*

Noordhollands Dagblad - Omstreden logo Zaanstad blijft ongewijzigd
 

Omstreden logo Zaanstad blijft ongewijzigd

Logo gemeente Zaanstad. Archieffoto

ZAANSTAD - Het omstreden logo van de gemeente Zaanstad - ZNSTD - blijft in ieder geval de komende vier jaar ongewijzigd. Dat laat de gemeente weten nadat Eric Sellmeijer van de partij Democratisch Zaanstad op zijn blog schreef dat er een Europese aanbesteding ligt voor het ontwerpen van een nieuwe huisstijl.

Door Joëlla Angenent - 19-11-2013, 6:00 (Update 26-2-2014, 9:29)
Klinkers blijven voorlopig weg uit ZNSTD

,,Ik hoor u al vloeken en tieren. Wéér vier ton voor een nieuw logo? Jazeker, in een Europese aanbesteding’’, schrijft Sellmeijer, die zijn lezers oproept om zelf goedkoop een nieuw logo te ontwerpen en in te sturen.

Volgens een woordvoerder van de gemeente is er inderdaad een Europese aanbesteding voor een grafisch ontwerp, maar gaat het alleen om het ontwerpen van brochures, nieuwsbrieven en andere communicatiemiddelen van de gemeente.

,,Het huidige logo ZNSTD verdwijnt niet. Alles blijft hetzelfde, alleen komt er een nieuw contract. Opdrachten van boven de 200.000 euro moeten verplicht Europees worden aanbesteed’’, legt de woordvoerder uit. ,,Maar het is niet zo dat we een bedrijf 200.000 euro geven voor een ontwerp. Het gaat om een heleboel opdrachten in de komende vier jaar. Het gaat dus om een bedrag van 50 duizend euro per jaar.’’

Het ontwerp van de huidige huisstijl, waarin de klinkers zijn weggelaten, werd vier jaar geleden bedacht door het Rotterdamse bedrijf Teldesign Identity Creators. De operatie kostte destijds in totaal 365.000 euro omdat er ook nieuw briefpapier, koffiekopjes en vlaggen moesten komen. Alleen het ontwerp van het logo kostte de gemeente al 100.000 euro.

In eerste instantie stuitte het menig Zaankanter tegen de borst dat er geen lokale bedrijven bij het ontwerp werden betrokken.

Later bleek ook nog eens dat Texel een soortgelijk ontwerp had laten maken (TXL) voor de helft van het bedrag. Boze inwoners lieten bij wijze van ludiek protest de klinkers weg in hun brieven aan de gemeente.

Toch laat Zaanstad weten dat ze nog steeds tevreden zijn met het logo. ,,Het is herkenbaar. En dat is de eerste vereiste, dat mensen zien bij wie de boodschap vandaan komt.’’

Reageren

Reageer op dit artikel

Draag bij aan dit artikel
Stuur een tip
Stuur een video
Stuur een afbeelding



Stelling

Koningsdag is ingekorte versie Koninginnedag

Koningsdag nieuwe stijl doet wel erg vertrouwd aan. Het defilé van oma Juliana is een beetje terug. Het koninklijk paar en familie bezoeken één Nederlandse gemeente in plaats van twee. De ontvangst duurt wat korter en de kinderen hoeven niet meer mee te doen met koekhappen en wc potten gooien. Hoezo modernisering? Koningsdag is gewoon Koninginnedag, maar dan een ingekorte versie.

Stelling
Het antwoord van...
Zaans Medisch Centrum
Bas ter Meulen
Neuroloog
27-04-2015 00:00 Vraag & antwoord

Een operatie bij een hernia is allang niet meer vanzelfsprekend. Tegenwoordig wordt nog maar 15 procent van alle hernia's geopereerd. Zeven op de tien hernia's gaan binnen drie maanden vanzelf over. Neuroloog Bas ter Meulen van het Zaans Medisch Centrum vertelt onder meer hierover in zijn antwoorden op lezersvragen.

Lees verder!