sluiten
Inloggen
sluiten
maandag 06 september 2010

Duke Faunabeheer: 'Dieren doden is niet zielig'

  • Gepubliceerd op 09 maart 2007, 16:22
  • Laatst bijgewerkt op 09 maart 2007, 16:31
zaanstad - 

Het is hun grootste frustatie: dat de linkse politieke partijen in Zaanstad niet met hen om tafel willen gaan zitten en hun oren laten hangen naar de Dierenbescherming.

Duke Faunabeheer uit Lelystad  wil nu eindelijk hun ei wel eens kwijt over de ganzenkwestie op sportpark Kalverhoek. ,,Dieren doden is niet zielig, dieren laten lijden is zielig.'' 

Er was een telefonische tirade aan vooraf gegaan. Over de eenzijdige berichtgeving in de krant, het 'gezwets' van de Dierenbescherming en linkse politici die geen vuile handen willen maken, omdat ze bang zijn stemmen te verliezen.

Vader Dick en zoon Arie den Hertog van het familiebedrijf Duke Faunabeheer, nemen geen blad voor de mond. ,,De meeste politici worden niet gehinderd door kennis van zaken, maar door emoties.''

Inloggen
Reacties
  • De ganzen die het grootste gedeelte van het jaar op de sportvelden van de Kalverhoek verblijven zijn zogenaamde soepganzen. Verwilderde tamme boeren ganzen dus verwilderde huisdieren. Deze dieren horen bij huis of boerderij te worden gehouden, net als geiten. Ze zijn aan de zorg en verantwoording van de mens toevertrouwd, je moet ze niet laten verwilderen. Geiten laat je toch ook niet zomaar aan hun lot over, ook als ze zich in de natuur best kunnen redden? De soepganzen veroorzaken niet alleen veel overlast door de uitwerpselen op de sportvelden, ze paren ook met echte grauwe ganzen. Daar ontstaan bonte ganzen uit. Deze genetische vervuiling is iets wat natuurbeherende instanties terecht zorgen baart.De gemeente heeft nu opdracht gegeven om ze te vangen en zo mogelijk te herplaatsen op geschikte locaties. Als dat niet lukt worden ze gedood en geconsumeert door mensen en dieren. Daar is wat mij betreft niets op tegen. Hoe denken we anders aan kattenvoer te komen met "Wild" of met "Gevogelte"?? En er zijn inderdaad bedrijven die zich hebben gespecialiseerd in faunabeheer. Het uitvoeren van getalsmatig beheer op plaatsen waar dieren overlast veroorzaken is één van de taken die dergelijke bedrijven uitvoeren. Dick den Hertog

    Geplaatst door femmy op 16:40 09-mrt-2007
  • Ben zo vrij geweest de reactie van dhr. den Hartog hier te publiceren. Mocht hij hier geen prijs op stellen kan hij uiteraard zijn reactie laten verwijderen. BvD.

    Geplaatst door femmy op 16:41 09-mrt-2007
  • Ik heb alleen een hekel aan die mensen die voor hun plezier jagen. soms is het doden van een dier noodzakelijk. het wild wordt ook met jacht in stand gehouden , omdat de natuurlijke vijand ontbreekt.

    Geplaatst door helen1l op 16:56 09-mrt-2007
  • Het gaat er om dat er geen natuurlijk evenwicht meer is. Er worden dieren los gelaten in niet natuurlijke omgevingen. Er ontbreekt ook een "top roofdier" die de populaties op peil houdt. Als je bijv. in Hoofddorp kijkt daar basrt het van de witte ganzen, en ja dat zijn los gelaten dieren, die zich suc6 vol voortplanten. Deze mogen wat mij betreft "onder controle" gehouden worden. maa wilde ganzen en zwanen moeten gewoon kunnen leven waar ze willen. Bij ons in WestFreisland zijn veel zwanen, het gaat dus goed met die populatie en dan moeten ze afgeschoten worden omdat ze te veel aan het gras vreten. Dat vind ik dus vreemd. De koeien staan toch alleen maar op stal..........

    Geplaatst door Cees op 17:06 09-mrt-2007
  • @Cees, ze zitten niet te veel op de weilanden maar hier gaat het om de voetbalvelden die ze bevuilen!!

    Geplaatst door DUTCHIE op 17:10 09-mrt-2007
  • Ja hoor daar gaan we weer.... Duke krijgt zijn zin niet en gelijk even naar de krant bellen. Zijn het rustige tijden meneer den Hertog? Als Zaanstad niet met uw bedrijf in zee wilt gaan blijf dan niet zo aandringen. Dat komt redelijk hopeloos over namelijk. Als u zo zeker van uw zaak bent; laat Zaanstad dan zijn billen branden en dan kunt u altijd achteraf nog zeggen; ik zei het toch... Er zijn toch een heleboel gemeentes waar u wel aan de slag kan? Nou ik zou zeggen..... snel daar naar toe en ons hier lekker met rust laten!

