sluiten
Inloggen
sluiten
vrijdag 03 september 2010

Historisch besluit over nieuwbouw Zaanbrug

  • Gepubliceerd op 05 maart 2010, 17:19
  • Laatst bijgewerkt op 05 maart 2010, 17:20
Wormer - 

De gemeenten Zaanstad en Wormerland hebben gisteren voor de nieuwe Zaanbrug een historisch besluit ondertekend met de provincie Noord-Holland. Als de brug duurder wordt dan de 23 miljoen euro die nu is begroot, betaalt de provincie de meerkosten, mits deze niet de 2,3 miljoen (zijnde 10 procent) overschrijden.

Inloggen
Reacties
  • VLW (Liberaal Wormerland) heeft met een groot aantal stemmen de verkiezingen gewonnen. In het verkiezingsprogramma hadden zij staan dat zij vanwege de financieele bijdrage van gemeente Wormerland tegen het vervangen van de Zaanbrug is.
    Dat er nu plotseling een besluit is gevallen riekt naar het snel plaatsen van een handtekening voordat de nieuwe raad en wethouders worden geinstalleerd. Onze "geliefde" burgermeester Tange heeft iets dergelijks eerder al geflikt met de school Weremere. Dat is nu een grote zuurstokkenkraam in onze mooie buurt.

    Geplaatst door Roflmao op 09:59 07-mrt-2010
  • die brug staat op INSTORTEN

    Geplaatst door apie joepie op 16:17 07-mrt-2010
  • Brug staat niet op instorten, maar is economisch afgeschreven. Bovendien te klein voor grotere schepen. Ze moesten wel tekenen, anders zou de overeenkomst voor bijdrage 50% voor het Rijk en 25% voor de gemeente Zaanstad vervallen.

    Geplaatst door -DUTCHIE- op 16:43 07-mrt-2010
  • Dutchie
    waarom denk jij dat er geen vrachtwagens meer overheen mogen?

    Geplaatst door apie joepie op 16:47 07-mrt-2010
  • Misschien de grote vrachtauto's weren uit het centrum door Wormerveer??

    Geplaatst door -DUTCHIE- op 16:52 07-mrt-2010
  • ja dan komen ze over de clausbrug

    Geplaatst door apie joepie op 17:07 07-mrt-2010
  • Die brug is echt bijna op en moet binnen nu en 10 jaar vervangen worden, maar als VLW (en Roflmao) het graag wil komt er geen nieuwe brug en slopen we die oude. Dat scheelt een hoop autoverkeer vanuit Wormer door Wormerveer! Die brug ligt daar voornamelijk ter ontsluiting van Wormer. Dan lijkt het mij niet meer dan logisch dat de Gemeente Wormerland ook een bijdrage in de vervanging levert, is het niet?

    Geplaatst door RTEW op 08:16 08-mrt-2010
  • RTEW. Die oude functioneert met wat aanpassingen nog prima! Toevallig weet ik dat uit zeer betrouwbare bron.

    Geplaatst door Roflmao op 08:22 08-mrt-2010
  • Overigens, een bijdrage leveren is een ding maar de hoogte van de bijdrage is iets anders. Dat laatste is de werkelijke reden om tegen te zijn, niet het feit dat er een bijdrage moet worden geleverd.

    Geplaatst door Roflmao op 08:36 08-mrt-2010
  • Maar dan ook niet klagen als de brug in de (ochtend)spits open gaat en er lange rijen voor de brug staan te wachten of als de brug weer eens defect is en niet sluit ;-)

    Geplaatst door RTEW op 09:57 08-mrt-2010
  • Wat willen we nou eigenlijk ? We zijn steeds meer mileubewust en als er één ding efficieent is is het vervoer over water.
    De Zaan wordt hoofdvaarweg. Er zijn al een aantal bruggen vernieuwd. Maar de Zaanbrug is nog steeds een smalle brug.
    Nu kunnen er door de de huidige sluis schepen tot 110 meter. Naar als deze straks verlengt is worden de schepen ook steeds groter.
    In de 19e eeuw waren het een aantal gefortuneerde fabrikanten en de Gemeente Wormerveer welke voor een Zaanbrug gezorgd hebben.
    Wormer en Liberaal Wormerland zal toch ook beseffen dat goede infrastructuur essentieel is.
    Wormerland profiteert het meest van de brug derhalve is het niet meer dan normaal dat deze Gemeente ook een bijdrage levert.

