Tijdreis langs de Westfriesedijk via rotonde

1/2
Opmeer

Veiliger en vlotter reizen door de tijd, met oog voor de historie van de Westfriesedijk.

Dat gevoel wil de provincie Noord-Holland weggebruikers meegeven met de aanleg van twee rotonden en een bijzondere fietsbrug. De provinciale weg N239, deels door de gemeenten Hollands Kroon en Opmeer, ondergaat een ware metamorfose.

Op een drietal punten verandert het tracé tussen Niedorp en Lambertschaag ingrijpend. Dat is de kruising N239/Westfriesedijk-Langereis nabij de Winkeler golfbaan Regthuys en de kruising N239/Westfriesedijk-Zuiderzeestraat bij Aartswoud. Daarnaast komt er een speciale fietsersbrug over de Ringsloot, tussen beide rotonden en gescheiden van het autoverkeer.

Doorsnijden

Qua functie en vormgeving wijken de rotonden niet wezenlijk af van bestaande varianten. Minder ongevallen en meer doorstroming blijft de voornaamste aanleiding. Bijzonder daarentegen is de uitvoering. Op gepaste afstand van het weggedeelte is op strategische plaatsen cortentstaal in het dijklichaam aangebracht. ,,Dat hebben we gedaan om de dijk landschappelijk te accentueren’’, aldus projectleider Jean de Nijs van de provincie. ,,Dat effect bereik je het beste met dit staal, dat bruin en een beetje roestig oogt. Als je kijkt naar de situatie bij Aartswoud, dan zie je dat we daar de dijk doorsnijden. Dat willen we ook benadrukken met het gebruik van cortentstaal. In het algemeen willen we in beide gevallen een duidelijke verbinding leggen met de dijk. Die is van grote historische betekenis. We willen op bepaalde plaatsen ook oude poldernamen in het staal stansen. Cortentstaal vergt weinig onderhoud, dat is ook mooi meegenomen.’’

Ook de gescheiden fietsbrug betekent straks een significante verbetering voor wielrijders en autoverkeer. In de huidige situatie liggen beide verkeersstromen dicht tegen elkaar. Met de nieuwe overspanning wil de provincie die duidelijk scheiden. Dat resulteert in een hypermoderne brug, die leunt op ranke pijlers in het water. ,,Deze fietsbrug willen we zo slank mogelijk houden om de dijk zoveel mogelijk intact te laten’’, aldus De Nijs. ,,Bovendien hoef je hiermee geen extra grond te verwerven en omdat je evenmin vierkante meters grond aan de natuur onttrekt, hoef je dat ook niet te compenseren.’’

Genootschap

Behalve Hollands Kroon en Opmeer praten ook het Westfries Genootschap mee en het Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier (HHNK). Als alles goed gaat, start en eindigt de operatie in het jaar 2020.

Meer nieuws uit West-Friesland

Keuze van de redactie

Lees hier de digitale editie



Volg ons