sluiten
Inloggen
sluiten
vrijdag 03 september 2010

Turken niet naar Kleurenbuurt

  • Gepubliceerd op 01 januari 2009, 17:33
Zaandam - 

De donkerste dagen van het jaar zijn achter de rug. Maar voor de Turkse ouderenvereniging Huzur begint 2009 weinig hoopvol. De droom om in de Kleurenbuurt in Zaandam een woongroep voor Turkse ouderen te realiseren, is ruw uiteen gespat.

Ze hadden hun hoop gevestigd op het grootschalige nieuwbouwproject aan de Vermiljoenweg en omgeving. Huzur had samen met ZVH een plan bedacht om hun ultieme woonwens in vervulling te laten gaan. Enthousiast waren ze na het bezoek aan een Turkse woongroep in Rotterdam. Huzur wist dat er in Zaandam voldoende belangstelling voor was. Zo'n 60 huishoudens hadden interesse voor de woongroep.

Maar zoals zo vaak bleek de praktijk weerbarstig. Half oktober viel hun plan plotseling in duigen. In het sociaal plan voor de Kleurenbuurt was vastgelegd dat eigen bewoners voorrang krijgen bij het toewijzen van nieuwe woningen

Inloggen
Reacties
  • Ik denk dat onze Turkse inwoners even geduld moeten hebben. Zorgen voor een paar bewoners in die wijk en voor je het weet is de doelstelling van Hazur bereikt.

    Geplaatst door Eppie op 17:41 01-jan-2009
  • Jammer voor de ouderen. Lijkt me voor hen harstikke leuk om in een woongroep met gelijkgestemde mensen te wonen.

    Geplaatst door -DUTCHIE- op 17:48 01-jan-2009
  • Het is jammer dat het niet door kan gaan. Maar ik wacht de krant van morgen even af voor meer informatie.

    @Eppie: wat wil je hiermee zeggen?

    Geplaatst door Anne op 17:53 01-jan-2009
  • Hoezo segregatie.....

    Geplaatst door Maldito op 18:17 01-jan-2009
  • @ Anne op 17:53 01-jan-2009: Ik denk dat ik met mijn berichtje bedoel, dit hebben we al jaren zien gebeuren, dat de Turkse gemeenschap de overhand krijgt of tewel neem. Voorkomen moet worden dat er een samenklontering komt. Voorbeelden genoeg. Denk aan in de Bijlmer de Surinamers, in Amsterdam west de Turken. Idem Zaandam, Alkmaar en waar dan ook. Het waren goede woningen, waar wij als "Nederlanders" ook in wilden wonen. Dit lukt niet als zij de overhand krijgen.

    Geplaatst door Eppie op 18:26 01-jan-2009
  • Precies Eppie jij snapt het. Dit plan is ook discriminatie. Nederlandse ouderen zouden er ook in moeten kunnen wonen. Terecht dat deze grote grap niet doorgaat.

    Geplaatst door Ragnar de.1e op 18:34 01-jan-2009
  • Als je geen "zwarte" en "witte" scholen wilt hebben in het kader van integratie, dan zul je als je consequent bent dus ook geen zwarte en witte bejaardentehuizen willen hebben.

    Als je het wél toestaat, dan geef je het failliet van de integratie toe, en daaruit volgend het failliet van ons immigratiebeleid.
    Dan staat de weg vrij om daar eens een stuk realistischer over te gaan denken ipv dat semi-humane laat-maar-toe-beleid dat jarenlang is gevolgd. Wat nu trouwens behoorlijk over is, maar nog steeds in mijn ogen onbehoorlijk makkelijk is wat betreft de eisen waar immigranten aan dienen te voldoen.

    Geplaatst door Maldito op 18:34 01-jan-2009
  • Dan ook geen verzorgingshuizen meer voor Joodse of Molukse mensen meer?? Geen bejaardenhuizen voor Nederlanders die in Spanje wonen?? Ik hoop voor deze ouderen dat er in een ander plan wel ruimte voor ze wordt ingeruimd!

    Geplaatst door -DUTCHIE- op 19:15 01-jan-2009
  • Een aantal denkwijze zijn hier behoorlijk op het randje. Wat is er mis om oudere en bejaarden uit een bepaalde gemeenschap bij elkaar te laten wonen? Eigen volk eerst?

    Geplaatst door SGpee op 19:24 01-jan-2009
  • Hoezo eigen volk eerst?
    we kunnen toch allemaal samen wonen?
    waarom moeten mensen van 1 cultuur alleen bij elkaar zitten?
    aan de ene kant heel makkelijk natuurlijk, je kent elkaars cultuur, elkaars gebruiken e.d.
    maar inderdaad, het zorgt wel voor verscheidenheid.
    ik dacht dat het juist de bedoeling was dat we met zijn allen leerden samen leven?

    dus ook een bejaarde gemeenschap zou voor iedereen moeten zijn, ongeacht ras o.i.d.
    zo leer je misschien ook nog eens iets van en over je medemens.

