sluiten
Inloggen
sluiten
donderdag 11 maart 2010

Asbak weer op tafel in cafés Hoorn

  • Gepubliceerd op 14 oktober 2008, 17:12
  • Laatst bijgewerkt op 14 oktober 2008, 19:04
hoorn - 

In een flink aantal cafés in Hoorn mag weer gerookt worden. De eigenaars van de kroegen besloten de asbakken weer op tafel te zetten omdat veel trouwe klanten wegblijven. Ook de onrust die het buiten roken gaf, plus de aanblik van rokende massa’s op de stoep, zijn voor café-eigenaren reden het roken weer toe te staan.

Eerder namen drie Hoornse kroegen bewust het risico om beboet te worden. Satchmo, Swaf en de London Cab zijn kleinere cafés in de binnenstad. Zij hebben het rookverbod in de horeca van meet af aan genegeerd. Boetes zijn er bij deze drie nog niet uitgedeeld. Wel zijn er waarschuwingen gegeven.
Andere cafés in Hoorn zagen veel van hun klanten naar de kroegen trekken waar wel gerookt kon worden. ,,Dat ging heel veel geld kosten’’, zegt Nick Dekker, die samen met zijn vrouw Christel café JP Coen aan de Veemarkt runt. ,,Wij hebben geen terrasvergunning, dus mensen mogen hier niet met een glas naar buiten. We kregen er daardoor een taak bij, we moesten met een plastic glas achter ze aan om het over te gieten.’’

Inloggen
Reacties
  • "Asbas", wat voor taal is dat?

    Geplaatst door JeWeetWelWie op 17:38 14-okt-2008
  • de bedenker van deze debiele wet moeten ze eens een paar uur buiten zetten in weer en wind

    Geplaatst door john op 17:49 14-okt-2008
  • Bespottelijk. Hier overwinnen de junks dus.

    Geplaatst door Groet op 17:53 14-okt-2008
  • de kleinere cafe's en rokende massa's op de stoep, wat voor taal is dat?

    de controleurs hebben nog geen boete's opgelegd in hoorn omdat ze door de rokende massa's op de stoep niet binnen bij de uitbater konden komen.

    geweldig, ik ga weer een keer stappen in hoorn

    Geplaatst door hollief op 17:57 14-okt-2008
  • De eerste zin van het artikel klopt niet. Er mag namelijk nog steeds niet worden gerookt in Hoornse café's. Dat het wél gebeurt is een ander verhaal.
    Van mij mogen ze die keilenwinkels direct dicht timmeren. Als de uitbater zijn hoofd niet boven water kan houden omdat hij niet meer kan profiteren van een ander zijn verslaving, dan gaat hij maar ander werk zoeken. Banen zat bij het CWI.

    Geplaatst door Piggelmee op 17:59 14-okt-2008
  • En dan wordt er vrolijk geroepen door de overheid dat 'met brede maatschappelijke steun het rookverbod is ingevoerd'.
    Waarschijnlijk is alleen de mening van mensen die nooit in de kroeg komen in die breedte van de discussie meegenomen.

    Als de ene kroeg wel en de andere niet het roken toestaat is dit het failliet van de regeling en van de gehele horeca. Zelf vind ik het fijn om in een rookvrij retaurant te eten maar een bruine kroeg is niet compleet zonder asbak.

    Misschien is het ook wel een beetje de eigen schuld van de horecaondernemers zelf, met betere ventilatie kun je gewoon roken zonder dat de overige bezoekers stikken van de rook.
    Als ze dit serieus hadden aangepakt was het niet tot verbod hoeven komen (de goed willenden die dit wel deden daargelaten)
    Misschien is er nu een tweede kans om het alsnog met ventilatie mogelijk te maken door te stellen dat een maximaal percentage van de lucht sigarettenrook mag bevatten. Als aan die norm wordt voldaan mag wat mij betreft de asbak weer dampen in de cafés maar leiver niet in de restaurants voor 22.00 uur. (p.s. ben zelf een niet roker)

    Geplaatst door Zeurnietje op 18:08 14-okt-2008
  • Gister zat ik voor het eerst sinds het rookverbod weer een keer in de kroeg, café De Slof, na een raadscommissievergadering met m'n companen van SP, PvdA en GroenLinks.
    Het was behoorlijk raar zo. Ik rook lysol waarmee schoongemaakt was, sinaasappelschillen (ze persen daar vers), het spul wat je ook ruikt in gele en groene schoonmaakmiddelen, en nog een luchtje dat ik niet kende. Heel typisch, vooral die lysol, dat associeer je doorgaans met ziekenhuizen van vroeger en/of met hondenfokkende figuren.

