Omstreden logo Zaanstad blijft ongewijzigd

Logo gemeente Zaanstad. Archieffoto

ZAANSTAD - Het omstreden logo van de gemeente Zaanstad - ZNSTD - blijft in ieder geval de komende vier jaar ongewijzigd. Dat laat de gemeente weten nadat Eric Sellmeijer van de partij Democratisch Zaanstad op zijn blog schreef dat er een Europese aanbesteding ligt voor het ontwerpen van een nieuwe huisstijl.

Door Joëlla Angenent - 19-11-2013, 6:00 (Update 26-2-2014, 9:29)
Klinkers blijven voorlopig weg uit ZNSTD

,,Ik hoor u al vloeken en tieren. Wéér vier ton voor een nieuw logo? Jazeker, in een Europese aanbesteding’’, schrijft Sellmeijer, die zijn lezers oproept om zelf goedkoop een nieuw logo te ontwerpen en in te sturen.

Volgens een woordvoerder van de gemeente is er inderdaad een Europese aanbesteding voor een grafisch ontwerp, maar gaat het alleen om het ontwerpen van brochures, nieuwsbrieven en andere communicatiemiddelen van de gemeente.

,,Het huidige logo ZNSTD verdwijnt niet. Alles blijft hetzelfde, alleen komt er een nieuw contract. Opdrachten van boven de 200.000 euro moeten verplicht Europees worden aanbesteed’’, legt de woordvoerder uit. ,,Maar het is niet zo dat we een bedrijf 200.000 euro geven voor een ontwerp. Het gaat om een heleboel opdrachten in de komende vier jaar. Het gaat dus om een bedrag van 50 duizend euro per jaar.’’

Het ontwerp van de huidige huisstijl, waarin de klinkers zijn weggelaten, werd vier jaar geleden bedacht door het Rotterdamse bedrijf Teldesign Identity Creators. De operatie kostte destijds in totaal 365.000 euro omdat er ook nieuw briefpapier, koffiekopjes en vlaggen moesten komen. Alleen het ontwerp van het logo kostte de gemeente al 100.000 euro.

In eerste instantie stuitte het menig Zaankanter tegen de borst dat er geen lokale bedrijven bij het ontwerp werden betrokken.

Later bleek ook nog eens dat Texel een soortgelijk ontwerp had laten maken (TXL) voor de helft van het bedrag. Boze inwoners lieten bij wijze van ludiek protest de klinkers weg in hun brieven aan de gemeente.

Toch laat Zaanstad weten dat ze nog steeds tevreden zijn met het logo. ,,Het is herkenbaar. En dat is de eerste vereiste, dat mensen zien bij wie de boodschap vandaan komt.’’



Reageren

Reageer op dit artikel

Draag bij aan dit artikel
Stuur een tip
Stuur een video
Stuur een afbeelding


Zoek een serieuze relatie in jouw omgeving








Stelling

Ook maanden verlof vaders

Onlangs werd het vaderschapsverlof verlengd van twee tot vijf dagen. Maar dat gaat D66 niet ver genoeg. Die partij wil dat kersverse vaders drie maanden verlof kunnen krijgen. Het plan zou de staat 200 miljoen euro kosten. Het wordt hoog tijd dat vaders echt een lange tijd verlof wordt gegund. Ook voor vaders is het krijgen van een kind een zeer ingrijpende gebeurtenis. Bovendien hecht het kind zich hierdoor sneller aan zijn of haar vader. En dat is beter voor de ontwikkeling van het kind. Daar plukt de samenleving dan later weer de vruchten van.

Stelling

Zorgvraag van de week
Ron Loef
Beddenspecialist
Borst Bedden
Thema van de week: bed bij ouderdom
Lees verder