Dat West-Friese basisscholen nog niet open mogen, werd al wel verwacht. Moeder en ic-verpleegkundige Anita: ’Ik had de stille hoop, maar het werd steeds duidelijker: 25 januari was te ambitieus’

Een noodopvang van de SKH.
© Foto Marcel Rob
Zwaag

Dat de basisscholen op 25 januari nog niet opengaan, werd door scholen, kinderopvangcentra en ouders in West-Friesland al wel een beetje verwacht. „Ik had de stille hoop dat school weer open zou gaan, maar het werd steeds duidelijker dat deze datum te ambitieus was”, zegt Anita Sijm uit Zwaag, die ic-verpleegkundige en moeder van drie jonge meiden is.

„Het komt niet heel onverwacht”, vertelt ze. „Ik werk zelf op de ic in het Dijklander Ziekenhuis in Hoorn en Purmerend, dus ik zie hoe hoog de druk is en dat dit ook nog niet afneemt.”

Dat de basisscholen nog niet open gaan, betekent dat haar dochters van 4, 7 en 9 - die normaal op de Socratesschool les krijgen - langer thuisonderwijs moeten krijgen. „Dat is soms best pittig. Ik kan ze niet alle drie de aandacht geven die ze zouden moeten krijgen. Vaak moet ik dan overdag ’lesgeven’ en vervolgens een avond- of nachtdienst draaien op de ic. Toch proberen mijn man, die in de scheepsbouw werkt, er het beste van te maken. We zoeken altijd naar de mogelijkheden.”

Ze vindt dat de school van haar dochters het thuisonderwijs goed voor elkaar heeft. „We weten waar we aan toe zijn en er zijn voldoende contactmomenten of mogelijkheden met de leerkracht. Ze maken er het beste van. Toch hoop ik voor iedereen dat de scholen weer snel open gaan.”

Jammer

„Een grote ’ahhhhh jammer’, klonk toen Saar hoorde dat ze nog niet naar school mag”, vertelt haar moeder Eefje John. Ze wonen in Oudendijk en Saar (6) zit in groep 3 van de Grosthuizerschool.

„Ik vind het persoonlijk niet zo erg, maar ik was sowieso al fulltime thuis voor de andere twee kinderen”, vertelt John. „Saar spreekt wel af en toe ’s middags af met een klasgenootje om te gaan spelen. We wonen landelijk en ze kan hier niet alleen de straat op. Dat is wel jammer, dus dan is het wel erg leuk om toch af en toe met iemand te kunnen spelen.”

Het contact met school gaat volgens John goed. „Elke dag moet Saar videobellen met haar juf om 9.30 uur. Dan krijgt ze samen met haar klasgenootjes rekenen, lezen et cetera. Daarnaast heeft ze nog huiswerk wat ze moet maken. Gelukkig is ze erg leergierig en heeft ze er plezier in, dus het motiveren is vaak niet zo'n probleem.”

Fysieke les

Kim Harder, directeur van basisschool Het Mozaïek in Enkhuizen, wil ’uiteraard’ graag weer fysiek les geven aan de kinderen, maar dan alleen als dit ook op een verantwoorde manier mogelijk is. „Ergens had ik het uitstel al wel een beetje verwacht.”

Het Mozaïek gaat door met thuisonderwijs en zal extra goed in de gaten moeten houden of de ouders en kinderen het nog volhouden, nu het langer gaat duren. „Wordt een situatie dusdanig dat het de ontwikkeling van het kind in de weg staat, proberen we met de ouders tot een oplossing te komen”, legt Harder uit. „Dit met bijvoorbeeld extra, persoonlijke inbelmomenten tussen de leerkracht en het kind.” De school heeft qua werkboeken rekening gehouden met nog eens drie weken extra thuisonderwijs. „Dus we kunnen een tijdje vooruit.” Wel staat Harder nu voor de vraag hoe de school moet omgaan met Cito-toetsen die niet kunnen worden afgenomen. „We zijn er nog niet over uit hoe we dit gaan oppakken.”

Noodopvang regelt Het Mozaïek met Berend Botje. „Dat betekent dat zowel pedagogisch medewerkers als onderwijs-assistenten de opvang organiseren, zodat leerkrachten zich kunnen focussen op het thuisonderwijs. De samenwerking biedt een hele mooie oplossing en daar zijn we ze dankbaar voor.”

Geschrokken

„We zijn geschrokken en vinden het jammer”, zegt Aaldert Goverts, directeur van de Jules Verneschool. „Leren op school gaat gewoon beter dan thuis. Dat zeggen kinderen en ouders zelf ook.” Maar de directeur snapt de beslissing wel. „Over de Britse variant van het coronavirus bestaat nog veel onduidelijkheid.”

Op de Jules Verneschool draait het thuisonderwijs op volle toeren en er is volgens Goverts ’goed zicht’ op de leerlingen. „We hebben elke dag contact met alle kinderen. Is iemand niet aanwezig, dan gaan we gelijk bellen.” Zo’n 25 à 30 leerlingen krijgen wel les op school. Het gaat hier om de kinderen die in de nieuwkomersklassen zitten, aangevuld met leerlingen waarvan de school denkt dat het thuisonderwijs niet goed gaat komen.

Over het algemeen kan Goverts rekenen op begrip van ouders. „Maar zij willen het liefst dat hun kinderen weer naar school gaan. Ze vinden de sluiting lang duren. Als een ouder geëmotioneerd opbelt om te vragen of hij of zij een kind toch niet kan brengen, dan moet je sterk in je schoenen staan. Soms is er gewoon geen ruimte, een andere keer kun je coulant zijn.”

Opvang

Ook Marjan Terpstra, bestuurder van Stichting Kinderopvang Hoorn (SKH), hield al rekening met het langer gesloten blijven van de basisscholen.

„We gaan door op voet zoals we deden. Maar we krijgen wel te maken met toenemende vraag aan noodopvang. Je merkt dat daar waar mensen het opvangprobleem op korte termijn in eigen kring konden oplossen, dit nu niet meer lukt. De combinatie van thuiswerken en thuisonderwijs geven aan je kinderen is ook niet makkelijk. Een ouder heeft bijvoorbeeld thuis minder zeggenschap dan een juffrouw in de klas.”

Terpstra merkt dat gelatenheid overheerst. „Gelukkig is er een beetje sneeuw gevallen, want daar wordt iedereen weer een beetje blij van.”

Meer nieuws uit West-Friesland

Meest gelezen