sluiten
Inloggen
sluiten
vrijdag 03 september 2010

Harde kern tegen busbrug houdt stand

  • Gepubliceerd op 18 januari 2008, 15:34
  • Laatst bijgewerkt op 18 januari 2008, 15:37
zaanstad - 

Honderddertig omwonenden van busbrug De Binding hebben bezwaar gemaakt tegen het feit dat de brug buiten spitsuren open gaat. Zij hebben een brief ondertekend van de nieuwe bewonersorganisatie 'Rondom De Binding'.

Zaanstad wil de brug openen voor alle verkeer, maar dicht houden gedurende de spits. Op die manier is er het grootste deel van de dag een goede verbinding, maar hebben de wijkbewoners geen last van een enorme toename aan verkeer. Het is jaren geleden dan de gemeente voor deze variant koos. Maar de eerste poging om het te regelen, mislukte omdat een verkeerde - een te nieuwe - methode was gebruikt om geluid te berekenen. De Raad van State bepaalde daarom dat Zaanstad de procedure opnieuw moet voeren. Dat gebeurt nu en dat de buurt zich zou roeren was voorzien en is ook ingecalculeerd in de te verwachte procedurelengte. Zaanstad denkt de brug in 2009 te openen.

Naast het bezwaar van de bewonersvereniging dat ondertekend is door 130 mensen, hebben ook elf mensen een eigen bezwaarschrift gemaakt. Het verweer van de 130 was gisteren niet te zien. Het staat niet op de site van de vereniging, evenmin als een naam van een bestuurslid of contactpersoon.

In Westerwatering en Westerkoog staan ruim zevenduizend huizen en er wonen negentienduizend mensen.

-- page break --
Inloggen
Reacties
  • Ik heb een voorstel.... Sluit de ingang vanaf het tankstaion af, dit is de enige weg naar de betrefende wijk die loopt te zeuren. Dan mogen zij over de busbrug en mogen zij ook even een aantal jaren omrijden. Dit is toch eerlijk, na 1 jaar even evaluren en dan denk ik dat ik de uitslag wel weet.

    Geplaatst door peter op 16:41 18-jan-2008
  • Lijkt me een goed plan, snel 1 paaltje verplaatsen zodat de hulpdiensten en bus er wel doorgang hebben.

    Geplaatst door GEEN GEZEUR op 17:03 18-jan-2008
  • De bewoners van de westerwatering wisten dat ze om moesten rijden Bij de bewoners in westzijderveld niet De wijk is er niet opgebaseerd om nog meer verkeer toe te laten je word nu al bij de zebrapadden om ver gereden de brug maag van mij open maar dan moet de rond weg aabgepast worden

    Geplaatst door bentie op 17:27 18-jan-2008
  • Ik ben het met Peter voledig mee eens. Ik wil zelfs wel even vrij nemen van mijn baas om te helpe met dat paaltje te plaatsen.. De bewoners wilden wel de brug open na de brand in hun winkelcentrum want elke dag of week omrijden naar de AH was toch niet te doen ... Geen gezeik busbrug open en je zal zien zij die er tegen zijn maken het meest gebruik van ....wedden

    Geplaatst door Hanneman op 17:35 18-jan-2008
  • Hanneman, waarom vrijnemen van je baas, dat paaltje plaats je toch effe op zaterdag ochtend voor je boodschappen gaat doen, of zondag voor de kerkgang

    Geplaatst door lampie 24volt op 18:19 18-jan-2008
  • Lampie, je weet toch dat er voor een kerkgang niets gedaan mag worden laat staan paaltjes plaatsen!

