Premium

Veel kritiek op het sluiten van bankfilialen en geldautomaten: ’Banken laten ons in de steek’

Beeldbankieren vervangt het bezoek aan het bankfiliaal, maar niet voor iedereen.
© Foto Dirk Bijdendijk

De bank waar je vroeger binnenliep is nu een hippe koffietent, een winkel, galerie, praktijkruimte of verbouwd tot appartementen. In een steeds hoger tempo verdwijnen banken uit het straatbeeld - en daarmee veelal ook hun pinautomaten. Klanten beklagen zich over afnemende service, maar dikwijls zijn ze al jarenlang niet meer bij een bank binnengelopen.

De wereld digitaliseert en de coronacrisis heeft het tempo nog eens verhoogd. Fysiek contact blijkt helemaal niet altijd nodig. We blijken prima vanuit huis te kunnen werken en via telefoon, mail, chatten en videobellen onze zaken te kunnen regelen - ook onze bankzaken. Geld opnemen kan thuis dan weliswaar niet, maar contant geld bij je hebben is ook helemaal niet meer nodig om af te rekenen. We pinnen met onze pas of smartphone, gireren of betalen automatisch, sturen tikkies en scannen QR-codes.

Meer nieuws uit Achtergrond

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.