VVV krijgt versterking van ’TIP’

VVV krijgt versterking van ’TIP’
© Foto Erna Faust
Kijkje in het nieuwe TIP.

Alkmaar heeft sinds dinsdag een officieel Toeristen Informatie Punt (TIP). Op een steenworp afstand van de VVV in het Waaggebouw is een commerciële dependance verrezen aan de Gedempte Nieuwesloot. Maar er is geen sprake van concurrentie, verzekeren beide partijen.

Het TIP is een ondernemersinitiatief van hotel Kings-Inn. Er worden souvenirs, cadeaus, ansichtkaarten en magneetjes verkocht, maar je kunt er ook hotelreserveringen doen en arrangementen bestellen. En echt Alkmaars Zeglis-bier kopen.

Openbaar toilet

Ook heel belangrijk voor dolende toeristen: er is een openbare toiletvoorziening in. De winkel is klein, maar staat rechtstreeks in verbinding met het hotel. VVV-interimdirecteur Peter Timmermans heeft er geen enkele moeite mee dat er nog een visser in dezelfde VVV-vijver is bijgekomen. ,,Ons bestaansrecht als VVV drijft op samenwerkingen met allerlei bedrijven in de regio. Het gaat erom dat je met z’n allen zoveel mogelijk bezoekers naar de stad trekt. We hebben er gemiddeld 240.000 per jaar, waarvan er alleen al 34.000 voor het kaasmuseum komen en nog eens dertigduizend voor de vrijdagse kaasmarkten. Blijven er nog 170.000 over die hier informatie komen vragen en het gebouw komen bekijken. Wij denken dat een TIP aan de Gedempte Nieuwe sloot een goede aanvulling is. Hij ligt precies op de route voor passagiers van de riviercruises en de doorsteek vanaf het parkeerterrein Overstad.’’

Het TIP zelf dagelijks open, zegt Daphne de Boer, assistent bedrijfsleider van hotel Kings Inn. ,,We lopen gelijk met de winkeltijden.’’

Er is een goede samenwerking met de VVV: er hangt een ’partnersticker’ en er worden diensten en produkten afgenmomen van de VVV.

Het TIP heeft grote plannen, zegt Daphne de Boer. Een tip van de sluier? ,,Nog niet. We moeten eerst nog met de gemeente praten.’’

Verdwijnen

Het gerucht zingt al een tijdje rond in de stad: de VVV gaat verdwijnen uit het Waaggebouw. Of in ieder geval inkrimpen. ,,Wij hebben het ook gehoord’’, zegt Daphne de Boer van het Toeristen Informatie Punt dat gisteren opende aan Gedempte Nieuwesloot. ,,Er komt een kaasbeleving voor in de plaats.’’

De VVV is qua interieur al veranderd in een ’kaas-experience’.
© Foto Erna Faust
De VVV is qua interieur al veranderd in een ’kaas-experience’.

Bij de VVV laten de dames achter de toonbank (uitgevoerd als een enorm kaasblok) weten dat er niets verandert. ,,Wij blijven gewoon.’’ Ook VVV-interim-directeur Peter Timmermans ziet nog geen donkere wolken aan de horizon. Hij erkent dat er nog steeds een plan ligt voor een ’permanente kaasbeleving’ in en om het Waaggebouw. Reclamebureau ’Team de Haas’ won daarmee vorig jaar januari 25 mille. Het plan voorziet in de transformatie van het oude kaaspakhuis A. Henneman in een multifunctioneel gebouw waar proeverijen, feesten en evenementen rond het thema kaas gehouden worden. Het gebouw is inmiddels van eigenaar veranderd, dus de haalbaarheid is onduidelijk. Op de begane grond van de Waag zelf zou een kaasmakerij kunnen komen. Aan de achterzijde van de Waag wil De Haas een overkapping waaronder kleinschalige kaasmarkten gehouden kunnen worden. Er is zelfs al een Alkmaars kaasje ontwikkeld; een volvette variant op de Edammer. Timmermans: ,,Daar gaan we binnenkort weer over praten.’’

Bij de gemeente was men dinsdag kort: ,,Het proces rond de kaasexperience is nog in ontwikkeling.’’

Wil je niks missen van Noordhollands Dagblad? Like ons dan op Facebook!

Het laatste nieuws