Premium

’Laula!’ ontstijgt alle genres en tijd. Letse volksliedjes op barokmuziek knuffelen de oren

Er zijn momenten waarop muziek genres en tijd ontstijgt. Muziek die zo intiem is dat het lijkt alsof de noten de oren willen knuffelen. Zoals bij de samenwerking tussen de in jazz wortelende basklarinettist Maarten Ornstein en Mike Fentross, meester op snaarinstrumenten uit renaissance en barok.

Er zijn momenten waarop muziek genres en tijd ontstijgt. Muziek die zo intiem is dat het lijkt alsof de noten de oren willen knuffelen. Zoals bij de samenwerking tussen de in jazz wortelende basklarinettist Maarten Ornstein en Mike Fentross, meester op snaarinstrumenten uit renaissance en barok. Voor hun derde album ’Laula!’, waarop beider klankwerelden als vanzelfsprekend met elkaar vervloeien, werkten ze met de Letse mezzosopraan Kadri Tegelmann. In oude opera’s is zij net zo thuis als in de hedendaagse muziek. Bovendien bezit haar stem zoveel sferen dat er soms twee of zelfs drie verschillende zangeressen in haar lijken te leven; van beminnend zacht tot zo rauw als volksmuziek kan zijn. Ze brengen Letse volksliedjes over grote en kleine gebeurtenissen uit een mensenleven, gepaard aan muziek uit de barok. Hier en daar verandert zo’n liedje spelenderwijs in bijvoorbeeld een nummer van John Dowland. Opeens kleurt dan het eigentijdse ’Vater unser’ van Arvo Pärt schitterend naast een lied van de oude Constantijn Huygens. Bezwerend klinken de donkere melodische versieringen van Ornstein, terwijl Fentross daarop tinkelend een mild licht laat vallen als een scène van Vermeer.

Meer nieuws uit Lifestyle

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.