    Geplaatst door graftak op 18:22 18-jan-2008
  • Tjemig de pemig....weer een treffend voorbeeld dat de nederlandse inspraakprocedures lichtelijk zijn doorgeschoten hoor. 18 jaar een plan tegenhouden met flutargumenten. bijvoorbeeld met het millieu. Pak 'm beet 20 minuten omrijden met de auto kost schijnbaar niks. peter, 5* Dan de bus die regelmatig moet omrijden omdat die driehoekjes niet willen zakken. @bentie; vrees toch echt dat de bewoners van havezate het bestemmingsplan nooit hebben gelezen destijds. De gemeente was al van meet af aan van plan om de guisweg door te trekken naar de nieuw te bouwen wijk westerwatering. Het zandlichaam heeft jarenlang braak gelegen en er zijn tenslotte maar woningen voor licht verstandelijk gehandicapten gebouwd. dezelfde gemeente was van plan de wijk westerwatering te ontsluiten thv de van goghweg dmv een overweg. De NS heeft dat geblokkeerd door te stellen dat er dan een andere overweg zou moeten sluiten. Maar je hebt wel weer een punt dat er ondanks de mollegangen en het invoeren van een 30 km zone te hard wordt gereden over de ringweg in de wijk havezate.

    Geplaatst door Guppie op 19:40 18-jan-2008
  • Vanaf het ontwerp van de wijk zou de busbrug al open zijn. De bewoners wisten dit toen ze er kwamen wonen. Maar het is een typische "zaanse" oplossing geworden door een Sociaal-democratisch netwerk. Een handje vol bewoners houdt het tegen, terwijl duizenden medestedelingen hier weer last van heeft. Nu moeten ze omrijden en straks duurt dit nog langer als de provinciale weg voor het nieuwe stadhuis wordt versmald van 4 naar 2 banen. Leve de democratie uitgevoerd door de sociaal-democraten.

    Geplaatst door Zaankanter op 22:16 18-jan-2008
  • Ik ben eens met zaanaknter dat bewoners wisten dat burg open zal als worden gezet maar een stel mesne die niet snappe dat de mensen en bedrijfleven hoop geld kost als de burg dicht blijft wand nu moeten mensen en bedrijven die zeg maar van westerkoog naar westerwatering nu hellemaal moeten om rijden ik heb zelf ook last van als taxi chauffeur van taxi zeevang wand connevvion en de boer wel een zender om te open maar wij niet dus klant moet hellemaal om rijden met ons dit is te gek voor woorden vooral als wij zo het wvg samen met de boer gaan doen

    Geplaatst door f.wildschut op 00:20 19-jan-2008
  • ik heb er 2 woorden voor Stelletje Eikels

    Geplaatst door zaanse luis op 02:05 19-jan-2008
  • @f.wildschut: ik hoop dat je beter rijdt dan dat je schrijft. Maar goed, ik ben het wel met je eens dat het op deze manier niet eerlijk is nee. Ik zou dat aankaarten bij de mededingings autoriteit, dit is oneerlijke concurrentie. Open die brug, dan zijn we van het gedoe af.

    Geplaatst door 2412 op 08:29 19-jan-2008
  • Het is toch te gek voor woorden, dat een handjevol bewoners dit tegenhoudt ten opzichte van duizenden andere bewoners. OPEN DIE BRUG EN WELZO SNEL MOGELIJK. Is nog milieuvriendelijker ook want dan hoeft men niet om te rijden.

    Geplaatst door Janzelf op 11:29 19-jan-2008
  • 19000:141=Democratie?

    Geplaatst door Johan op 11:46 19-jan-2008
  • Dicht houden die brug! Er zullen eerst meerdere ontsluitingen moeten komen om de brug open te stellen, dat is een ontsluiting thv de Vincent van Goghweg onder het spoor door of erover heen. Verder is het mogelijk om de weg buitenom aan te leggen, daarvoor de Houtveldweg doortrekken en om Westerkoog heen naar de omgelegde guisweg. Ook zou het mogelijk zijn een weg achter beide wijken aan te leggen, van de Hoofdtocht naar de omgelegde guisweg. Als een van deze opties er komt mag de busbrug open!

    Geplaatst door AFCA Zaandam op 11:55 19-jan-2008
  • Ik ben het eens ik woon zelf aan de kant van het belasting kantoor en maak dus elke dag mee dat die busbrug niet open is. Ik vind precies het zelfde als alle andere voor mij die brug MOET OPEN. De mensen die in westerkoog wonen wisten toen ze daar kwamen wonen dat er een busbrug was en dat er misschien overlast van kwam, die conclusie ga daar dan niet wonen . Elke dag de brug dicht is een paar planten minder in de natuur!!!!!!!!!! Omdat er mega omgereden moet worden omdat hij dicht is. Groet

    Geplaatst door Viking99 op 12:12 19-jan-2008
  • DE BRUG MOET OPEN....ZO SNEL MOGELIJK.

