Met hyperloop in 50 minuten van Amsterdam naar Frankfurt

Met hyperloop in 50 minuten van Amsterdam naar Frankfurt
Utrecht

In 50 minuten van Amsterdam naar Frankfurt. Die 450 kilometer naar de Duitse stad worden dan niet per vliegtuig afgelegd, maar in een hyperloop met nog eens zeven tussenstations.

De hyperloop is een futuristisch vervoersmiddel waaraan studenten van de TU Delft ook al jaren werken. Zij hebben inmiddels een bedrijf opgezet, Hardt Hyperloop. In Delft is een testbuis geplaatst waar de capsules worden verbeterd.

Bij de hyperloop stappen passagiers in een capsule in, die daarna met hoge snelheid door een buis schiet. Dat is mogelijk omdat het binnen de buis vrijwel vacuüm is, waardoor weinig energie nodig is om de capsule met duizend kilometer per uur voort te stuwen.

Met hyperloop in 50 minuten van Amsterdam naar Frankfurt

Woensdagmiddag werden tijdens een evenement in Utrecht de resultaten gepresenteerd van een eerste studie naar een mogelijk Europees traject. Natuurlijk kan je binnen een half uur van Amsterdam naar Frankfurt, omdat dat maar 450 kilometer is.

Maar het project moet ook financieel haalbaar zijn, dus voldoende passagiers trekken. Daarom hebben de onderzoekers nog zeven tussenstations gepland: Utrecht, Den Bosch, Eindhoven, Venlo, Dusseldorf, Keulen en Bonn.

,,Maar het is niet dat de hyperloop overal stopt. De tussenstations zijn afslagen van onze snelweg, maar de verschillende binnensteden. Passagiers stappen in Amsterdam in een specifieke capsule in die hen in een keer naar de juiste bestemming brengt’’, legt een van de projectleiders uit. ,,Maar je kan ook de capsule nemen van Utrecht naar Bonn. Het is niet alleen voor de hele lange afstand.’’

Met hyperloop in 50 minuten van Amsterdam naar Frankfurt

Wie helemaal naar Frankfurt wil, is 53 minuten onderweg. Dit in tegenstelling tot de vier uur die je kwijt bent wanneer regulier vervoer (trein of auto) ingezet wordt. Met alleen al deze route zouden meer dan 4,3 miljoen inwoners kunnen worden bediend, en op jaarbasis zou de hyperloop meer dan 48 miljoen passagiers kunnen vervoeren.

De relatief lage snelheid (die duizend kilometer per uur wordt hier niet gehaald), is het gevolg van het traject. Om de buizen op palen acceptabel te maken, is gekozen voor een traject dat zoveel mogelijk naast bestaande snelwegen en spoorwegen ligt. Op het Nederelandse deel lukte dat voor 70 procent.

Schiphol

De hyperloop zou een duurzaam alternatief bieden voor de circa twee miljoen vliegtuig passagiers op jaarbasis, waarbij 83.690 ton aan CO2-uitstoot wordt bespaard per jaar.

Lees ook: Tata Steel investeert in Europese hyperloop [video]

Daarmee kan de hyperloop binnen Europa een alternatief vormen voor het vliegtuig. Reden waarom naast partijen als Prorail, Tata Steel en ESA, woensdag ook Schiphol sponsor van het project werd. Op het overvolle Schiphol kan ruimte ontstaan wanneer meer korte afstanden per trein of hyperloop worden afgelegd.

Met hyperloop in 50 minuten van Amsterdam naar Frankfurt

Tijdens de bijeenkomst werd een eerste ontwerp getoond van een hyperloopstation, waar de buis met capsules ondergronds door een stad gaat. Buiten steden zou een hyperloop op palen kunnen. Voor het zover is, moet er nog veel worden getest.

In de Flevopolder wil Hardt in 2020 een testtraject bouwen. Ook in Amerika, Canada en elders in Europa wordt verder onderzoek gedaan, waarbij het belangrijk is de systemen op elkaar af te stemmen (buisdiameter en aandrijving).

Het streven van Hardt is om in 2026 een traject van pakweg vijftig kilometer gereed te hebben: dat zou tussen twee Nederlandse steden kunnen zijn.

Meer nieuws uit Nieuws

Lees hier de digitale editie



Volg ons