De uitstoot daalde minder dan het aantal vluchten, blijkt uit onderzoek van NLR: ’We dachten dat het aantal lange vluchten sterker zou zijn afgenomen’

Het aantal intercontinentale vluchten nam tijdens het eerste half jaar van de coronacrisis minder af dan werd aangenomen.
© Foto Getty Images/Image Source
Amsterdam

Door de coronacrisis is het aantal vliegtuigbewegingen van en naar Schiphol fors gedaald, maar de CO2-uitstoot van het vliegverkeer daalde anders dan verwacht niet evenredig mee. Dat blijkt nu uit eigen onderzoek van het Koninklijk Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR), dat dinsdag is gepresenteerd.

In maart tot en met september 2020 waren er 67 procent minder vliegtuigbewegingen van en naar Schiphol dan in diezelfde periode in 2019. De CO2-uitstoot ging echter met maar 55 procent omlaag, aldus NLR. De organisatie berekende de uitstoot met behulp van een zelf ontwikkeld model op basis van internationaal gebruikte prestatiedata van vliegtuigen. Het verschil tussen het aantal vluchten en de gerelateerde CO2-uitstoot was volgens die berekeningen vooral groot in de maanden mei en juni.

Er werden toen 85 procent minder vliegbewegingen geregistreerd, terwijl de uitstoot met ’slechts’ 64 procent afnam: een verschil van 21 procentpunt. In de maanden juli tot en met september kromp dat gat geleidelijk naar minder dan 5 procentpunt.

Verbaasd

De onderzoekers waren in eerste instantie verbaasd over het opmerkelijke ’gat’. Maar uiteindelijk blijkt het verschil tussen de daling in het aantal vluchten en de daling in uitstoot wel verklaarbaar.

Bram Peerlings, betrokken bij het NLR-onderzoek: ,,Uit eerdere studies weten we dat het overgrote deel van lange vluchten het grootste aandeel CO2-uitstoot veroorzaakt. Van alle vluchten van en naar luchthavens in Europa zijn de 20 procent langste vluchten bijvoorbeeld verantwoordelijk voor 70 procent van de uitstoot. We hadden het idee dat intercontinentaal verkeer sterker zou zijn afgenomen dan vliegverkeer binnen Europa en dat de reductie in CO2-uitstoot daardoor juist groter zou zijn. Dat blijkt toch niet het geval.’’

Vrachtvluchten

Zo groeide van maart tot en met september het aantal vrachtvluchten, vooral naar Noord-Amerika en Azië, met acht procent. En die groei resulteerde in bijna elf procent meer CO2-uitstoot. ,,Volledig tegen de trend van afnemende vraag naar luchtvervoer in”, concludeert Peerlings. ,,Als je verder meeneemt dat KLM haar Boeing 747 Combi’s – toestellen die naast passagiers ook vracht op het hoofddek vervoeren – sinds april effectief als gespecialiseerde vrachttoestellen heeft ingezet, laat dat segment zelfs een groei zien van 14 procent in vluchten en 24 procent in CO2-uitstoot. ,,Daar bovenop komt eigenlijk ook nog een bijdrage van extra vluchten waarbij er vracht in de cabines van passagiersvliegtuigen is vervoerd. Vanwege gebrek aan data daarover hebben we die echter niet als vrachtvlucht aan kunnen merken en dus beschouwd als passagiersvlucht.”

Het aantal vluchten met passagierstoestellen daalde – anders dan het vrachtvervoer – fors: 69 procent minder ten opzichte van 2019. Maar de vliegtuigen die wel vlogen, legden gemiddeld een langere afstand af, wat resulteerde in een beperktere afname van de CO2-uitstoot: min 63 procent. Peerlings: ,,Vluchten naar Aziatische en Afrikaanse landen dichtbij Europa, zoals Turkije, Marokko, Egypte en Israël namen sterk af. Verre bestemmingen, zoals Taiwan en Zuid-Korea, bleven echter op peil of namen licht toe. Daardoor werden vluchten naar die werelddelen gemiddeld langer en werd daarmee ook de gemiddelde uitstoot per vlucht hoger.”

Vlootvernieuwing

De NLR concludeert dat de milieu-impact van de luchtvaart tijdens de crisis minder is afgenomen dan mogelijk werd verwacht. Maar er is ook positief nieuws, de organisatie wijst daarvoor naar de te verwachten impact van snellere vlootvernieuwing. Veel oudere toestellen staan nu aan de grond en enkele maatschappijen hebben aangegeven dat sommige daarvan niet meer terugkeren in de operatie.

Meer nieuws uit Amsterdam

Meest gelezen