’Strakke logistieke dans.’ Rijkswaterstaat werkt ’s avonds en ’s nachts aan vijftien portalen op de A1 tussen Muiderberg en Eemnes

’De weggebruiker staat alleen bij het uithijsen een paar minuten stil.’

’De weggebruiker staat alleen bij het uithijsen een paar minuten stil.’© Foto: Rijkswaterstaat

Eddie de Paepe
Hilversum

Deze zomer voert Rijkswaterstaat onderhoud uit aan de portalen op de snelweg A1 tussen knooppunt Muiderberg en knooppunt Eemnes. De werkzaamheden vinden in de avond en nacht plaats om verkeershinder zoveel mogelijk te beperken.

In totaal worden er 15 portalen onderhouden. Daar komt volgens Rijkswaterstaat het één en ander bij kijken. ’We leiden het verkeer naar één rijstrook en richten het werkvak in. De techniek in de schakelkast wordt afgekoppeld, een kraan verwijdert de dwarsligger (waar de matrixborden aan hangen) en de A-poten worden van hun verankering getakeld.’ Al dit werk gebeurt ’in een strakke logistieke dans’, waardoor de weggebruiker alleen bij het uithijsen een paar minuten stil komt te staan. Op sommige plekken worden, in verband met veiligheidsvoorschriften, noodportalen geplaatst.

(Tekst gaat door onder de foto)

© Foto: Rijkswaterstaat

Oxidatie

De portalen gaan vervolgens op transport en worden elders opgeknapt. De coating en eventueel oxidatie (roest) wordt ervan afgestraald en binnen vier uur daarna gaat de eerste nieuwe laag verf erop, dit om ‘vliegroest’ voor te zijn. Kabels worden vervangen en kabelgoten gereinigd.

Bij het terugplaatsen sluit Rijkswaterstaat de matrixborden en eventuele camera’s weer aan op de schakelkast en test de verkeerscentrale alle techniek. ’Als alles naar behoren werkt, ruimen we het werkvak op en kunnen de portalen weer vele jaren mee.’

Meer nieuws uit Gooi

Meest gelezen