    Geplaatst door marsman op 13:01 19-jan-2008
  • wat zei je @marsman op 19-01 13:01 ? ik verstond je ff niet. Johan op 19-01 11:46....19000?

    Geplaatst door Equalizer op 13:16 19-jan-2008
  • DE BUSBRUG MOET DICHTBLIJVEN!! De politie heeft ook aangekondigd geen controles te houden als de brug wordt opengesteld! Als de brug open zou worden gesteld zijn er strenge controles nodig om de regels na te leven, daaronder vallen ook snelheidscontroles! Toen de brug een aantal jaren geleden werd opengesteld ivm de cacaobrand bij het noordzeekanaal werd er ook erg hard gereden. Toen moest ik `s nachts het slaapkamerraam dichtdoen. Pas als er nog een ontsluiting komt en er wordt streng gecontroleerd op naleving van de regels kan de brug open!

    Geplaatst door AFCA Zaandam op 16:46 19-jan-2008
  • zijn meestal de bewoners zelf die te hard scheuren! dus open die BRUG

    Geplaatst door apie joepie op 16:57 19-jan-2008
  • Toen het winkelcentrum was afgebrand werd de busbrug geopend om de bewoners van Westerkoog niet kilometers om te laten rijden naar een supermarkt. Dichstbijzijnde supermarkt voor omwonenden van de busbrug was toen in Westerwatering en zij maakten toen dankbaar gebruik van de busbrug en toen kon er 's nacht ook met open raam worden gelapen. Het aanleggen van een weg om de wijk ontaard ook in, m.i. terechte, bezwaarprocedures en de busbrugbewoners zadelen de mensen aan de rand van de wijk met hun probleem op. Lekker makkelijk en hoe hypocriet! Op een sattelietfoto van Westerkoog te bekijken via google maps ziet zelfs een kleuter van 3 dat daar een doorgetrokken weg is gepland, alleen de omwonenenden zien dat niet. Het zal nog een lang verhaal worden zeker gezien het feit dat zich onder de omwonenden ook gemeenteraadsleden bevinden. Busbrug moet open, dag en nacht!

    Geplaatst door piet praatpaal op 19:27 19-jan-2008
  • @AFCA Zaandam ..........Dit is toch te gek voor woorden!! Jij wil een weg maken door een stuk natuurgebied terwijl er al een weg is!! ...OPEN DIE BUSBRUG....

    Geplaatst door Beau op 20:57 19-jan-2008
  • AFCA... wij krijgen ons zin die brug gaat open het is nu nog maar een kwestie van tijd er is nu al genoeg over geluld het kost ons alleen maar geld al die procuderes om hem dicht te houden

    Geplaatst door Hanneman op 23:29 19-jan-2008
  • Het omrijden zorgt voor meer luchtverontreiniging, is dus geen goede zaak. Maak de doorgang vrij en stel een 30km zone in die streng met camera's wordt gecontroleerd. De boette opbrengsten zijn voor de wijk. Zo profiteert iedereen.

    Geplaatst door n de vries op 07:33 20-jan-2008
  • Die brug blijft dicht ! Vergeet ook niet dat de gemeente de grond waarop de weg was heeft gepland heeft verkocht aan de prinsenstichting,die daar woningen heeft gebouwd voor gehandicapten, dus de situatie is totaal anders geworden dan de oorspronkelijke plannen. Het probleem is dat 90% van de mensen in Westerkoog geen voordeel hebben als de brug open gaat, wij Westerkogers hebben in Westerwatering niks te zoeken en als we er toevallig wel heen moeten gaan we op de fiets, over milieuaspecten gesproken!