    Geplaatst door Dee1402 op 19:31 01-jan-2009
  • Dee1402, er zijn overal al sinds de jaren 60 woongroepen. De mensen kiezen om bij elkaar te wonen omdat ze gelijkgestemd zijn. Nooit iets over gehoord en nu er Turkse mensen zijn die dat willen doen, wordt er weer tegen aangezeken!

    Geplaatst door -DUTCHIE- op 19:38 01-jan-2009
  • Wij Christenen hebben ook onze eigen woongemeenschappen. Verplicht elke dag bijbel lezen na de maaltijd. Heel gezellig.

    Geplaatst door DeVrijheid op 19:41 01-jan-2009
  • @Dutchie,
    Het gaat mij niet om het ras.
    als hadden het marrokanen geweest, surinamers, iranezen, noem het allemaal maar op geweest, dan had ik nog het zelfde geroepen!

    Leer samen leven, leer van elkaar.
    als we allemaal nu eens zouden leren van anderen, allemaal nu eens open zouden staan voor andere dingen, andere gebruiken en bepaalde dingen aanpassen, in plaats van radicaal veranderingen maken, dan is er geen probleem meer ook.
    als we een paar gebruiken van elkaar over nemen, dan zijn we toch allemaal gelijk gestemd?

    Geplaatst door Dee1402 op 19:42 01-jan-2009
  • In Australië wonen Nederlandse ouderen weer samen. En Waarom? Omdat ze hun 2e taal in hun geheugen kwijt raken en zich dan een vreemde voelen in hun 2e land. Moet je Nederlanders zien klitten op een camping in het buitenland als ze op vakantie zijn. Ook gaat dit op voor oude Turken. En moet je die oude bejaarde Nederlanders horen als er oude Turkse mensen in hun bejaardenhuis komen wonen. Nederlandse jongeren kunnen er wat van maar vlak de oude niet uit met hun commentaar.

    Geplaatst door SGpee op 19:49 01-jan-2009
  • Dee1402, in Bussum was het bejaardencentrum jarenlang alleen voor Joodse mensen, die woonden hun hele leven in Nederland en waren echt wel geïntegreerd. Later is het een Moluks bejaardencentrum geworden en deze mensen waren ook goed geïntegreerd. Moeten mensen als ze 75+ zijn nog wat leren dan?? Lekker bij elkaar, mijmeren over hun eigen verleden die ze zo goed van elkaar kennen. Niets mis mee!

    Geplaatst door -DUTCHIE- op 19:52 01-jan-2009
  • Dutchie, menselijk gezien heb je gelijk denk ik. De oudjes die bij elkaar over vroeger praten, in de taal die ze kennen, is inderdaad heel leuk!
    Het betekent dat dit soort tehuizen wel moet bestaan, voor 1e generatie-allochtonen.

    Het voorbeeld over bejaarden van Nederlandse oorsprong in Australië is inderdaad een bekend voorbeeld. Humaniteit dient voorop te staan, we zijn allemaal maar mensen!

    Geplaatst door Maldito op 20:02 01-jan-2009
  • het gaat nu inderdaad om bejaarde mensen, maar wat voor bejaarde mensen gerealliseerd mag worden, mag ook voor jonge gezinnen gerealiseerd worden.
    Dan mag het ook gerealiseerd worden voor scholen.
    het word allemaal door getrokken.
    je moet bij het begin van vormen van groepjes gewoon je poot stijf houden.

    anders heb je straks bij wijze van dat nederland straks in twee stukken is verdeeld.

    Des al niet te min, ik snap heel goed wat je bedoeld.
    zeker wel.
    Maar ik vind dat je nooit te oud bent om wat te leren.
    en je bent zeker nooit te oud om het goede voorbeeld te geven.
    misschien dat de oudere generatie waar het hier om gaat wel sociaal is, maar de jongere generaties, van welk ras dan ook, zijn niet zo sociaal in de omgang met hun medemens.
    daar gaat het mij om.
    als de ouderen laten zien dat ze alleen met eigen volk willen samen wonen, wat voor voorbeeld geef je dan aan de jongeren?

    Geplaatst door Dee1402 op 20:03 01-jan-2009
  • Dee1402,
    Wat is er op tegen als mensen graag bij elkaar willen wonen? Zeker voor oudere mensen geldt dat ze zich het prettigst voelen als ze onder mensen uit hun jeugd zijn.

    Dit geldt voor mensen van alle nationaliteiten.

    Geplaatst door Last Straw op 20:24 01-jan-2009
  • Alsjeblieft niet recht gaan praten wat krom is LS.

