sluiten
Inloggen
sluiten
vrijdag 03 september 2010

Nieuwe werkwijze na Wilhelminadrama

  • Gepubliceerd op 21 mei 2008, 17:11
  • Laatst bijgewerkt op 21 mei 2008, 17:17
zaanstad - 

Onderzoek naar de staat van de funderingen in de omgeving hoort voortaan bij de vaste maatregelen die Zaanstad neemt bij bouwwerken.

Met dat besluit komen burgemeester en wethouders tegemoet aan de kritiek op Zaanstad van organisatieadviseur Berenschot, dat niet vindt dat de gemeente verwijtbaar heeft gehandeld bij de bodemsanering bij de Wilhelminastraat in Krommenie. Wel meent Berenschot dat de voorbereiding beter had gekund.

In de Wilhelminastraat verzakten veel huizen en elf zelfs zo ernstig dat ze ontruimd moesten worden. Als oorzaak geeft technisch bureau Deltares aan dat de slechte staat van de fundering doorslaggevend is geweest en het grondwerk in beperkte mate heeft bijgedragen. Bij grote projecten gaat Zaanstad voortaan na of funderingsonderzoek nodig is. Ook wordt beter in de eigen organisatie gezocht naar gegevens die belangrijk kunnen zijn. Verder zal de afdeling handhaving vroeg bij bouwwerken betrokken worden om toezicht te houden op naleving van de woningwet. Gebieden waar funderingen een probleem zijn, worden genoteerd.

B en W vinden niet dat ze iets te verwijten is. 'De balans die het college na de rapporten van Berenschot en Deltares opmaakt, is dat er zorgvuldig en binnen de wettelijke kaders is gehandeld, maar dat de gemeente niet heeft weten te voorkomen dat er woningen acuut ontruimd moesten worden en dat de leefbaarheid van de buurt achteruit is gegaan.'

Huiseigenaren zijn zelf verantwoordelijk voor de bouwkundige staat van hun eigen woning, zeggen B en W. Handhaving zal daar bij grote werken voortaan op wijzen en als het moet dwingen om het onderhoud in orde te maken.

-- page break --
Inloggen
Reacties
  • Dus gewoon een lekker partijtje afschiuiven van verantwoordelijkheid. "Wij gaan in de buurt van uw woning heien maar als je scheuren in de muur krijgt of je huis verzakt is het jouw probleem."

    Geplaatst door piet praatpaal op 17:23 21-mei-2008
  • @Piet P: dus niet.... eerst een onderzoek en dan bouwen. Als jij door dat onderzoek aan kan tonen dat het huis voor de werkzaamheden geen gebreken vertoonde en na de werkzaamheden wel heb je dus een punt naar de gemeente toe. En een eigenaar is verantwoordelijk voor zijn woning en als die de zaak niet vertrouwd of bang is voor evt. schade kan hij ook zelf de bouwkundige staat van zijn woning laten vastleggen maar dat is de meesten teveel moeite en die denken; als er ook maar iets gebeurd houd ik de gemeente aansprakelijk. In deze heeft de gemeente dan ook gelijk dat ze van mensen verlangen om ervoor te zorgen dat de staat van hun huis ok is.

    Geplaatst door moosje op 18:23 21-mei-2008
  • Moosje, ik denk dat het wel meevalt met het achteraf verantwoordelijk houden van de gemeente. Als de gemeente goed haar huiswerk deed was er ook geen probleem geweest, of in geval van de wilheminastraat had het zich veeeeel later voorgedaan. Huiseigenaren zijn zelf verantwoordelijk voor onderhoud aan hun huis. Mee eens, maar er zit een groot verschil in als ik mijn kozijnen over 5 jaar moet schilderen of ik moet het, doordat iemand de verf er voor mij afschraapt, morgen doen. Dan weet ik wel bij wie ik dit probeer te verhalen.

    Geplaatst door piet praatpaal op 18:41 21-mei-2008
  • Maar dan kun je dat ook aantonen want zo slim ben je wel. Natuurlijk moet de gemeente zijn huiswerk doen maar als de eigenaar dat ook had gedaan had hij met alle recht naar de gemeente mogen wijzen.