    Geplaatst door AFCA Zaandam op 09:03 20-jan-2008
  • ik zelf zou zeggen dat de brug wel open kan maar dat de gemeente dan eerst in beide wijken goede drempels zal moeten leggen zo dat het verkeer er geen racebaan van kan maken

    Geplaatst door spekker op 09:58 20-jan-2008
  • Ik lees zo al die berichten van al die mensen die tegen zijn. Ik vind het erg raar die mensen hebben nooit iets gezecht toen ze hun huis kochten. Weet je wat er is die mensen zijn raar bezig denken 1 kant op aan hun zelf en niet aan de samenleving. Ze zouden net zo hard moeten strijden om meer te doen voor de natuur en niet zo zeuren over dicht of open. GEWOON OPEN DOEN 30 KILOMTER EN KLAAR..... scheelt allemaal hoop geld en stort dat geld op een goed doel, die erge ziektes proberen de baas proberen te worden dus hou op met al die onzin en wordt volwassen lijkt wel kleuter school. 1 Ding de brug ligt er en lag er, dus maakt er gebruik van.... en hou alsjeblieft op met die klein zerige dingen.... Groet en leef met elkaar en niet tegen elkaar we hebben al genoeg oorlog en ruzie in de wereld!!

    Geplaatst door Viking99 op 10:42 20-jan-2008
  • Oh ja, de woningen van de Prinsen stichting zijn daar op tactische plaatsen gebouwd. Met name op aandringen van het comite omwonenden van de busbrug. Nu moet al het verkeer dat door de wijk gaat over de rondweg en dat schijnt gevaarlijk te zijn en dit wordt als tegenargument gebruikt. Advies voor de gemeente: Aankopen die woningen, ergens anders nieuwe bouwen (bijv op het grasveld tussen de busbrug en de woningen die er nu staan), huidige prinsenstichting slopen, weg doortrekken en busbrug openen.

    Geplaatst door piet praatpaal op 13:51 20-jan-2008
  • @Equalizer 19/01 13.16 19000 bewoners dus, gedeeld door 130 mensen van de bewonersvereniging die bezwaar aantekenen, en 11 individuele bezwaarmakers. Dat is dus 19000 gedeeld door 141= democratie? Dat is dus mijn stelling!

    Geplaatst door Johan op 14:16 20-jan-2008
  • Open! En tenminste twee flitspalen plaatsen om te zorgen dat de Houtveldweg geen racebaan wordt.

