Gebarenliedjes van Irina Hoffer uit Berkhout zijn leuk en goed voor de taalontwikkeling

Irina vertelt: ,,Coco trippelde naar het einde van de tak.’’
© Still uit ’Coco kan het! ’
Berkhout

Dankzij de coronapersconferenties is gebarentaal populairder dan ooit. Irina Hoffer uit Berkhout is er al jaren mee bezig. Tijdens de Nationale Voorleesdagen (tot en met 30 januari) geeft ze er extra aandacht aan.

’Coco kan het!’ van Loes Riphagen is verkozen tot prentenboek van het jaar 2021. Daarom staat het centraal tijdens de Nationale Voorleesdagen. Irina Hoffer maakte twee vertelversies: in de ene volgt ze strikt het boek, in de andere vertelt ze het verhaal uit haar hoofd. In beide versies ondersteunt ze de teksten met gebaren.

,,Gebaren maken de taal visueler, ze geven plaatjes bij woorden. Ik doe vaak projecten op scholen waarin ik verhalen vertel met gebaren. Kinderen vinden dat leuk, want het verhaal speelt zich dan voor hun ogen af.’’

Zo kunnen gebaren taalontwikkeling ondersteunen. Dat ervoer Irina zelf. ,,Mijn oudste dochter sprak op haar eerste al heel goed, maar mijn zoon had toen hij twee was nog geen ’mamma’ gezegd. Een vriendin adviseerde om gebaren te gebruiken. Dat was in 2005. Iedereen verklaarde me voor gek.’’ Het werkte wel. ,,Kinderen kunnen vaak wel gebaren maken, ook als ze het woord voor iets niet kennen. Omdat veel gebaren vrij letterlijke uitbeeldingen zijn, begrijp je meestal gelijk wat ze bedoelen.’’

Gebarenrijk

Het experiment met haar zoontje werd de start van een bloeiend bedrijf: Gebarenrijk. ,,Ik maakte toen al liedjes en die ging ik ondersteunen met gebaren. Dat begon met babygebaren en daarna ging ik gebaren opzoeken in het Gebarencentrum. Ik bedacht dat als ik het écht goed wilde doen, ik een opleiding zou moeten volgen.’’ Dus dat deed ze: leraar Nederlandse gebarentaal. Die taal geeft ze ook graag aan anderen door in (digitale) lessen, die te bestellen zijn via haar website.

Met haar versies van ’Coco kan het!’ hoopt ze vooral ouders en professionals die met kinderen werken te inspireren om meer met gebaren te doen. ,,Maar ze zijn zo leuk dat ik denk dat ook kinderen ze willen bekijken.’’

Op 3 februari start Irina op haar YouTubekanaal een reeks interactieve verhalen. Elke woensdag om 10 uur zit ze klaar om samen met belangstellenden een verhaal te vertellen, uiteraard ondersteund door gebaren.

,,Ik bereid niets voor. Ik begin met de vraag wie de hoofdpersoon is en dan groeit er altijd wel wat, ook als niemand reageert. Ik verwacht dat het vooral leuk zal zijn voor kinderen. Die verzinnen de gekste dingen. Volwassenen zijn vaak wat terughoudender.’’

Alfabetlied

Een ander project staat gepland voor in het voorjaar: het uitbrengen van een alfabetlied. ,,Dat zijn niet alleen makkelijke woorden, maar ook bijvoorbeeld xantippe en quiche. Ik maak een soort kaartspel met op iedere kaart aan de ene kant het woord dat bij de letter hoort, een tekening daarvan en het versje dat ik erbij verzin. Aan de andere kant staat een tekening van het gebaar van het woord, de letter en de letter in vingerspelling: het gebaar van de letter.’’

Wanneer het kaartspel verschijnt, zet Irina ook het complete alfabetlied op YouTube: alle letterversjes na elkaar. Uiteraard gaan ook die gepaard met de bijbehorende gebaren.

Meer nieuws uit West-Friesland

Meest gelezen