Laadpalen voor nieuwe elektrische pont in Velsen-Noord geplaatst

De nieuwe laadpaal aan de noordzijde van het Noordzeekanaal.
© Foto Ron Pichel
Velsen-Noord

Alsof de nieuwe elektrische pont er al is. Zo oogt de aankomst van de pont in Velsen-Noord, terwijl de laadpalen net zijn geplaatst.

De werkelijkheid is dat de GVB-veren de komende maanden nog op diesel varen. Naar nu is duidelijk is geworden, wil het Amsterdamse vervoersbedrijf in het vierde kwartaal van dit jaar - ergens na september - de eerste van vijf stekkerponten op het Noordzeekanaal in de vaart hebben. Velsen krijgt de primeur.

Dat betekent dat in de gemeente Velsen - in dit geval op de noordoever - alle voorzieningen voor de nieuwe pont ook als eerste klaar moeten zijn. Recent werd al gebouwd aan het laadstation. Nu zijn ook de laadpalen geplaatst.

(Tekst gaat door onder de foto)

De paal voor het opladen van de elektrische veerboot mag er misschien al staan, de stekkerpont zelf komt pas aan het einde van deze zomer.
© Foto Ron Pichel

Het werkt straks als volgt. Elke keer nadat de pont de oversteek heeft gemaakt, sluit de stekker van de laadpaal even kort aan op het schip, dat op die manier steeds even wordt bijgeladen. Dat gebeurt tijdens het laden en lossen. Zo kunnen de batterijen aan boord de hele dag mee.

Als in het najaar het eerste elektrische veer in Velsen is gaan varen, volgt volgens planning elk half jaar daarna een volgende. GVB vervangt zo stapsgewijs alle negentig jaar oude dieselponten op het Noordzeekanaal tussen de IJmond en Amsterdam.

Lees ook: Sneak preview: een exclusief kijkje aan boord van de nieuwe elektrische Noordzeekanaalpont. ’Wat een snoepie’ [video]

Meer nieuws uit IJmond

Meest gelezen