NS 'verrast' door kritiek OMT op drukte in treinen

De NS zegt "verrast" te zijn door de kritiek van het Outbreak Management Team (OMT), dat zich zorgen maakt over toenemende drukte in het openbaar vervoer. Met name in korte treinen zien de gezondheidsdeskundigen die het kabinet adviseren over de corona-aanpak een probleem ontstaan. "De afstand tot de medereizigers kan lang niet altijd in acht worden genomen", signaleert het OMT. "Deze situatie is onwenselijk en contrasteert met de algemene boodschap om drukke plekken te vermijden."

Een woordvoerder van de NS erkent dat het in de trein niet altijd mogelijk is om 1,5 meter afstand tot anderen te houden. "Daarom was het ov ook de eerste plek in Nederland waar mondkapjes verplicht werden." Daar wordt ook rekening mee gehouden in het zogeheten OV-protocol dat vanwege de coronapandemie werd opgesteld. "Het OMT-advies staat dus haaks op het OV-protocol", concludeert de NS.

Volgens de woordvoerder ontstaat drukte vooral door incidenten. "Bijvoorbeeld als treinen uitvallen. Het is dan moeilijk om snel even de trein erachter langer te maken", legt hij uit. "We plannen wel op zo'n manier dat er voldoende ruimte is."

Noodzakelijke reizen

Momenteel rijdt de NS met 90 procent van het normale aantal treinen, terwijl het aantal reizigers 25 tot 30 procent van het gebruikelijke aantal bedraagt. "Dat zijn er een stuk meer dan tijdens de eerste lockdown, toen lag het onder de 10 procent", zegt de woordvoerder. Het algemene advies aan reizigers hetzelfde is als afgelopen voorjaar: maak alleen noodzakelijke reizen. "Wij kunnen niet controleren of een reis noodzakelijk is, dat moeten mensen zelf inschatten."

Reizigers kunnen er verder voor kiezen hun reis vooraf aan te melden via de NS-app. Ze krijgen dan van de vervoerder een inschatting van de verwachte drukte op specifieke tijdstippen en trajecten.

Het OMT stelt in zijn laatste advies in het algemeen vast dat "de epidemiologische situatie nog steeds zeer zorgelijk" is en de prognoses "met onzekerheden omgeven". Grote versoepelingen zijn nog niet verantwoord, vinden de deskundigen.

Meer nieuws uit Binnenland

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.