Bewoners Alkmaarse Rederijkershof missen hun fontein

Vogels hebben bezit genomen van de kapotte fontein voor het appartementencomplex aan het Rederijkershof.© Foto Erna Faust/Luciënne van der Stouwe

Hans Brandsma
Alkmaar

Moedeloos zijn ze van alle pogingen om hun fontein weer aan de praat te krijgen. Bewoners van het Rederijkershof hebben de Alkmaarse ambtenaren bestookt met telefoongesprekken, e-mails en bezoekjes. Het resultaat is vruchteloos. ,,Als de fontein het dit jaar bij elkaar zeven dagen heeft gedaan, is het veel’’, meldt Jaap Adrichem, woordvoerder namens de boze bewoners.

Het was jarenlang de trots van park de Oosterhout. Midden in de plas die wordt begrensd door de Vondelstraat, het Rederijkershof en de Oosterhout spoot de fonteinen jaren achtereen een waaier van water.

Het was een bezienswaardigheid, niet alleen voor de bewoners, maar ook voor de bezoekers van het park, bemerkte Adrichem.

,,Mijn vrouw en ik wonen negen jaar aan het Rederijkershof en we hebben er zeven jaar lang van genoten. De fontein deed het altijd van maart tot en met december en als de winter begon zette de gemeente hem stil. Dat begreep ik wel vanwege de vorst.’’

Trammelant

De eerste strubbelingen waren in 2017. ,,De fontein is computergestuurd en ineens was er trammelant met de software’’, zo is de reconstructie van Adrichem.

,,De bediening was door de gemeente Alkmaar overgedragen aan een bedrijf dat landelijk opereert en meer fonteinen bediende. Dat was van korte duur, want dat bedrijf stopte er mee door een faillissement. Daarna is het eigenlijk niet meer goed gekomen. Dit jaar hebben we er alles aan gedaan om de fontein weer tot leven te wekken, maar de gemeente heeft ons flink in de kou laten staan. We hebben zelfs aangeboden om als bewoners de bediening zelf over te nemen. Voor ons is het een kleine moeite om ’s ochtends een knop om te draaien en die tegen de avond weer terug te zetten.’’

De betreffende ambtenaar beloofde talloze malen beterschap, maar tot op de dag van vandaag is de fontein niet meer actief.

,,We hebben wel tien keer gehoord dat het de gemeente het op zou lossen, maar het zijn allemaal loze beloften gebleken. Iedere keer was er een nieuw smoesje, maar het resultaat was hetzelfde: de fontein doet het niet meer.’’

Een woordvoerder van de gemeente Alkmaar erkent dat er repeterende problemen zijn met de software die de fontein goed moet laten functioneren. ,,Daardoor is de fontein van slag geraakt. De software wordt herschreven en als dat is gebeurd is de oplossing nabij.’’

Los daarvan was het volgens de woordvoerder de vraag geweest of de fontein in de maanden juli en augustus sowieso was aangezet. ,,Door de hitte was er een kans op verspreiding van het legionellabacterie op plaatsen waar we dat niet wilden. Dat gevaar is nu ook geweken.’’

Meer nieuws uit Alkmaar

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.