    Geplaatst door moosje op 18:48 21-mei-2008
  • Moosje: je kan van tevoren wel aangeven (als gemeente zijnde) dat huiseigenaren iets in orde moeten maken voor een bepaalde tijd, omdat zij nodig iets willen gaan doen in de omgeving....maar je kan niet verwachten dat iedere situatie van iedere huiseigenaar dat op dat moment ook toelaat. En wat dan? Dikke pech?

    Geplaatst door tra28 op 07:27 22-mei-2008
  • @Tra28: maar als een huiseigenaar niet voor het onderhoud van zijn eigen huis kan zorgen is dat het probleem van de eigenaar. Stel je voor dat no. 12 partikulier zijn fundering wil laten herstellen en zijn naaste buur heeft zijn fundering niet voor elkaar? Moet dan no. 12 maar stoppen met herstel want anders heeft de buurman schade omdat die zijn fundering niet heeft laten herstellen?
    Wie is dan verantwoordelijk? Natuurlijk kan niemand bij de ander in de portemonee kijken en kost het herstel altijd enorm veel geld maar dat is wel het risico wat je neemt als je een ouder huis betrekt.
    Zou toch van de zotte worden als dus no.12 de boel niet kan herstellen omdat no.10 zijn zaakjes niet op orde heeft?

    Geplaatst door moosje op 08:43 22-mei-2008
  • Ik ben van mening dat financiele situaties kunnen veranderen.
    Wanneer je een huis koopt betekent dat niet dat je automatisch de rest van je leven verzekert bent van hetzelfde inkomen. Er kan altijd iets plaatsvinden waardoor je financiele zekerheden minder kunnen worden of weg kunnen vallen.

    Ik vind dus niet dat je er maar van uit kan gaan dat iedere huiseigenaar altijd in staat moet zijn om groot onderhoud aan zijn huis te kunnen plegen wanneer het een ander uitkomt.

    Geplaatst door tra28 op 18:51 22-mei-2008
  • Zaanstad is net Onze Lieve Heer
    daar is alles mogelijk,kijk maar in nieuwsblad de Zaankanter,
    vorige week een ophef op deze site vanwege winkel opening op zondag door AH wat aan banden gelegd moet worden, Deze week Deka gaat ook open van 16.00 tot 22.00 uur iedere zondag

    Geplaatst door lampie 24volt op 19:11 22-mei-2008
  • @Lampie: dan heb je toch echt iets niet goed gelezen. Zaanstad wilde de zondagopeningen juist niet en toen heeft de rechter de winkeliers in het gelijk gesteld en er mogen dus een aantal winkels (1 per 15000 inwoners) wel degelijk open. Hier in Haarlem zijn er net als in Zaanstad door de rechter 8 winkels aangewezen die zondag open mogen zijn en de Vomar is hier van 16-21 uur open. Ik weet dat je graag tegen de gemeente aanschopt maar deze keer zit je er helemaal naast.

    Geplaatst door moosje op 08:12 23-mei-2008
  • @Tra28: natuurlijk hangen dingen af van je financiele situatie maar we hebben het hier over een hele straat... En wat als het voor jouw woning een noodzaak is dat je fundering hersteld wordt omdat je woning anders onherstelbare schade oploopt en je naaste buren hebben de middelen niet? Moet jij je veilige haventje waar je hard voor hebt gewerkt dan zo maar de vernieling in laten gaan?
    Omdat een ander het geld niet heeft om zijn huis te onderhouden?

    Geplaatst door moosje op 08:15 23-mei-2008
  • Kort samengevat:Je bent de l*l als je een oud pandje hebt en de Gemeente/aanemer gaat heien!?

    Geplaatst door quikfit op 11:30 23-mei-2008
  • Moosje, het gaat hier niet om een hele straat. Veel huizen hebben wél een nieuwe fundering. De huizen die zijn ontruimd hebben geen tijdslimiet gekregen om hun fundering op orde te krijgen.

    En al hadden zij dat wél gehad...zie dan weer mijn eerder genoemde mening.

    Geplaatst door tra28 op 22:05 23-mei-2008
Schrijf een reactie
U bent niet ingelogd. U moet geregistreerd zijn om te kunnen reageren op deze site. Lees eerst de spelregels voor reacties op artikelen.

Stelling

Alle ouders moeten hun pubers testen op drugsgebruik (uitleg)
Poll
Eens (57%)
Oneens (43%)
Totaal aantal stemmen: 1323
advertenties

Vakantiefotoalbum Zaanstreek

advertenties