Premium

Al is miljardenprognose voor onderhoud ’civiele infra’ deels nattevingerwerk, het is beter dan niets voorspellen en maar bezuinigen | commentaar

Voor onderhoud van ’civiele infrastructuur’ is de komende decennia structureel miljarden per jaar meer nodig dan nu wordt opzij gezet.
© ANP/Sem van der Wal

Onderhoud van bruggen, viaducten, waterwerken en het spoor vergt miljarden meer dan er nu voor wordt uitgetrokken. Met dat nieuws komt TNO in een prognose over de instandhouding van onze, zoals dat in jargon heet, civiele infrastructuur. Niet zoals nu één miljard per jaar, maar over een paar decennia moet er zelfs vier, vijf of zes miljard voor worden opgehoest.

Dat het bedrag de hoogte in schiet, is vooral omdat er steeds meer infrastructuur is. En omdat de leeftijd ervan toeneemt. Rond 2080 is de piek te verwachten. Dan moeten de bruggen en viaducten die na de oorlog zijn gebouwd compleet zijn vernieuwd. Zulke kunstwerken gaan immers 60 tot 120 jaar mee. Niemand weet dat precies, omdat men niet weet hoe het verkeer zich ontwikkelt. Zo kon geen enkeling zich in de wederopbouwperiode een voorstelling maken van de grootte van de vrachtwagens en de intensiteit van het verkeer nu.

Meer nieuws uit Opinie-Column

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.