Leden ANWB willen onder meer bredere wegen en meer handhaving op de wegen naar Den Helder. Inhalen op N9 en N99 is eveneens een punt van zorg

De N9 bij Julianadorp. Dat de uitvoegstrook op de afslag naar de Schoolweg is weggehaald scheelt veel blikschade, zeggen omwonenden.
© Archieffoto
Den Helder

Op de wegen naar Den Helder kan de verkeersveiligheid op diverse punten worden verbeterd. Dat blijkt uit een onderzoek van de ANWB, waaraan 138 leden uit de Kop van Noord-Holland deelnamen.

Zij mochten zich uitspreken over onveilige zaken en verbeterpunten voor de N9, N99 en N250.

Op de smalle en drukke N9 zijn inhalen en onderlinge snelheidsverschillen onveilige factoren, zo komt naar voren uit het onderzoek. De ANWB-leden zien deze weg graag verbreed of verlegd worden en pleiten voor (meer) handhaving.

(Tekst gaat door onder de foto)

Een auto op zijn kant bij Julianadorp.
© Archieffoto

Inhalen is ook op de drukke N99 een factor, naast onduidelijkheid over de maximumsnelheid. Leden pleiten voor betere communicatie, (meer) handhaving en verbreding van de weg.

Texel

Op de eveneens drukke N250 zorgen op- en afritten en onderlinge snelheidsverschillen voor gevaarlijke situaties. Voor deze weg worden (meer) handhaving en verbreding veel genoemd als oplossingen, evenals het omleiden van het verkeer van en naar Texel.

Het ANWB-ledenonderzoek is een bijdrage aan een onderzoek van Rijkswaterstaat naar de verkeersveiligheid op deze drie wegen. Dat onderzoek komt voort uit een aangenomen motie van de Tweede Kamerleden Postma (CDA) en Dijkstra (VVD). Het eerste deel van het onderzoek, waarin de problemen zijn geanalyseerd, is onlangs afgerond. Dit jaar worden mogelijke oplossingsrichtingen onderzocht.

Meer nieuws uit Noordkop

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.