    Geplaatst door Ragnar de.1e op 20:26 01-jan-2009
  • daar is opzich ook helemaal niets mis mee.
    maar ze kunnen ook samen zijn in een bejaarden tehuis / woon gemeenschap toegankelijk voor ieder bejaard persoon.

    ik ben er ook niet fel op tegen.
    als de betreffende mensen het wel voor elkaar hadden gekregen, ook goed.
    maar ik denk dan toch even verder, dan trek ik het toch even door naar de generatie waar ik o zo bekend mee ben (omdat ik daar toe behoor).
    en dan vind ik het dus niet een goed idee om die verscheidenheid te creëren.

    Geplaatst door Dee1402 op 20:33 01-jan-2009
  • @Ragnar de.1e op 20:26 01-jan-2009: wat is er dan krom aan?

    Geplaatst door Anne op 20:48 01-jan-2009
  • Eigen bewoners krijgen voorkeur van ZVH? Hier hoort eigenlijk te staan; Het levert niet genoeg geld op voor projectontwikkelaar Kristal (ZVH-OBAN).

    Geplaatst door piet praatpaal op 23:08 01-jan-2009
  • Het gaat hier om een kleine groep eerste generatie turken. Deze groep is door een verkeerde intergratie beleid niet geintegreerd. Het heeft geen zin meer om deze groep integreren to forceren.

    Ze hebben hard gewerkt, en vaak werk gedaan waar autochtonen te beroerd voor waren. Gun ze toch in hun laatste jaren een eigen woongroep, waar ze ze zich happy voelen.

    Geplaatst door bart74 op 13:27 02-jan-2009
  • Ik vind een "kleurenbuurt" juist uitermate geschikt voor een Turks bejaardenhuis. Nog een Latijns Amerikaanse, Chinese, Afrikaanse en Indiaanse erbij en de kleurtjes zijn compleet.

    Geplaatst door Phaeton op 13:37 02-jan-2009
  • Juist deze generatie Turkse ouderen beheersen vaak de Nederlandse taal niet of niet goed. Plaatsing in Nederlandse Verzorgingstehuizen leidt absoluut tot isolement in hun dagelijks leven. Ik heb werkelijk hele jammerlijke situaties meegemaakt ten tijde van de opname van mijn moeder als notabene Ned. Indische vrouw in een algemeen verzorgingstehuis, waarin verschillende nationaliteiten bij elkaar worden verpleegd, maar niet echt met elkaar overweg kunnen door het te grote verschil in culturele achtergrond en taalgebruik. Eigenlijk wilde mijn moeder graag opgenomen worden in Patria, een woonzorgcentrum voor Indische Nederlanders. Ze had helaas niet de kwalificaties daarvoor. In de jaren in het verpleegtehuis zagen wij onze pittige en levenslustige moeder na een halfjaar zienderogen achteruitgaan, en begon ze zich af te zonderen. Leefde eigenlijk nog alleen naar het moment toe waarop wij dochters en kleinkinderen op bezoek kwamen. Ze raakte in zichzelf gekeerd, en langzaam maar zeker werden we ons in die tijd gewaar dat ze zich afsloot en soms zelfs van ons. Dit werd beginnende dementie genoemd. Toen na twee jaar werd bepaald dat ze naar een zwaardere afdeling moest, hebben wij die afdeling bezocht en zijn heel erg geschrokken van de wijze waarop ze daar zou moeten leven. Gelukkig was er ook een aanbod voor een nieuw project woongroepzorg in het Woonzorgcentrum Leo Polak in Amsterdam-Osdorp, waar men bezig was met de bouw van 12 groepswoningen voor Gero-psychiatrische cliënten. Wij zagen mijn moeder na opname in een woongroep weer opbloeien in de laatste 8 maanden van haar leven tot de vrouw die ze altijd was, omdat ze weer betrokken raakte bij de dingen van alledag. Ze hoorde er weer bij. Voorwaarde bij plaatsing zou dan toch wel moeten zijn dat men elkaar kan verstaan, want ook hier kwam ik isolement tegen omdat men geen goed Nederlands sprak en daardoor geen contact kon maken met mede-bewoners. De belangrijkste motivatie om groepswoningen op te zetten is dan ook de mogelijkheid dat mensen elkaar kunnen verstaan en begrijpen en daardoor weer alles kunnen delen met elkaar. Een houvast voor al die oudjes die ook al een beetje de weg kwijt raken in de tegenwoordige ontwikkelingen in deze snelle tijd. Maar het leukste van al die geméngde nationaliteiten in zo'n groepswoning is toch wel dat al die culturen ook tot uiting kwamen in de keuken, of bijv. op zo’n ‘Straatfeest’ in het aanbod van eten, kleding en muziek. Een waarlijk spetterend gebeuren waar ze allemaal zonder uitzondering van genoten, hoe oud ze ook waren.
    Dus .. lieve mensen, ik zou zo zeggen, denk goed na, op welke manier je zo’n project zou willen opzetten. Zorg ervoor dat op geen enkele manier ‘afzondering’ ontstaat in zo’n cultuur-rijke gemeenschap als er op dit moment in Zaanstad is. Mijn moeder heeft genoten van al die kleurrijke Surinaamse hapjes en Antilliaanse dansen, van al die Turkse lekkernijen en Marokkaanse gerechten, maar kon een goed bord uit de Hollandse keuken ook zeker waarderen. Bovendien was ze heel trots op haar dochters, waarvan ze altijd zei: “Mijn dochters kunnen heel goed koken”, en daarmee bedoelde ze echt niet alleen de Indische of Hollandse keuken, maar internationaal!