    Geplaatst door Maldito op 18:13 14-okt-2008
  • Heerlijk he Maldito, van die geuren waar je niet dood aan gaat.

    Geplaatst door Cess op 18:22 14-okt-2008
  • piggelmee drinken is ook een verslaving

    Geplaatst door apie joepie op 18:24 14-okt-2008
  • Cess, een geur is niet heerlijk omdat ik er niet dood aan ga....

    Geplaatst door Maldito op 18:27 14-okt-2008
  • Niet doen alsof je niet begrijpt wat ik bedoel hoor.

    Geplaatst door Cess op 18:32 14-okt-2008
  • @ Groet op 17:53 14-okt-2008.. Werkelijk belachelijk hoe jij hier de roker an sich profileert.
    Dus jij wil mensen die in het weekend af en toe bij een borreltje kunnen genieten van een rokertje bestempelen als junks omdat ze dat nou eenmaal zo af en toe lekker vinden?
    Dus iedereen die wel eens af en toe voor een in hun ogen iets lekkers wil genieten is een junk.
    Ik moet geen lamsvlees, vind ik niet lekker dus zou het nu voor mij gerechtvaardigd zijn lamsvlees-eters te bestempelen als junks?
    En begin niet over het al dan niet gezond zijn van roken want dan kan ik nog wel een boompje met je gaan opzetten over het eten van vlees.
    Oh, nog wat: jouw frequente bezoek aan deze site doet mij vermoeden dat je een internet-junk bent.. nou goed?

    Verder verbaas je me eigenlijk en beetje. Vrijwel op alle topics vind ik je stellingname gematigd en voor rede vatbaar, behalve waar het rokers betreft.
    Heeft een bepaalde roker jouw bewust iets aangedaan ofzo?

    Geplaatst door Mr.Hyde op 18:37 14-okt-2008
  • Hahaha! Ach, de eigen trek in een peuk neemt zienderogen af Cess. Sommige situaties, zoals gisteren in De Slof, komt het nog. Of nu achter de computer terwijl ik m'n eten op heb.
    Een keertje of twee per dag alles bij elkaar. Maar ik ga vermoedelijk toch niet meer roken, alles heeft een begin en een eind, en dat geldt ook voor roken.

    Geplaatst door Maldito op 18:39 14-okt-2008
  • op naar de 100

    Geplaatst door apie joepie op 18:44 14-okt-2008
  • Knappe prestatie Maldito, ik ben vorig jaar vier maanden gestopt, en weer begonnen..... :-( Rook sinds het rookverbod in de horeca wel veel minder.....

    Geplaatst door Papillon op 18:57 14-okt-2008
  • ik vind het heerlijk om te stappen zonder dat je kleren daarna stinken. En ik hoop dat deze cafe's een hogere boete krijgen dan dat ze kunnen omzetten.
    ik ben het ook niet eens met alle regels maar je zal je er aan moeten houden anders wordt het een zooitje in nederland

    Geplaatst door ukki op 20:10 14-okt-2008
  • Straks roken we gewoon weer lekker overal,mag eindelijk die gele r-ster weer van me jassie af.......

    Geplaatst door josef op 20:19 14-okt-2008
  • Zelf ben ik twee jaar geleden gestopt met roken maar alsjeblieft: zet die asbak weer terug!

    Weet je wat ik erg vind? Als je nu de kroeg inkomt ruik je alleen maar zweet en scheten.

    Echt.

    Roken hoort er toch bij, kom op. In restaurants vind ik het een verademing en in het casino trouwens ook. Maar in een echte kroeg hoort een rookwalm te hangen!

    Geplaatst door hetzalwel op 21:01 14-okt-2008
  • Ik ben verslaafd aan roken. Ik rook 3 pakjes shag per week. I
    k drink ook graag een biertje, en als ik naar de kroeg ga, zeker meer als 1! ( Ik ben een westfries, andere discussie)
    Als ik voor ik ga slapen de asbakken niet opruim en ik kom uit bed, dan vindt ik het stinken in huis, dus gaan ramen en deuren open. Roken stinkt, dat is een feit. Roken is slecht voor de gezondheid, voor je portemonnee en iedereen in je omgeving die niet rookt. Alcohol stinkt ook, als je zelf niets hebt gedronken en er ligt iemand naast je met een bierkegel........
    Nu schijnt het zo te zijn dat de horeca ernstige nadelen ondervindt van het niet-rokers beleid. De horeca klaagt steen en been en claimen hun omzetverlies zelfs bij de overheid.