    Geplaatst door Jorien op 19:48 09-mrt-2007
  • Dit duurt nu al een tijdje wat gaan we doen beste mensen afschieten of afvangen of laten we de ganzen lekker rond banjeren in de kalverhoek?

    Geplaatst door carime op 20:27 09-mrt-2007
  • Als er perse iets moet gebeuren kunnen ze ook diervriendelijk worden wegvangen las ik op de site van de SP Zaanstad. Niet door Duke natuurlijk want daar gaan ze gelijk de gaskamer in.

    Geplaatst door Jorien op 20:50 09-mrt-2007
  • Jorien, Duke heeft de opdracht al binnen en heeft er ook al een aantal gevangen zoals in het artikel is vermeld. Het diervriendelijk vangen kan Duke uitstekend, wat er daarna mee gebeurt is de enige oplossing. Of heb jij een paar goede adressen voor me waar ik ze heen kan brengen? Nederland is verzadigd met dit soort huisdieren dus worden de ganzen die we niet kunnen herplaatsen geconsumeerd door mensen en dieren. Hoe dacht je dat ze anders kattenvoer met "gevogelte" op de markt kunnen brengen? In de natuur is het eten of gegeten worden. Als Nederlanders zijn we in onze stedelijke omgeving van dit natuurlijk gegeven vervreemd. Dick den Hertog.

    Geplaatst door Dick den Hertog op 18:42 10-mrt-2007
  • jorien:laat ons met rust.heet jij gans van je achternaam? neem jij dan lekker al die gansjes in je tuin of balkon.de ganzen moeten gewoon weg daar bij de kalverhoek.

    Geplaatst door josef op 20:23 10-mrt-2007
  • Jorien heeft gelijk; den Hertog en zijn bedrijf stellen zich aan als een stel kleine kinderen! Als meneer het zo druk heeft met zijn geweldige bedrijf dan moet hij niet op hoge poten naar de krant bellen en daar eerst de boel bij elkaar lopen schelden om een artikel af te dwingen. Als hij zo goed is als hij zegt (en dat is hij niet want ik ben bij de eerste actie in de Kalverpolder aanwezig geweest) dan hoeft hij niet zo te janken over de Dierenbescherming en de linkste partijen die hem zo dwars zouden zitten. In het artikel in de krant komt naar voren dat hij al ganzen aan het wegvangen is bij de sportvelden vandaan, waarom dan nog steeds deze klaagzang? Hij heeft een contract, hij krijgt zijn centen, hij kan dieren vergassen en dan nog janken over de dierenbescherming en de eenzijdige berichtgeving van het NHD? Dieren doden is niet zielig? Nee daar weet meneer den Hertog alles van want zielig zijn heeft hij uitgevonden! En waar haalt hij de lef vandaan om vergassen "humaan" te noemen... daar dachten ze tijdens de tweede wereldoorlog heel anders over!

    Geplaatst door van Kruineren op 21:42 11-mrt-2007
  • Poeliers in de regio zijn erg blij met deze ganzen. Wat mij enorm stoort is dat al die zogenaamde natuurfreaks allemaal in 'de Grachtengordel' en 'Blank Zuid' wonen en zich zelden tot nooit op het platteland begeven. Deze mensen voelen zich allemaal erg verwant aan roofdieren (Vossen, Kraaien, Eksters, Buizerds, Sperwers, Kiekendieven etc.) Door het overschot aan deze dieren zijn er bijna geen weidevogels meer. Zoals de subsidieverslaafde Grachtengordelaars bedrijven en hardwerkende mensen leegroven (door middel van belastingen) roven al deze roofdieren de met liefde en zorg opgebouwde nesten van weidevogels en kippen leeg. Ja ik lijd ernstig aan Grachtengordelroos.

    Geplaatst door JeWeetWelWie op 21:56 11-mrt-2007
  • JWW; gelukkig hebben ze tegenwoordig fantastische shampoo's en crempjes om jou van je "kwaaltje" af te helpen hoor. En voor het geval je denkt dat ik van de Grachtengordel of uit Blank Zuid kom (echt... hoe verzin je het... gaap) Ik woon al jaren (20+) in landelijk Wormer dus ik de omgeving en de dieren en de mensen die er wonen. It takes one to know one zeggen ze wel eens....

