Hoorn wil rond 2027 ’zero-emissiezone’ invoeren voor vrachtverkeer in binnenstad

Kerkplein, Hoorn, middenin de toekomstige emissie-vrije zone voor vrachtwagens en bestelbusjes.

Kerkplein, Hoorn, middenin de toekomstige emissie-vrije zone voor vrachtwagens en bestelbusjes.© Foto Marcel Rob

Martijn Mak
Hoorn

De gemeente Hoorn heeft als doel om rondom het jaar 2027 een zero-emissiezone in te stellen in het centrum van de stad (binnenstad) en de oude schil eromheen (gebied dat binnen de Provincialeweg en het Keern valt). Eerst voor bestelbusjes, later (2030) ook voor vrachtwagens.

Samen met de 39 andere grootste gemeenten van Nederland (G40), die ook zo’n nul-uitstoot-gebied gaan aanwijzen, wil Hoorn in totaal 1 megaton CO2-reductie bereiken. Deze gezamenlijke ambitie vloeit voort uit het Klimaatakkoord.

Om de plannen te laten slagen, krijgen de gemeenten (kostendekkende) subsidie waarmee hulp van experts kan worden ingeschakeld (Samenwerkingsproject Experttool Stadslogistiek, afgekort SPES). Hoorn heeft vorig jaar onderzoek laten uitvoeren (door bureau RHDHV) naar de kansen om stadsdistributie (bevoorradingsverkeer) te verduurzamen.

Aanpak

Daarna is een plan opgesteld om dit aan te pakken. Een van de maatregelen is dus een zero-emissiezone voor vrachtwagens en bestelbusjes. Onder meer het optimaliseren van de afvalinzameling, het uitbreiden van de bevoorradingstijden en de aanleg van bewegende paaltjes om het kernwinkelgebied af te bakenen zijn andere mogelijkheden.

„Het is nu zaak de zero-emissiezone voor stadsdistributie verder uit te werken, dus het exacte gebied bepalen en ervoor zorgen dat de politiek een besluit kan nemen”, vertelt Roel Huisman, verkeerskundige van de gemeente. „Daar is opnieuw een SPES-subsidie voor aangevraagd en deze is ook toegekend. RHDHV zal de gemeente Hoorn hierbij wederom ondersteunen.”

(Tekst gaat door onder de foto)

Een kaart van de beoogde emissie-vrije zone.

Een kaart van de beoogde emissie-vrije zone.© Beeld gemeente Hoorn

Een formeel besluit over de zero-emissiezone is door de politiek nog niet genomen, maar wordt wel voorbereid. Wat Hoorn betreft wordt ingezet op of rond het jaar 2027 (invoering). Eerst bestelbusjes, daarna vrachtwagens. Huisman: „Dat heeft met de levensduur van de voertuigen te maken. Mensen moeten de tijd hebben om de omschakeling te kunnen maken.”

Auto’s of brommers blijven nog even buiten schot.

Meer nieuws uit West-Friesland

Meest gelezen