Boven de Wadden hebben schepen minder water onder de kiel en daardoor is de kans groter op verlies van containers; Waddenvereniging voert actie

Containerschip Escape in rustiger vaarwater.
© Foto Marinetraffic
De Cocksdorp

Een petitie van de Waddenvereniging tegen het varen van containerschepen langs de eilanden heeft donderdagochtend al bijna duizend handtekeningen vergaard. Volgens de club heeft de wetenschap aangetoond dat vrachtvaart via deze route ongeoorloofde risico’s inhoudt.

De actie komt nadat in een paar dagen tijd twee containerschepen op de Noordzee in problemen kwamen. De incidenten staan op zich. Het schip Escape had bij Vlieland een defect aan het roer waardoor het rondjes draaide. De Baltic Tern verloor vijf containers in stormachtig weer.

Directeur Lutz Jacobi van de Waddenvereniging kan er niet over uit: ,,Bijna 2,5 jaar na de ramp met de MSC Zoe varen er nog steeds containerschepen onder onveilige condities boven de Waddeneilanden. Hiermee nemen we ongeoorloofde risico’s met de kwetsbare natuur. Voor de Waddenvereniging is de maat vol.”

Onder het motto ’Stop onveilige containervaart!’ heeft haar vereniging de landelijke petitie gelanceerd. Een ieder die het met de strekking van de actie eens is, kan tekenen via de website petities.nl

Dwingen

De Waddenvereniging betoogt dat instanties als de Onderzoeksraad voor Veiligheid en Marin wetenschappelijk hebben aangetoond dat er grote risico’s bestaan door het varen van grote en kleinere containerschepen boven de Wadden. Voor reders levert deze kortere route langs de Nederlandse en Duitse kust tijdwinst op. De Noordzee is daar echter een stuk ondieper en zeker met stormachtig weer levert dat gevaarlijke situaties op doordat vaartuigen anders reageren als er minder water onder de kiel zit.

De Waddenvereniging wil dat de regering een motie uitvoert waarmee de Kustwacht de bevoegdheid krijgt om containerschepen te dwingen een andere route te varen. In Den Helder wordt al het verkeer langs de kust gevolgd. Dat is te zien op grote schermen in het Kustwachtcentrum op de marinehaven. Een middel om in te grijpen als een vrachtschip een andere koers gaat varen, is er echter niet.

Lef

Ellen Kuipers van de Waddenvereniging noemt het ongeval met het containerschip bij Ameland ongelooflijk: ,,Er wordt weer bewezen dat de vaarroutes niet veilig zijn bij dit weer.’’ Zij vindt dat de regering lef kan tonen door een proef te doen met het sluiten van de zuidelijke vaarroute wanneer dat nodig is.

De burgemeester van Ameland is ook verontrust. Leo Pieter Stoel: ,,We mogen het niet normaal gaan vinden dat een schip vanwege wat wind containers verliest op zee”, zei hij tegen het Friesch Dagblad.

Meer nieuws uit Noordkop

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.