Succes van HugoHopper in Heerhugowaard kent keerzijde: chauffeurstekort dreigt

Succes van HugoHopper in Heerhugowaard kent keerzijde: chauffeurstekort dreigt
© Archieffoto
De HugoHopper wordt steeds populairder in Heerhugowaard.

De HugoHopper dreigt het slachtoffer te worden van haar eigen succes.

De vervoervereniging in Heerhugowaard heeft sinds de oprichting in 2010 nog nooit zo veel leden (ruim 1300) en passagiers (bijna 18.700 in 2017) gehad.

Recordcijfers

Tegelijkertijd is door de gestage groei en nieuwste recordcijfers de behoefte aan vrijwilligers, vooral extra chauffeurs, groter dan ooit.

Juist dat begint steeds meer de wringen, stelt vice-voorzitter Piet Kerkvliet (64) uit Zuid-Scharwoude.

Nijpend

,,Het aantal mensen dat rijdt, ligt nu rond de 130. Dat aantal is redelijk constant, terwijl de hoeveelheid ritten toeneemt. Die situatie wordt nijpend en levert een knelpunt op.’’

De HugoHopper rijdt van maandag tot en met zaterdag van negen uur tot half zes met vier lijndiensten door de stad en doet ook aan groeps- plus deur-tot-deur-vervoer.

Behoefte

Volgens Kerkvliet wijzen de meest actuele cijfers uit dat de vervoersvereniging, waarvan mensen voor 12,50 euro per jaar lid kunnen worden en vervolgens per rit vijftig eurocent betalen, voorziet in een behoefte.

,,We hebben de indruk dat we Heerhugowaard een aardige dienst bewijzen. Met name het aantal deur-tot-deur-ritten, voor mensen met een indicatie die op de HugoHopper zijn aangewezen om de deur uit te komen, heeft een enorme spurt gemaakt.’’

Leden

Dat aantal is afgelopen jaar met zo’n 12 procent naar bijna 6200 passagiers gestegen. Circa 65 procent van de leden is tussen de zeventig en negentig jaar.

Door het succes is HugoHopper, nu in Langedijk buslijnen zijn vervallen, met Connexxion en die gemeente in gesprek om ook daar ritten te verzorgen. ,,Hiervoor hebben we sowieso minimaal twintig tot dertig extra vrijwilligers nodig’’, weet Kerkvliet.

Vers bloed

,,Daar komt bij dat mensen die in 2010 enthousiast zijn begonnen een dagje ouder worden. We hebben behoefte aan vers bloed, de aanwas stagneert: mensen moeten langer doorwerken tot hun pensioen en de kaartenbakken voor re-integratie via de bijstand raken leger.’’

Wil je niks missen van Noordhollands Dagblad? Like ons dan op Facebook!

Het laatste nieuws