*

Noordhollands Dagblad - 80 km zones
 

80 km zones

80 kilometer. Foto GPD

De vraag is of het ministerie van infrastructuur en milieu de effecten van een verhoging van de maximumsnelheid op de snelwegen rond de grote steden onderschat. Een aantal studies naar de effecten van het instellen van de 80-kilometerzones rond de steden toont aan dat de concentratie fijnstof naast de snelweg afneemt met een paar tot tien procent. De GGD in Amsterdam berekende een vermindering van de fijnstof met 7 en van roet met 15 procent. Alleen een onderzoek van Grontmij, waartoe het ministerie de opdracht gaf, kwam tot de vaststelling dat het effect van een snelheidsverandering tien tot dertig keer lager is dan andere bevindingen.

Nederland moet zich vanaf 2012 gaan houden aan de Europese richtlijnen voor fijnstof. Dat houdt in dat een norm geldt voor de gemiddelde concentratie. Naar verwachting blijft Nederland onder die norm. Daarnaast krijgt ons land toestemming om een aantal dagen per jaar de piekwaarde te overschrijden. Milieuorganisaties verwachten dat daar een probleem gaat ontstaan, het ministerie verwacht ook daar onder de norm te blijven.

Het lijkt erop dat minister Schultz van Haegen met haar plan om ook de maximumsnelheid op de snelwegen rond de steden te verhogen bezig is de norm van de gemiddelde concentratie 'op te vullen'. Het lijkt erop dat deze cijfers bij het ministerie toch nog even bekeken moeten worden. De gezondheid van de mensen die langs de snelwegen wonen weegt immers vele malen zwaarder dan de minuut tijdwinst die een verhoging van 80 naar 100 km per uur gaat opleveren.

Jan Geert Majoor

Reageren
Draag bij aan dit artikel
Stuur een tip
Stuur een video
Stuur een afbeelding



Stelling

Niemand alleen in cockpit

Verschillende luchtvaartmaatschappijen hebben na de ramp met het toestel van Germanwings besloten dat er voortaan op elk moment tenminste twee personen in de cockpit aanwezig dienen te zijn. Hoewel honderd procent veiligheid nooit te garanderen is, is dit een goede zaak. We hebben gezien dat de familiedrama’s navolging hebben gekregen en we kunnen het ons niet veroorloven dat dit met dit soort vliegtuigdrama’s ook gebeurt. Er zijn al te veel levens verwoest door de actie van één depressieve piloot.

Stelling
Het antwoord van...
Zaans Medisch Centrum
Guy Pecasse
Orthopedisch chirurg
23-03-2015 01:15 Vraag & antwoord

Een voetknobbel, klapvoet of hamerteen. Wat is daar aan te doen? Orthopedisch chirurg Guy Pecasse van het Zaans Medisch Centrum vertelt het deze week in zijn antwoorden op lezersvragen.

Lees verder!