*

Noordhollands Dagblad - 80 km zones
Volg ons op:













80 kilometer. Foto GPD Gepubliceerd 11 april 2012 15:51 | Laatste update 11 april 2012 15:51

De vraag is of het ministerie van infrastructuur en milieu de effecten van een verhoging van de maximumsnelheid op de snelwegen rond de grote steden onderschat. Een aantal studies naar de effecten van het instellen van de 80-kilometerzones rond de steden toont aan dat de concentratie fijnstof naast de snelweg afneemt met een paar tot tien procent. De GGD in Amsterdam berekende een vermindering van de fijnstof met 7 en van roet met 15 procent. Alleen een onderzoek van Grontmij, waartoe het ministerie de opdracht gaf, kwam tot de vaststelling dat het effect van een snelheidsverandering tien tot dertig keer lager is dan andere bevindingen.

Nederland moet zich vanaf 2012 gaan houden aan de Europese richtlijnen voor fijnstof. Dat houdt in dat een norm geldt voor de gemiddelde concentratie. Naar verwachting blijft Nederland onder die norm. Daarnaast krijgt ons land toestemming om een aantal dagen per jaar de piekwaarde te overschrijden. Milieuorganisaties verwachten dat daar een probleem gaat ontstaan, het ministerie verwacht ook daar onder de norm te blijven.

Het lijkt erop dat minister Schultz van Haegen met haar plan om ook de maximumsnelheid op de snelwegen rond de steden te verhogen bezig is de norm van de gemiddelde concentratie 'op te vullen'. Het lijkt erop dat deze cijfers bij het ministerie toch nog even bekeken moeten worden. De gezondheid van de mensen die langs de snelwegen wonen weegt immers vele malen zwaarder dan de minuut tijdwinst die een verhoging van 80 naar 100 km per uur gaat opleveren.

Jan Geert Majoor

Meer nieuws
Meest gelezen
Laatste reacties
Stelling: Stuur wielrenners naar rijbaan

’Roekeloze racers’ veroorzaken brokken op de Nederlandse fietspaden, blijkt uit een onderzoek van VeiligheidNL. Zelf zijn zij daar nog het vaakst het slachtoffer van; in 2012 belandden 4200 wielrenners in het ziekenhuis. Het probleem is dat de snelle racers zich op het smalle fietspad mengen met veel langzamere schoolkinderen, moeders met fietstassen, bakfietsers, snorfietsers, skaters en skeelers. Daarom is het beter als de wielrenners, zeker in als ze in een groep fietsen, naar de rijbaan gaan. Bij bromfietsers heeft deze maatregel ook goed gewerkt om het aantal slachtoffers te verminderen.