*

Noordhollands Dagblad - Omstreden logo Zaanstad blijft ongewijzigd
Logo gemeente Zaanstad. Archieffoto Gepubliceerd 19 november 2013 6:00 | Laatste update 26 februari 2014 9:29
Klinkers blijven voorlopig weg uit ZNSTD

ZAANSTAD - Het omstreden logo van de gemeente Zaanstad - ZNSTD - blijft in ieder geval de komende vier jaar ongewijzigd. Dat laat de gemeente weten nadat Eric Sellmeijer van de partij Democratisch Zaanstad op zijn blog schreef dat er een Europese aanbesteding ligt voor het ontwerpen van een nieuwe huisstijl.

,,Ik hoor u al vloeken en tieren. Wéér vier ton voor een nieuw logo? Jazeker, in een Europese aanbesteding’’, schrijft Sellmeijer, die zijn lezers oproept om zelf goedkoop een nieuw logo te ontwerpen en in te sturen.

Volgens een woordvoerder van de gemeente is er inderdaad een Europese aanbesteding voor een grafisch ontwerp, maar gaat het alleen om het ontwerpen van brochures, nieuwsbrieven en andere communicatiemiddelen van de gemeente.

,,Het huidige logo ZNSTD verdwijnt niet. Alles blijft hetzelfde, alleen komt er een nieuw contract. Opdrachten van boven de 200.000 euro moeten verplicht Europees worden aanbesteed’’, legt de woordvoerder uit. ,,Maar het is niet zo dat we een bedrijf 200.000 euro geven voor een ontwerp. Het gaat om een heleboel opdrachten in de komende vier jaar. Het gaat dus om een bedrag van 50 duizend euro per jaar.’’

Het ontwerp van de huidige huisstijl, waarin de klinkers zijn weggelaten, werd vier jaar geleden bedacht door het Rotterdamse bedrijf Teldesign Identity Creators. De operatie kostte destijds in totaal 365.000 euro omdat er ook nieuw briefpapier, koffiekopjes en vlaggen moesten komen. Alleen het ontwerp van het logo kostte de gemeente al 100.000 euro.

In eerste instantie stuitte het menig Zaankanter tegen de borst dat er geen lokale bedrijven bij het ontwerp werden betrokken.

Later bleek ook nog eens dat Texel een soortgelijk ontwerp had laten maken (TXL) voor de helft van het bedrag. Boze inwoners lieten bij wijze van ludiek protest de klinkers weg in hun brieven aan de gemeente.

Toch laat Zaanstad weten dat ze nog steeds tevreden zijn met het logo. ,,Het is herkenbaar. En dat is de eerste vereiste, dat mensen zien bij wie de boodschap vandaan komt.’’

Meer nieuws
Meest gelezen
Laatste reacties
Stelling: Prijsstijging spits-treinkaartje slechte zaak

NS wil de treinkaartjes in de spits duurder maken. Voor een enkeltje kan de prijs dan maximaal 10 procent stijgen. De hogere prijzen moeten ervoor zorgen dat meer mensen buiten de spits reizen, zodat de passagiersstroom wordt uitgesmeerd over de hele dag. Een prijsstijging in de spits is een slechte zaak. Forensen hebben door het beleid van hun werkgever vaak geen andere keuze dan reizen in de spits en zouden daar niet voor gestraft moeten worden.