    Geplaatst door Cimaral op 14:18 02-jan-2009
  • Mooi en duidelijk verhaal Cimaral ! Je gunt toch de oudjes dat ze in hun laatste levensdagen goed op hun plek zitten met mensen die ze begrijpen en verstaan en daar gaat het ook deze Turkse ouderen om.

    Geplaatst door -DUTCHIE- op 14:26 02-jan-2009
  • Goed nieuws!

    Geplaatst door lnvisibIe op 14:48 02-jan-2009
  • -DUTCHIE- op 14:26
    Hoe zou het nou toch komen dat niemand ze begrijpt en dat zij niemand verstaan? M.a.w., als de wil tot integreren er was geweest, was het niet nodig om ze bij elkaar te laten wonen. Vandaar: goed nieuws!

    Geplaatst door lnvisibIe op 14:55 02-jan-2009
  • Waarom gaan ze niet gewoon met de pet rond ?
    Dat gebeurd ook als er weer een moskee uit de grond gestamt moet worden....
    En er is vast nog wel ergens een kaveltje te koop waar e.e.a. te realiseren is.
    Dit wordt bijv. ook gedaan ddor ouders waarvan een kinderen die autistisch zijn of pdd/nos hebben.
    Op zich geen raar fenomeen... waarom moet alles van de staat ?

    Geplaatst door Ome Arie op 14:56 02-jan-2009
  • Invisible, je hebt duidelijk het grote verhaal in de krant niet gelezen. Maar ik heb mijn mening hierover al gegeven en daar laat ik het bij.

    Geplaatst door -DUTCHIE- op 15:02 02-jan-2009
  • Ik heb net een mailtje gestuurd naar de Spaanse overheid. Die pensionados uit Nederland gaan allemaal in hetzelfde verzorgingshuis wonen. Walgelijk! De Hollanders beginnen het in Spanje over te nemen. Stop ze voor dat het te laat is!!!
    Segregratie!!!! De Spanjaarden worden gediscrimineerd, die hebben niet van die mooie verzorgingshuizen!

    Voordat je het weet hebben die Hollanders, met hun pedofielen-partij/vereniging, hun normen en waarden opgelegd aan de hardwerkende Spanjaard!!!

    Stop de vernederlandsing van Spanje!!!!

    Geplaatst door Ki Che Mundi op 15:05 02-jan-2009
  • Ki Che Mundi op 15:05
    Vertrek vandaag nog naar je geliefde spanje en steek er persoonlijk een stokje voor, wel blijven wonen om er zorg voor te blijven dragen dat ze toch niet stiekum weer bij elkaar kruipen.

    Geplaatst door lnvisibIe op 15:13 02-jan-2009
  • @ invisble, al hadden ze de wil tot integreren dan liepen ze destijds tegen een verkeerd of geen integratiebeleid aan.

    @ Ki che MUndi, als Spaanjaarden verstandiger met geld zouden zijn (geweest) hadden ze ook mooie verzorgingstehuizen kunnen bouwen.

    Geplaatst door bart74 op 15:27 02-jan-2009
  • @bart74;

    Zo, Bart, vertel eens; hoe zit de economie in Spanje in elkaar?

    < Ki pakt popcorn erbij en gaat er eens lekker voor zitten... >

    Invi;

    Misschien moet ik maar idd. in Spanje gaan wonen. Uit CBS statistieken blijkt dat de meeste pedofielen Nederlanders zijn...Misschien dat het daarom is dat hier in Nederland een pedo-partij bestaat...

    < Ki pakt Nederlands paspoort en poept erop ... >

    Geplaatst door Ki Che Mundi op 17:38 02-jan-2009
Schrijf een reactie
U bent niet ingelogd. U moet geregistreerd zijn om te kunnen reageren op deze site. Lees eerst de spelregels voor reacties op artikelen.

Stelling

Alle ouders moeten hun pubers testen op drugsgebruik (uitleg)
Poll
Eens (57%)
Oneens (43%)
Totaal aantal stemmen: 1323
advertenties

Vakantiefotoalbum Zaanstreek

advertenties