Omstreden logo Zaanstad blijft ongewijzigd

Logo gemeente Zaanstad. Archieffoto

ZAANSTAD - Het omstreden logo van de gemeente Zaanstad - ZNSTD - blijft in ieder geval de komende vier jaar ongewijzigd. Dat laat de gemeente weten nadat Eric Sellmeijer van de partij Democratisch Zaanstad op zijn blog schreef dat er een Europese aanbesteding ligt voor het ontwerpen van een nieuwe huisstijl.

Door Joëlla Angenent - 19-11-2013, 6:00 (Update 26-2-2014, 9:29)
Klinkers blijven voorlopig weg uit ZNSTD

,,Ik hoor u al vloeken en tieren. Wéér vier ton voor een nieuw logo? Jazeker, in een Europese aanbesteding’’, schrijft Sellmeijer, die zijn lezers oproept om zelf goedkoop een nieuw logo te ontwerpen en in te sturen.

Volgens een woordvoerder van de gemeente is er inderdaad een Europese aanbesteding voor een grafisch ontwerp, maar gaat het alleen om het ontwerpen van brochures, nieuwsbrieven en andere communicatiemiddelen van de gemeente.

,,Het huidige logo ZNSTD verdwijnt niet. Alles blijft hetzelfde, alleen komt er een nieuw contract. Opdrachten van boven de 200.000 euro moeten verplicht Europees worden aanbesteed’’, legt de woordvoerder uit. ,,Maar het is niet zo dat we een bedrijf 200.000 euro geven voor een ontwerp. Het gaat om een heleboel opdrachten in de komende vier jaar. Het gaat dus om een bedrag van 50 duizend euro per jaar.’’

Het ontwerp van de huidige huisstijl, waarin de klinkers zijn weggelaten, werd vier jaar geleden bedacht door het Rotterdamse bedrijf Teldesign Identity Creators. De operatie kostte destijds in totaal 365.000 euro omdat er ook nieuw briefpapier, koffiekopjes en vlaggen moesten komen. Alleen het ontwerp van het logo kostte de gemeente al 100.000 euro.

In eerste instantie stuitte het menig Zaankanter tegen de borst dat er geen lokale bedrijven bij het ontwerp werden betrokken.

Later bleek ook nog eens dat Texel een soortgelijk ontwerp had laten maken (TXL) voor de helft van het bedrag. Boze inwoners lieten bij wijze van ludiek protest de klinkers weg in hun brieven aan de gemeente.

Toch laat Zaanstad weten dat ze nog steeds tevreden zijn met het logo. ,,Het is herkenbaar. En dat is de eerste vereiste, dat mensen zien bij wie de boodschap vandaan komt.’’



Reageren

Reageer op dit artikel

Draag bij aan dit artikel
Stuur een tip
Stuur een video
Stuur een afbeelding


Zoek een serieuze relatie in jouw omgeving








Mededelingen
Stelling

Pestkoppen niet op cursus

Minister Lodewijk Asscher (Sociale Zaken) denkt erover bedrijven met een cultuur van pesten en andere ongewenste omgangsvormen een cursus op te leggen. Hij bekijkt momenteel of een proef hiermee juridisch en in de praktijk kan werken. De cursus is een mogelijke nieuwe manier om in te grijpen en de achterliggende oorzaken aan te pakken. Het moet de bazen helpen het gedrag en de cultuur te veranderen. Niemand zal pesten op de werkvloer billijken, maar of een cursus het juiste antwoord is? Pestkoppen moeten niet op cursus, maar gewoon geschorst of ontslagen worden.

Stelling

Zorgvraag van de week
Peter Borst
Beddenspecialist
Borst Bedden
Thema van de week: nachtrust in vakantietijd
Lees verder