    Wat is dan de conclusie?
    * Rokers zijn ook/meestal alcoholverslaafd
    * Alcoholverslaafden roken altijd/meestal
    * Niet-rokers komen (bijna)nooit in de kroeg
    * Niet-rokers komen nu vaker in de kroeg
    * Niet rokers drinken geen alcohol
    * Niet rokers drinken wel, maar gaan niet uit
    * Niet rokers houden niet van gezelligheid
    * Niet rokers houden ook van gezelligheid en staan buiten
    * Het niet roken beleid zorgt ook voor minder alcoholgebruik
    * Alcoholverslaafden roken allemaal
    * Een cafe bezoeken zonder bezoekers is niet gezellig
    * Als je niet rookt ben je ongezellig
    * Als je niet rookt drink je ook geen alcohol
    * Rokers gaan eerder dood
    * Roken is goed voor je humeur (als je verslaafd bent)
    * Vul maar aan.............

    Geplaatst door JaJaJaJa op 01:56 15-okt-2008
  • IK rook niet en drink geen alcohol. in heel Nederland zou een rook- en alcoholverbod moeten komen. scheelt een hele hoop ellende, ziektes en geld en dat is zo waar als een achterend van een koe

    Geplaatst door choppertje op 02:23 15-okt-2008
  • Maar Choppertje kwam ook nooit in een café, en nu wel?

    Geplaatst door JaJaJaJa op 02:39 15-okt-2008
  • Maldito op 18:13 '...met m'n companen van SP, PvdA en GroenLinks.' Die onverdraaglijke stank van linkse rotte eieren van je companen houd je wijselijk voor je Maldito.

    Geplaatst door Bugsbunny op 03:05 15-okt-2008
  • Blijkbaar mogen mensen in Nederland niet meer voor zichzelf beslissen.

    De reden dat jongeren gaan roken? Omdat het VERBODEN is. De prijs van een pakje sigaretten verhoogt de status.

    Meer illegale (huis-)barretjes, illegale feesten, en een ondergronds circuit zal hiervan het gevolg zijn.

    Het is niet de rook maar de regelgeving die haar verstikkende uitwerking op de samenleving niet mist.

    Geplaatst door B. de Jong op 07:14 15-okt-2008
  • Straks nog meer zuipschuren in west-friesland?

    Geplaatst door @pestaartje op 07:43 15-okt-2008
  • @B.de Jong, u slaat de spijker op zijn kop. Deze gristelijke regering treitert liever homo's uit de partij met steun van een ex-h**r waar de hele partij al over heen is gegaan als dat ze naar het volk luistert.Het betuttelende gezeik van deze moraalridders begin ik schijt- en schijtziek te worden, de opvoed cd van Rouvoet en kornuiten heb ik ook ongeopend teruggestuurd met de opmerking "ongehoord goed!". En Groet, ga lekker in de keulse pot van Piggelmee een kopje groene thee drinken samen met Cess, dan ga ik lekker met Hyde en Hollief een peukie en een biertje doen in Hoorn; samen komen we er wel uit.

    Geplaatst door Karel op 07:46 15-okt-2008
  • Het CDA is de verdeel-en-heers partij in Nederland. Ze winnen het vertrouwen van links of rechts al naar gelang de politieke wind waait en zwaaien de scepter.

    Het is hun om het even zolang ze maar de touwtjes in handen hebben en anderen de les kunnen lezen.

    Ondertussen wel miljarden in Afghanistan over de balk gooien en ook nu weer zullen vele miljarden van onze belasting centen door buitengewoon onverstandig opportunisme verloren gaan.

    En maar blijven stoken onder het vuurtje van wilders om de aandacht van de werkelijke stand van zaken af te leiden.

