raadszaal luisterde donderdagavond naar de presentatie van de varianten voor het stationsgebied in Castricum. De opvallendste keuzemogelijkheden: omlegging van autoweg langs de oost- of westkant van het dorp.

Ingenieursbureau Movares kreeg van het college de opdracht om 18 variantente onderzoeken met als belangrijk criterium de prijs. Alles boven de 25 miljoeneuro werd geschrapt. Twee andere hoofdcriteria waren de mate waarin het probleem wordt opgelost en het bestuurlijke aspect. De variant mag niet strijdig zijn met het geldende beleid. Na de beoordeling bleven er acht varianten over, waarvan één het nulscenario is: hierbij verandert niets. Wanneer het spoorboekloos rijden ingevoerd wordt, zullen de spoorbomen elk uur ongeveer 45 minuten gesloten zijn.

De twee varianten waarin de weg wordt omgelegd kregen de meeste respons. De westelijke variant (15 miljoen) betekent dat de Beverwijksestraatweg voor het spoor afbuigt en via de westkant van Castricum uitkomt op de Zeeweg. De oost-variant (25 miljoen) buigt vanaf de Beverwijksestraatweg rechtsaf en loopt langs de oostkant van het dorp naar de N203. Voor 13 miljoen kan het station worden verplaatst. Dit zou de slagbomen vaker open houden, aldus Movares.

Jeroen Drenth, procesmanager gebiedsontwikkeling van de gemeente, maakte bekend dat er sowieso gesleuteld gaat worden aan het station. Zo wordt er uiterlijk in 2013een fietsenstalling geplaatst en komen er liften. Het station krijgt uiterlijk in 2015 een overkapping. Tevens is de ambitie om 460 parkeerplaatsen te creëren. Nu zijn er 317.

Tekeningen van de spoorvarianten komen volgende week op de website van de gemeente Castricum.

Meer nieuws uit NHD

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.