    Geplaatst door van Kruineren op 22:07 11-mrt-2007
  • @van kruineren:wat heb de 2e wereldoorlog hiermee te maken?dit gaat over ganzen die overlast bezorgen. @jeweetwelwie:je heb het wat mij betreft bij het rechte eind.

    Geplaatst door josef op 22:08 11-mrt-2007
  • Oh enne..JWW; ik heb zelfs ook nog kippen en daar is nog nooit een vos mee aan de haal gegaan. Gewoon een deugdelijk hok en ren bouwen en dan komt er geen vos naar binnen.

    Geplaatst door van Kruineren op 22:11 11-mrt-2007
  • neem jij die ganzen dan van kruineren,bouw je een heel groot hok voor ze.hoeven ze niet vergast te worden.

    Geplaatst door josef op 22:42 11-mrt-2007
  • Josef (yeah right); in de krant (het papieren exemplaar, dus niet hier op de site) wist meneer den Hertog te vertellen dat het vergassen van de ganzen een zeer humane(menselijke)manier van doden is. Dat zullen veel mensen niet met hem eens zijn. Enne.. ik hoef die ganzen niet in mijn tuin, als ik er plaats voor had was het prima maar ik red me wel met mijn kipjes. Waar het om gaat is het volgende; ik snap best dat jij er last van ondervind als ze op je dierbare voetbalveldje rondlopen maar waarom moeten ze perse dood? Omdat er kattenvoer van gemaakt moet worden of omdat meneer den Hertog dat graag wil? Hij is van mening dat de dieren nergens anders terecht kunnen maar hij doet geen moeite om hier naar te zoeken. Hij heeft toch zo'n geweldig bedrijf? Ja als hij maar kan doden gaat het prima maar als hij wat meer moet ondernemen (zoals geschikte adressen vinden, nee Marktplaats is geen geschikt adres) dan wordt het hem ineens te moeilijk en gaat hij lopen schreeuwen dat de Dierenbescherming hem onterecht zwart maakt. Tuurlijk... ga toch terug naar Lelystad man!

    Geplaatst door van Kruineren op 22:55 11-mrt-2007
  • ik heb de krant gelezen ja.er is al op heel wat manieren geprobeerd om de ganzen van het veld te houden,maar niks lukt dus nu gaat het op deze manier.kijk,ik ben zelf ook best wel een dierenvriend hoor maar als er geen andere oplossing is.....dan moet het maar zo.niks aan te doen.maarre...no hard feelings hoor.

    Geplaatst door josef op 23:04 11-mrt-2007
  • Femmy, wat is genetische vevuiling. En zich daar zorgen om maken is lariekoek. Wat is het beest dan minder? Alleen omdat de kleur anders is is dan een gevaar voor de populatie. Nu snap ik jou na een lange tijd nadenken. De witte gans is de soepgans en de gekleurde voor de kattenvoer fabriek. Die beesten vangen en over de dijk van het Markermeer flikkeren. Kunnen ze lekker rond batteren in het water en lekker in de zon zitten op de dijk. Alle beesten zijn zo mooi, en we geven graag elk jaar een donatie in de bus aan de deur. Maar als die beesten maar niet in de buurt komen. Want we konden er wel eens last van krijgen. Vangen en plaatsen!. We doen net of er nergens geen plaats meer is. Bij mij in het dorp breek je je benen over de eenden en ganzen. geen mens hoor je er over. Weet je wat het is? Een luxe probleem van een stad. Daar horen de dieren in een kinderboerderij. Loslopende dieren vindt je bij stadsmensen alleen op de Veluwe. Ik heb helemaal niets met dierenbescherming. Maar wel met onschuldige beesten die in de mallemolen komen van figuren die hooguit weten hoe een kat en een hond er uit zien.

    Geplaatst door W.J. Boonstra op 23:22 11-mrt-2007
  • Zo, zo, zelfs Duke himself die reageert. Wordt de grond u wellicht te heet onder uw voeten? U zegt diervriendelijk te vangen, waarom bewijzen zeer veel foto's dan het tegendeel? Van de ganzenvangst in de Kalverpolder zijn afschuwelijke foto's beschikbaar, op verzoek wil ik deze best afleveren bij de krant hoor! Dan kunt u zich vast wel weer herinneren hoe diervriendelijk u vangt. Uw reactie is gewoon een promotiepraatje voor uw bedrijf. Gelukkig zijn er mensen die beter weten en uw mooie verkooppraatjes niet geloven. En volgens mij zijn er best adressen waar de dieren heen kunnen. Maar ja, kost weer een hoop extra werk en ze vergassen en afleveren bij de poelier waar ze 5 euro per stuk opleveren is voor een jager in hart en nieren en een dieronvriendelijk man toch heel wat aantrekkelijker, nietwaar? En is het niet zo dat Duke alleen "diervriendelijk" vangt als er toezicht bij is? Tenslotte zijn er heel veel klachten over uw bedrijf door het hele land... Hoe denken we trouwens aan katten-en hondenvoer te komen? Aldus Dick den Hertog. Doet dat er iets toe in deze? Goedpraterij? Wat is de reden dat u dit meldt in deze context? Verder sluit ik mij geheel aan bij @Van Kruiningen, ga lekker naar Lelystad en laat de dieren (ja, ook daar!) met rust. Die mooie praatjes kennen we nu wel, de waarheid is echter anders. U kunt wel zielig gaan doen, maar ik heb in het geheel geen medelijden.

