Zilveren sieraden uit Nepal

amsterdam

Cathelijne Lania zet haar marketingtalent in om zilveren sieraden te verkopen die worden gemaakt in Nepal. ,,Ik geloof er in dat ondernemenn in ontwikkelingslanden de toekomst heeft.'' Commercie en idealisme heeft Cathelijne Lania altijd willen combineren. Ze ging marketing studeren met als droom voor Unicef geld te gaan verdienen.

Het werd toch de ‘echte business’ bij Douwe Egberts. Na vijf jaar werken vroeg ze zich af: is dit het? Wil ik dit blijven doen? ,,Toen hoorde ik via via dat een zilversmid in Nepal meer klanten nodig had om zijn mensen aan het werk te kunnen houden. Ik was dertig, had geen gezin. Ik dacht: wat kan mij gebeuren? Vrij impulsief ben ik op het vliegtuig gestapt. Met een koffer vol zilver kwam ik terug.’’ Als een ‘Tupperware-tante’ doorkruiste ze het hele land om de zilveren sieraden aan de vrouw te brengen. ,,Ik ging er echt voor. Mijn baan bij Douwe Egberts zegde ik op. Een armband verkopen geeft mij veel meer voldoening dan een pak koffie verkopen. Verkoop ik een armband, dan heeft iemand in Nepal drie dagen werk. Geluk verdienen vind ik veel belangrijker dan geld verdienen.’’ De sieraden zijn van hoge kwaliteit en vinden hun weg via party’s, beurzen, maar intussen ook via de detailhandel en via bedrijven. Cathelijne zit er nog altijd bovenop. ,,Bij elk product zit een verhaal; over wie de maker is en waar het product vandaan komt. Eerst wilde ik dat niet doen. Ik dacht: deze sieraden verkopen zichzelf. Maar de consument stelt het juist op prijs.’’ Cathelijne wil haar activiteiten uitbreiden naar Peru en Bolivia. Zie ook www.abeautifulstory.nl

Meer nieuws uit NHD

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.