    Geplaatst door Huibert60 op 10:21 08-mrt-2010
  • Het gaat niet over de brug als verkeersader alleen, maar ook over het provinciale stuk "Vaart in de Zaan". Daarom is door de fractie van de SP gesteld; 'Wat is de houdbaarheisdatum van de berijven aan de Zaan. de fractie in de Staten van Noord-Holland volgt hierin een initiatiefvoorstel van D'66 om het vervoer over water te bevorderen. Een voorstel in 2006 gedaan.

    Het dossier 'Vaart i de Zaan kent een aantal knelpunten en dit zijn de Wilhelminasluis, de spoorbrug en de Zaanbrug bij Wormerveer.

    De besluitvorming heeft volgens mij plaatsgevonden in de laatste raadsvergadering. Of je het er mee eens bent of niet, maar dat is een democratisch genomen besluit.

    Over de plaats valt nog te twisten....gezien de verschuiving in het politieke land worden de voormalige collegepartijen afgerkend voor haar beleid in het centrum en misschien ook over de Zaanbrug. Het is aan de nieuwe raad en college orde op zaken te stellen.

    Maar kijk uit de provincie trekt het geld zo terug, wanneer er een ander besluit komt. Voorbeeld Haarlem met de Spaarne passage en of tunnel (Zoals de Noord-Zuidlijn) onder de stad naar Staion Haarlem. De meerderheid van de raad heeft anders beslist.

    Geplaatst door Bert Putters op 10:37 08-mrt-2010
  • @Huibert60 op 10:21 08-mrt-2010:Je moet lezen! Ik schreef dat de hoogte van de bijdrage het knelpunt is.

    Geplaatst door Roflmao op 11:34 08-mrt-2010
  • Ik denk dat de gemeente Zaanstad veel meer reden tot klagen heeft wat betreft hun bijdrage in dit plan. De Provincie is vaarwegbeheerder en heeft aanzienlijk belang bij een nieuwe brug, Wormerland wordt voor een deel ontsloten via deze verbinding en heeft dus belang en Zaanstad heeft alleen maar last aan de brug.... Vanuit dat oogpunt heeft Wormerland dus niet te klagen...

    Geplaatst door RTEW op 11:46 08-mrt-2010
  • @RTEW. De huidige brug functioneert prima. Een nieuwe brug zal de doorstroming niet verhogen of dacht je dat een nieuwe brug dubbele rijstroken zal krijgen? Het verplaatsen van de brug is alleen maar ongunstig voor de fietsers richting het station. Dus waarom zou Wormerland een nieuwe brug willen hebben? De provincie wil grotere schepen in de Zaan. Laten zij het maar betalen.

    Geplaatst door Roflmao op 12:34 08-mrt-2010
  • Een stuk uit het verkiezingsprogramma van VLW:



    "...Wanneer wij nu eens kritisch kijken welk probleem
    er werkelijk bestaat, dan betreft dit de doorvaart
    van schepen, die huisvuil vervoeren vanuit Flevo-
    land naar de Huisvuilcentrale in Alkmaar (HVC).
    Het is niet meer lonend om al het huisvuil te ver-
    voeren met de huidige schepen. Deze zijn te klein
    en moeten derhalve groter worden en daarvoor is
    een “bredere” doorvaart in de Zaan noodzakelijk
    geworden.
    Hoe bedoelt u “regionaal belang”!..."

    "...Als de rijksoverheid en de provincie dit project
    belangrijk vinden, laat hen dan ook voor dit project
    de gelden beschikbaar stellen. Als Wormerland
    kunnen wij dan volstaan door planologisch onze
    medewerking te geven, maar niet door een groot
    bedrag over te maken voor een project dat voor
    onze gemeente momenteel geen prioriteit hoort te
    hebben. Dit geld kunnen wij beter benutten, want
    er liggen nog tal van uitdagingen op ons bordje,
    die wij belangrijker vinden dan “een brug die voor
    ons te ver is”..."

    Geplaatst door Roflmao op 13:06 08-mrt-2010
  • Nog iets vergeten:

    "....Als deze brug zo belangrijk is voor onze regio en
    ook voor gebieden buiten onze regio, waarom
    worden de kosten dan niet door de regio (dus
    provincie in dit geval) en door de provincie
    Flevoland betaald?..."

    Geplaatst door Roflmao op 13:08 08-mrt-2010
  • Bert Putters, vertel het maar. Moeten Zaanstad en Wormerland gaan betalen voor huisvuil uit Flevoland?

