80 km zones

80 kilometer. Foto GPD

De vraag is of het ministerie van infrastructuur en milieu de effecten van een verhoging van de maximumsnelheid op de snelwegen rond de grote steden onderschat. Een aantal studies naar de effecten van het instellen van de 80-kilometerzones rond de steden toont aan dat de concentratie fijnstof naast de snelweg afneemt met een paar tot tien procent. De GGD in Amsterdam berekende een vermindering van de fijnstof met 7 en van roet met 15 procent. Alleen een onderzoek van Grontmij, waartoe het ministerie de opdracht gaf, kwam tot de vaststelling dat het effect van een snelheidsverandering tien tot dertig keer lager is dan andere bevindingen.

Nederland moet zich vanaf 2012 gaan houden aan de Europese richtlijnen voor fijnstof. Dat houdt in dat een norm geldt voor de gemiddelde concentratie. Naar verwachting blijft Nederland onder die norm. Daarnaast krijgt ons land toestemming om een aantal dagen per jaar de piekwaarde te overschrijden. Milieuorganisaties verwachten dat daar een probleem gaat ontstaan, het ministerie verwacht ook daar onder de norm te blijven.

Het lijkt erop dat minister Schultz van Haegen met haar plan om ook de maximumsnelheid op de snelwegen rond de steden te verhogen bezig is de norm van de gemiddelde concentratie 'op te vullen'. Het lijkt erop dat deze cijfers bij het ministerie toch nog even bekeken moeten worden. De gezondheid van de mensen die langs de snelwegen wonen weegt immers vele malen zwaarder dan de minuut tijdwinst die een verhoging van 80 naar 100 km per uur gaat opleveren.

Jan Geert Majoor



Reageren

Reageer op dit artikel

Draag bij aan dit artikel
Stuur een tip
Stuur een video
Stuur een afbeelding



Stelling

Giro hoort niet in Nederland

De Giro d’ Italia is opnieuw neergestreken in Nederland. In ruil voor een miljoenendonatie rijden de renners drie dagen door Gelderland. De provincie die ons mooie streken zegt te leveren, maar dit is vooral een vreemde. Dat een wielerronde in het buitenland start zijn we de laatste jaren wel gewend. Maar de Tour de France laat de renners in ieder geval nog op de fiets naar Frankrijk rijden. De Giro en Nederland vergt een luchtbrug voor het peleton en alle volgers. En wie volgt? Gaan we straks starten in Qatar? De Giro heeft gewoon niets te zoeken in Nederland.

Stelling

Zorgvraag van de week
Christina Jonckheere
Reumatoloog
DC Klinieken
Thema van deze week: eten en bewegen met reuma
Lees verder