’Eerst A9 aanpakken, dan pas investeren in een A23’

HEERHUGOWAARD - De regio Alkmaar ondersteunt de lobby van West-Friese gemeenten om op termijn een snelweg te maken van de Westfrisiaweg (N23). Alleen moet er eerst geld naar de A9 en pas daarna naar een A23, zo luidt de voorwaarde.

Door Gert van der Maten - 11-1-2017, 22:00 (Update 11-1-2017, 22:04)

In een toelichting op het gezamenlijke standpunt van de gemeenten in deze regio wijst de Heerhugowaardse wethouder Monique Stam op de noodzaak om de A9 op de A8 aan te sluiten. Ook loopt volgens haar sinds het einde van de crisis de A9 weer vol.

Beide kwesties moeten volgens Stam eerst opgelost worden voordat het loont om de N23 om te vormen tot een rijksweg. Hoewel dat laatste pas voorzien wordt voor de lobby-agenda van het jaar 2028, snapt de wethouder het dat de West-Friese gemeenten daar nu al over beginnen.

,,Als je het nu niet af toe opnoemt, denken ze straks: ’waar komt dat ineens vandaan.”

Om het vollopen van de A9 te bestrijden denkt de regio volgens Stam niet meteen aan meer asfalt, maar eerder aan ’het nieuwe werken’ (thuis werken en dergelijke) en aan logistieke maatregelen. Volgens haar is de fase aangebroken dat er over daadwerkelijke ingrepen wordt gepraat.

De ambitie is dat de gedroomde A23 een vierbaans snelweg wordt die Alkmaar in een directe lijn met Zwolle verbindt.

Dat was ooit de kreet waarmee door de regio in Haagse kringen werd aangedrongen om bij te dragen aan de kosten voor de huidige Westfrisiaweg. Tevergeefs: er kwam alleen geld voor de aansluiting van de N23 op de A7.



Reageren

Reageer op dit artikel

Draag bij aan dit artikel
Stuur een tip
Stuur een video
Stuur een afbeelding


Zoek een serieuze relatie in jouw omgeving









Zorgvraag van de week
Ron Loef
Beddenspecialist
Borst Bedden
Thema van de week: snurken en het bed
Lees verder