Sportzomer stuwt televisieverkoop letterlijk en figuurlijk naar grote hoogte. ’Er mag een inchje bij van de consument’

Vooral grote beeldschermen zijn erg in trek deze zomer.
© Foto Glenn Carstens-Peters
Hoorn

Met een drukke sportzomer voor de boeg wrijven electronicawinkels zich in hun handen. De verkoop van televisies, en dan met name hele grote, zit in de lift. Zondag kluisteren miljoenen Nederlanders voor de buis als Oranje de volle sportagenda aftrapt op het EK voetbal.

Er lijkt goed te zijn geluisterd naar de aanbeveling van minister Hugo de Jonge (Volksgezondheid, Welzijn en Sport). „Koop zelf een groot tv-scherm”, zei de minister kort nadat bekend werd dat kroegen de eerste wedstrijden van het Nederlands elftal niet mogen uitzenden. Die boodschap was onderdeel van zijn oproep om vooral thuis voetbal te kijken.

Lees ook: Nieuwe tv hoort bij EK-voorbereiding

Een rondgang langs meerdere West-Friese elektronicazaken leert dat winkeliers garen spinnen bij de woorden van De Jonge. De filialen van EP:Beerepoot in Hoorn, Wervershoof en Bovenkarspel zien een stijging in de verkoop van televisies. „Tijdens de lockdown was de vraag naar elektronica al hoog. Maar we merken nu alsnog een piek in de verkoopcijfers”, zegt Frank Ootes namens de winkelketen.

Verkoopverdubbeling

Het kleinere EP:Klaver (Obdam) en De Wit Beeld Geluid Witgoed & Muziek (Enkhuizen) spreken van dezelfde ontwikkeling. Net als de BCC en MediaMarkt uit Hoorn. De winkelier uit Obdam zegt dat hun televisieverkoop ’een verdubbeling benadert’. „Dat is niet alleen vanwege het EK maar ook de Olympische Spelen en Tour de France komen eraan.”

Het mag geen verrassing heten dat in aanloop naar een EK of WK voetbal consumenten sneller geneigd zijn een nieuwe televisie aan te schaffen. Dat gebeurt volgens ondernemersvereniging Techniek Nederland, dat winkeliers in de technische detailhandel vertegenwoordigt, al sinds 1974. „Ook dit jaar loopt het storm”, aldus woordvoerder Dick Reijman. De belangenvereniging signaleert bovendien dat vooral grote televisies erg in trek zijn. „Tv’s van 55 inch (140 cm, red.) en groter zijn aan het begin van deze sportzomer populair.”

77 inch

Dat beamen de West-Friese televisieverkopers. „We verkopen vooral tv’s van 55 tot 65 inch; die passen niet eens in mijn huis. Klanten kunnen die toestellen ook niet onder de arm mee naar huis nemen”, zegt EP:Klaver uit Obdam. „Er mag een inchje bij van de consument”, valt EP:Beerepoot op. „Soms wel richting de 77 inch.” Omgerekend een diagonale schermafstand van bijna 2 meter.

Lees ook: Kroegbazen zien eerste EK-wedstrijden met lede ogen aan: ’Zetten we dan maar de radio aan?’

Het gaat de televisieverkoop al tijden voor de wind; het aantal verkochte toestellen in coronajaar 2020 lag bijvoorbeeld vele malen hoger dan verwacht. We zaten veel thuis, gingen niet op vakantie en hadden soms extra geld te besteden. Allemaal motivaties voor de aanschaf van een nieuwe televisie. „Maar de verkopen gaan nu, ondanks de mooie cijfers van vorig jaar, knalhard”, vertelt directeur André Habets van stichting FIAR Consumer Electronics. Het is de koepelorganisatie van producenten en importeurs van onder meer televisies. „Sportevenementen geven altijd een extra impuls.”

Goed alternatief

Namens de BCC denkt Herman Bramer dat grote televisies in trek zijn omdat massaal naar Oranje kijken op pleinen of in café’s nog niet mag. Een groot scherm in de huiskamer is volgens hem een aantrekkelijk alternatief.

„Het zou bovendien best kunnen dat er grote schermen worden gekocht om samen met de buren te kijken”, voegt Habets van FIAR daaraan toe. „Al is samen kijken voor sommigen relevanter dan de omvang van het scherm. Gezamenlijk kunnen juichen is voor hen ultiem.”

Lees ook: Enkhuizers creëren hun eigen ’Oranjestraat’ om het EK te vieren: ’Samen je straat versieren geeft saamhorigheid’

Meer nieuws uit West-Friesland

Meest gelezen