Premium

Fusiebedrijf RTL en Talpa gaat amusementskijker van lineaire televisie richting abonnement duwen | commentaar

John de Mol.
© ANP/Robin van Lonkhuijsen

Gisten en borrelen mag insiders dan zijn opgevallen, het bericht dat RTL en Talpa willen fuseren kwam dinsdag toch als een verrassing. Als de mededingingsautoriteit er geen beletsel in ziet, gaan beide bedrijven volgend jaar op in een groter verband, dat voor zeventig procent uit RTL en dertig uit Talpa bestaat.

Voor Talpa-eigenaar John de Mol - talpa is Latijn voor mol - betekent dit een stap terug qua zeggenschap over zijn onderneming. Maar het is ook een stap terug in de tijd, want in het toekomstige bedrijf vervult hij naast de rol van aandeelhouder ook die van producent. Sterker nog, zijn productiebedrijf Talpa Entertainment Producties (TEP) blijft nadrukkelijk buiten de deal met RTL, zodat hij ook los van de nieuwe onderneming de handen volkomen vrij kan houden voor wat hij het liefste deed en hem zijn miljoenen opleverde: vernieuwende, eigenzinnige programma’s ontwikkelen die de kas doen kraken. En waarvoor hij straks een makkelijke ingang heeft bij het nieuwe bedrijf dat hij mede bezit.

Meer nieuws uit Opinie-Column

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.