    Geplaatst door dierenvriend op 00:24 12-mrt-2007
  • Tjonge wat een emotie allemaal weer. Onze "dierenvriend is ook weer aan het woord met alleen emotionele volzinnen. Laten we daar nu eens mee ophouden en kom met echte argumenten. Idem voor de heer of mevr van Kuinderen. Kijk voor de aardigheid eens op het Weblog van onze SP dame Anna de Groot. Deze sluit haar Weblog voor commentaren speciaal als ze over de ganzen stukjes gaan.

    Geplaatst door Greydanus op 18:59 13-mrt-2007
  • Ah meneer/mevrouw Greydanus; ik vroeg me al af waar uw reactie bleef. Meestal bent u er als de kippen bij als er stukjes over ganzen of Duke Faunabeheer geschreven worden maar dit keer bleef u maar weg, had u het druk? We weten allemaal wel dat u wars van emoties bent en dat u graag daar andere mensen (en dan vooral de dierenvrienden onder ons) op aanvalt, wat dat betreft brengt uw toevoeging hierboven weer niets nieuws. Buiten het feit dat u vindt dat de ganzen wegmoeten en dat alles wat iemand buiten Duke Faunabeheer, als oplossing aandraagt zie ik van uw hand ook nooit echt goede argumenten hoor. De weblog van mevrouw de Groot ken ik meer dan goed, zij sluit de reactiemogelijkheid bij haar stukjes over ganzen omdat er altijd mensen (u ook misschien?) het nodig vinden om ongefundeerd mensen, bedrijven en instellingen anoniem af te branden. Het is per slot van rekening haar persoonlijke weblog en zij is vrij om daarmee te doen en laten wat zij wil. En voor u is het meneer, meneer van Kruineren (niet van Kuinderen)

    Geplaatst door van Kruineren op 15:43 14-mrt-2007
  • Oeps meneer van Kruineren, heb ik u zowaar van Kruiningen genoemd... Maar ik neem aan dat u mij dit wel vergeeft. Greydanus is er nogal op gebrand dieronvriendelijk te reageren en alles af te doen met "emoties", inderdaad met name als het over "wildbeheer" gaat. Dan kunnen we de boel ook wel omdraaien, de heer/mevrouw Greydanus heeft zijn/haar emoties niet in de hand als er diervriendelijke reacties worden gegeven. Verder laat ik graag een ieder in zijn waarde (echter uitzonderingen blijven er uiteraard altijd), daarom zal ik ook verder niet ingaan op uw emotionele betoog over mijn emoties. En ik kan hier wel met andere argumenten komen, maar ik denk niet dat u daar tevreden mee zult zijn, Greydanus. Immers: als "kenner" zult u deze ook kennen. U bent het alleen vast niet mee eens...

    Geplaatst door dierenvriend op 23:15 14-mrt-2007
  • Geachte dierenvriend ik ben echt tevreden met elk argument wat u aanvoert. Tot op heden heb ik geen argumenten gezien van u ook niet in andere bijdrages. Ik moet wel zeggen dat u een leuke stijl van schrijven heeft maar zoals u weet alleen de inhoud telt. Verder zie ik mij zelf als een echte dierenvriend en door u erg algemene en oppervlakige bijdrages doet u de bescherming van dieren in zn algemeenheid niet goed en dat is erg jammer.

    Geplaatst door Greydanus op 13:58 15-mrt-2007
Schrijf een reactie
U bent niet ingelogd. U moet geregistreerd zijn om te kunnen reageren op deze site. Lees eerst de spelregels voor reacties op artikelen.

Stelling

Alleen grootschalig afschieten maakt einde aan ganzenprobleem (uitleg)
Poll
Eens (65%)
Oneens (35%)
Totaal aantal stemmen: 483
advertenties

Vakantiefotoalbum Zaanstreek

advertenties