Medemblik, Enkhuizen en Hoorn steunen promotiecampagne om bruine vloot aan meer betalende gasten te helpen

Juni van dit jaar: de traditionele zeilvloot ligt letterlijk ’voor Pampus’.
© Foto Mediahuis
Klassieke charterschepen in de Enkhuizer haven,
© Foto Mediahuis/Martin Menger
1/2
Hoorn

Er moet snel een campagne komen die het bezoek aan de historische zeilvloot weer op gang brengt.

De gemeenten Hoorn, Enkhuizen, Medemblik en het Ontwikkelingsbedrijf zijn de gangmakers achter dit project. Nederland heeft met 400 schepen de grootste traditionele zeilvloot of ’bruine vloot’ De vaartuigen worden ingezet als charterschip voor groepen en vakantiegangers. Het is de beleidsmakers vooral te doen om de toeristische waarde van de statige zeilschepen. De corona heeft het gebruik aanvankelijk stil gelegd. Pas vanaf 1 juni kan dankzij een strikt protocol weer worden gezeild.

Catastrofe

Dat heeft niet kunnen voorkomen dat de omzet in de bruine vloot dramatisch is gedaald. En daarmee komt de toekomst van deze sector in ruig vaarwater. Volgens meerdere belangenorganisaties is de bezetting nog maar hooguit een kwart van wat het vorig seizoen was. „Voor onze branche is dat een catastrofe”, stelt Edwin Calis van Holland Sail.

Reden voor het Ontwikkelingsbedrijf Noord-Holland Noord en de drie West-Friese gemeenten om een campagne te gaan ondersteunen. Die moet er voor zorgen dat de toerist weer de weg naar de zeilvloot weet te vinden. Verblijven aan boord van een oud zeilschip is immers ook een kalme en veilige manier om eigen land weer te ontdekken. Probleem is dat men vaak groepen ontvangt: voordat die een nieuwe afspraak kunnen maken is men vaak alweer een jaar verder.

In juni toog een groot deel van de bruine vloot naar het eiland Pampus, als protest tegen de financiële problemen. De steden in West-Friesland willen met het Ontwikkelingsbedrijf de marketing een duw in de rug geven.

Meer nieuws uit West-Friesland

Meest gelezen