    Geplaatst door Lizzy op 19:35 20-jan-2008
  • Wat een kul allemaal.... en wat een ontstellend gebrek aan kennis... De busbrug is pas gebouwd ruim 10 jaar NADAT de eerste bewoners in Westerkoog zijn komen wonen. Bovendien was op allerlei tekeningen van de te bouwen wijken te zien dat de twee wijken op diverse punten ontsluiting zouden krijgen EN INDERDAAD…. Ook een onderlinge verbinding. Ik geef iedereen gelijk als men zegt dat die brug gepland is en dat die brug open moet. Ikzelf woon aan de noordkant en moet voor verschillende redenen nogal eens omrijden, dat heb ik van te voren kunnen zien aankomen, maar de oplossingen die de gemeente in de loop van 30 jaar heeft aangedragen zijn zo slecht dat je werkelijk denkt dat de ambtenaren van een andere planeet afkomstig zijn. Overigens mag je dat ook stellen aan de hand van enkele voorafgaande reacties. Ik hoor (lees) namelijk geen enkele regel over mogelijk sluipverkeer in de spits-uren. We weten waarschijnlijk allemaal nog wel hoe de Provinciale weg jaren geleden dichtgeslibd was omdat men de file op de Coentunnelweg wilde vermijden. Hoe het een puinhoop was op de Thorbeckeweg in Zaandam en op de Noorder IJ- en Zeedijk omdat men de files wilde vermijden. Door het afsluiten van allerlei straten en sluipweggetjes is die bende eindelijk niet meer mogelijk. En wat gaan we doen? We gaan pleidooien houden voor het openstellen van een nieuwe Sluiproute!!!!! Wat te denken van al het verkeer vanuit Noord-Holland, bijvoorbeeld Alkmaar-Amsterdam binnendoor, Midden-Beemster-Amsterdam via Graft-de Rijp, en zo kan ik nog wel even doorgaan. Allemaal potentiële sluiproute-zoekers. Onderzoek heeft uitgewezen dat bij de huidige situatie met betrekking tot ontsluitingen van de betreffende wijken het 24 uur - openstellen van "De Binding" een verkeersintensiteit oplevert van bijna 70.000 autobewegingen PER DAG. ZEVENTIG DUIZEND BEWEGINGEN. Dat kan je vergelijken met een zeer drukke verkeersader. En dat in een wijk die BUITEN het centrum van een stad ligt, een WOONWIJK notabene. Nogmaals, dat die brug open moet staat voor mij echt wel vast, maar dan alleen buiten de spitsuren. En natuurlijk geen paaltje of iets dergelijks maar gewoon de grote driehoeken die nu in de weg liggen blijven gebruiken. Evenals alle mechanica gaan die dingen wel eens kapot, maar de schade (kapot slaan van bushokjes) die aangebracht wordt door jongeren die het niet zo gezellig thuis vinden is vele malen groter. Terug naar de busbrug….. De werkelijke oplossing van het probleem is inderdaad de brug open stellen, maar tegelijkertijd een veel betere ontsluiting van vooral Westerwatering en dan liefst in noordelijke en oostelijke richting. Een aansluiting op de Vincent van Goghweg, een deel van het gebied gebruiken waar voorheen van Gend & Loos was gevestigd (ruimte genoeg naast station Zaandam) EN, EN, EN de ruimte gebruiken die nog steeds braak ligt, waar vroeger ooit voetbalvelden hebben gelegen, namelijk vlakbij de Mallegatsloot, bij de schuur van de roeivereniging en vlakbij de woonboten waar enkele bevoorrechte gemeenteambtenaren een uiterst idyllisch plekje hebben weten te creëren dankzij het feit dat zij voorkennis hadden van mazen in de (gemeentelijke) regeltjes en wetjes. Maar dat daar voldoende ruimte ligt om een ontsluiting te maken, hetzij onder de spoorbaan , hetzij erover heen, is volkomen duidelijk zichtbaar. Het is toch te zot voor woorden dat een zo grote wijk als Westerwatering het moet doen met maar één ontsluiting die bovendien nog niet eens kan zorgen voor een snelle afvloeiing van het aangeboden verkeer. In de hele wijk Westerkoog is nergens zoveel ruimte te vinden als rond Westerwatering om een vergelijkbare ontsluiting te maken. Anderzijds is er vanuit Westerkoog een gemakkelijke ontsluiting naar de snelweg. Het gebral van enkelen mag de voortgang niet belemmeren, maar als je ergens op wil reageren doe dat dan wel met verstand en kennis van zaken (en de Nederlandse taal). Je denkt toch niet dat een reactie serieus genomen wordt als uit de gebruikte tekst al duidelijk wordt dat er ergens in de bovenkamer iets niet helemaal klopt?

    Geplaatst door Matakuna op 00:07 21-jan-2008
  • Prima discussie en er worden goede argumenten aangedragen. Ontsluiten onder strenge gecontroleerde voorwaarden. De wijk moet veilig blijven.

    Geplaatst door n de vries op 16:01 21-jan-2008
  • Mallegatsloot: Wat mij zeer verbaasde is dat er pas weer een enorm grote nieuwe betonnen woonboot is bijgekomen die het aanzicht van dat leuke parkachtige wijkje behoorlijk verpest. Idioot dat de gemeente daar kennelijk mee akkoord is gegaan. Was dat misschien ook een bekende bevriende relatie?

    Geplaatst door n de vries op 16:56 21-jan-2008
  • lekker veilig idee, Westerwatering en Inverdan erbij en nog steeds EEN ontsluiting.......

    Geplaatst door spanje op 23:42 22-jan-2008
Schrijf een reactie
U bent niet ingelogd. U moet geregistreerd zijn om te kunnen reageren op deze site. Lees eerst de spelregels voor reacties op artikelen.

Stelling

Alle ouders moeten hun pubers testen op drugsgebruik (uitleg)
Poll
Eens (57%)
Oneens (43%)
Totaal aantal stemmen: 1323
advertenties

Vakantiefotoalbum Zaanstreek

advertenties