Te hoge vrachtwagens vaker vast bij tunnels, vooral bij Velsertunnel

File op de A208 komende vanuit Haarlem voor de Velsertunnel.

File op de A208 komende vanuit Haarlem voor de Velsertunnel.© Archief, Ron Pichel Fotografie

Gijsbert Termaat
Velsen-Zuid

De Velsertunnel in de A22 voerde vorig jaar met stip de lijst aan met afsluitingen vanwege vrachtwagenchauffeurs die de hoogtemeldingen negeerden. Ook bij de Coentunnel stonden vaak files als gevolg van dit soort incidenten, zo blijkt uit de ranglijst van Rijkswaterstaat.

Bij te hoog beladen trucks gaan de slagbomen naar beneden, waardoor het overige verkeer ook niet kan doorrijden.

De Velsertunnel telde in 2020 1812 afsluitingen. Ook de Drecht- (1243), Coen- (1160) en Noordtunnel bij Dordrecht (1114) scoren hoog.

Lees ook: Verkeer mag bij storingen in plukjes door de Velsertunnel; noodmaatregel duurt nog een half jaar

Ondanks het feit dat er minder verkeer was door corona, bleef het aantal keren dat de tunnels op slot gingen in de ogen van Rijkswaterstaat erg hoog. In vergelijking met 2019 met 1772 afsluitingen ging de Drechttunnel wel 529 minder keren dicht. Maar dat gaat niet op voor de Noordtunnel, die met 1114 afsluitingen 519 keer vaker afgegrendeld werd.

Ook voor de Roer- (+69), Botlek- (+42), Sijtwende- (+15) en Velsertunnel (+1) gingen de slagbomen vaker naar beneden.

,,De stremmingen voor de tunnels worden voornamelijk veroorzaakt door te hoge vrachtwagens of trucks die te hoog beladen zijn. Vier meter laadhoogte is de wettelijke norm, die al jarenlang in heel Europa geldt. Dat hoort iedere chauffeur gewoon te weten”, zegt Remco de Korte van Rijkswaterstaat.

Dekzeilen

Soms is van te hoog beladen trucks geen sprake. De Korte: ,,Opwaaiende dekzeilen, uitstekende stangen of te hevig verende vrachtwagens kunnen op het moment dat een hoogtemeting gepasseerd wordt, net die centimeters schelen om de alarmbellen te laten rinkelen.”

,,We geven chauffeurs aanwijzingen om tijdig een andere route te kiezen als we merken dat hun wagen te hoog is. Doen ze dat niet, dan gaan de slagbomen naar beneden en staat iedereen stil. Ingrijpend voor iedereen en zeker voor de trucker die een boete krijgt die, afhankelijk van de hoogte, kan variëren tussen de 470 en 1000 euro.”

Lees ook: Omwonenden Velsertunnel zijn getetter uit luidsprekers voor te hoge vrachtwagens Velsertunnel beu

Meer nieuws uit IJmond

Meest gelezen