    Geplaatst door Roflmao op 13:15 08-mrt-2010
  • Een nieuwe brug, Roflmao, zal aan de nieuwe maatvoering gaan voldoen. Dat houdt in dat deze een stuk hogere doorvaart krijgt. Dit betekent vervolgens weer dat deze niet zo vaak open hoeft, omdat de reguliere beroepsvaart er gewoon onderdoor kan. Gevolg is dat tijdens de spits de brug dicht blijft en er dus gewoon autoverkeer over kan blijven rijden.

    Verder heeft de zaan nog altijd een belangrijke economische rol voor de aanliggende gemeenten. Verder hoeft transport dat over water gaat, niet over de weg en moet de huidige brug voor elke praam van Gerkens open! Bij een nieuwe brug is dit dus niet meer nodig.

    Je moet je zeer betrouwbare bron nog maar een naar het plan "Vaart in de Zaan" vragen, misschien kan hij je nog het e.e.a. uitleggen...

    Geplaatst door RTEW op 13:28 08-mrt-2010
  • Dat zou dan het enige voordeel zijn. Maar moet Wormerland voor dit kleine voordeel zoveel bijdragen. Laat de "vervuiler" en belanghebbende bij een grotere brug maar betalen.

    Geplaatst door Roflmao op 13:52 08-mrt-2010
  • De huidige brug is ook niet door Wormer betaald, de gemeente Wormerveer (nu Zaanstad) heeft deze destijds gerealiseerd en betaald. Ik denk dat Wormer inmiddels wel genoeg geprofiteerd heeft. Wormer mag onderhand ook wel eens een duit in het zakje doen....

    Geplaatst door RTEW op 14:23 08-mrt-2010
  • Nogmaals die brug kan technisch nog 25 jaar mee. We zijn al gewend om voor de brug te wachten dus dat kunnen we nog wel 25 jaar volhouden. De fietser gaat er bij het verplaatsen alleen maar op achteruit. Laat maar lekker liggen die brug. Moet hij groter. Prima, maar degene die dat wil mag hem betalen.

    Geplaatst door Roflmao op 14:32 08-mrt-2010
  • Voor Wormerland zijn er twee belangrijke redenen om wel mee te doen:
    1) Niet meedoen met de financiering van ‘Vaart in de Zaan’ zou de gemeente als onbetrouwbare en niet samenwerkende partner isoleren. De schade die daarvan het gevolg zal zijn, is in economische zin wellicht groter dan de bijdrage die nu van Wormerland wordt gevraagd.

    2) Indien de brug op een later tijdstip wel vervangen moet worden (en dat is wellicht eerder dan 25 jaar), kun je er vanuitgaan dat het rijk, de provincie en de gemeente Zaanstad zeggen "Wormerland, doe het nu maar lekker zelf!) En dan moet de gemeente Wormerland in 1 keer minimaal 24 miljoen ophoesten... Maar als ze vanaf nu 1 miljoen per jaar opzij leggen, zijn ze er tegen die tijd bijna.... ;-)

    Geplaatst door RTEW op 15:04 08-mrt-2010
  • Prima hoor, maar niet tegen de hoofdprijs. Laat de rijksoverheid en de provincie Flevoland ook maar haar steentje bijdragen.

    Geplaatst door Roflmao op 15:24 08-mrt-2010
  • Roflmao
    welke techneut heb jij dan wel niet gesproken?als deze knutselaar zegt dat die brug nog 25 jaar mee kan dan zie ik deze knutselaar voorlopig geen promotie meer maken.(zal wel de zak worden)

    Geplaatst door apie joepie op 16:14 08-mrt-2010
  • RTEW op 14:23 08-mrt-2010, Inderdaad, ik heb het verhaal nog eens opgezocht. Aangezien Wormer(land) het meest profiteert van de brug is het niet meer dan logisch dat zij ook een flinke bijdrage levert. Ik vind deze opstelling erg bekrompen en zuinig van Wormerland. Metname VLW (Liberaal Wormerland) valt mij erg tegen. Dit is duidelijk een club zonder veel visie.

    Geplaatst door Huibert60 op 19:57 08-mrt-2010
  • Je kan je geld maar een keer uitgeven @Huibert60...

    Geplaatst door Roflmao op 20:52 08-mrt-2010
Schrijf een reactie
U bent niet ingelogd. U moet geregistreerd zijn om te kunnen reageren op deze site. Lees eerst de spelregels voor reacties op artikelen.

Stelling

Alle ouders moeten hun pubers testen op drugsgebruik (uitleg)
Poll
Eens (57%)
Oneens (43%)
Totaal aantal stemmen: 1323
advertenties

Vakantiefotoalbum Zaanstreek

advertenties