    Geplaatst door B. de Jong op 07:57 15-okt-2008
  • Ik rook en drink ook niet maar dat heeft toch niets met mijn uitgaansgedrag te maken??? Ze verkopen er ook water en dat is meestal duurder dan een biertje

    Geplaatst door ukki op 09:26 15-okt-2008
  • Dit is het beste nieuws in weken. Natuurlijk komen die asbakken en daarmee de rokers terug in de kroeg: daar horen ze ook en niet op straat. De gezondheidsmafia heeft het ondank haar mooie praatjes collectief laten afweten: lege kroegen, lege kassa's, afijn treurigheid alom. Mijn steun hebben ze en ik weet nu waar ik weer terecht kan in de regio qua uitgaan. En als er een kroeg is met Guinness van de tap en waar het porum van Klink als achtergrond dient van een dartbord meld ik me spontaan aan voor een competitie.

    Geplaatst door Tomaz op 09:49 15-okt-2008
  • @B. de Jong
    "Blijkbaar mogen mensen in Nederland niet meer voor zichzelf beslissen."
    Dat is precies waar niet-rokers tot voor kort mee zaten. Er werd door rokers voor hun beslist, ze moesten wel meeroken.

    Geplaatst door Ton Veldman op 09:51 15-okt-2008
  • @Groet en @Ton Veldman:
    Jullie kunnen nu toch kiezen waar je heen gaat?
    Naar een rokerscafe lekker druk en daarna stinken je kleren naar de rook,
    OF een niet- rokerscafe,stinken je kleren naar zweet,verschraald bier,en parfumluchtjes.,en het is er lekker rustig.

    Geplaatst door kwikfit op 10:03 15-okt-2008
  • @Kwikfit
    Nee, mijn kleren stinken niet naar zweet. Ik gebruik namelijk een deodorant, jy blijkbaar niet.
    Parfumluchtjes gebruik ik ook niet, maar van een lieftallige schone is dat geen bezwaar. Voor Kwikfit blijkbaar wel.
    Verschraald bier is zonde, ik drink het meestal op.
    Kortom Kwikfit, je argumenten slaan blijkbaar alleen op jezelf.

    Geplaatst door Ton Veldman op 10:12 15-okt-2008
  • @Tomaz op 09:49 15-okt-2008; moet je de pub op het Niedorps Verlaat eens proberen. Voor zover ik weet Guinness uit de tap. Alleen dat van die dartbord achtergrond ben ik niet zeker. Maar in ieder geval: PROOST

    Geplaatst door grapjassie op 10:40 15-okt-2008
  • @Veldman: Dat is nog altijd aan de uitbater van de commerciele instelling die een bar nu eenmaal is.

    Mensen doen het evengoed wel alleen nu prive. De horeca verschuift je hiermee in een grijs gebied, en vele honderden cafe's zullen op de fles gaan.

    Bovendien gaan jongeren juist roken omdat het verboden is, en illegale feesten zullen een enorme groei doormaken, terwijl de oudere generatie de straat op wordt gejaagd.

    Als je niet tegen rook kan heb je volgens mij niets in een bar te zoeken; een cafe is geen restaurant.

    Geplaatst door B. de Jong op 11:42 15-okt-2008
  • www.hiermaghetwel.nl
    Hebt u, verstokte of niet-verstokte roker, deze site al bezocht en uw vraag gesteld?

    Geplaatst door Piet Apegras op 11:54 15-okt-2008
  • @Jong
    Je opmerking:"Blijkbaar mogen mensen in Nederland niet meer voor zichzelf beslissen."
    En nu beslis jy dat ik niets in een café te zoeken heb.
    Beetje vreemd en inconsequent.
    Maar gelukkig ben ik zelf goed in staat te beslissen waar ik wel of niet heen ga. Dus neem ik vanavond een lekker biertje in een rookvrij café.

    Geplaatst door Ton Veldman op 12:13 15-okt-2008
  • @Ton Veldman:

    Geniet ervan, je hebt immers het rijk alleen. De realiteit is immers dat ik niet kan belsissen om naar een cafe te gaan waar wel gerookt wordt.

    dus wie is er nu inconsequent?

    Geplaatst door B. de Jong op 12:16 15-okt-2008
  • Nee hoor @ Ton Veldman,ik ga nooit naar de kroeg haha.
    Voor de duidelijkheid,ik had het over de lijfluchten die andere verspreiden.
    Ik zou zeggen kijk eens naar de reacties van @Maldito op 18:13 14-okt-2008 en @hetzalwel op 21:01 14-okt-2008.
    Er zijn zelfs al machines uitgevonden die de rooklucht imiteren om al die andere luchtjes te camoufleren ,waarom zou dat toch wezen.

    Geplaatst door kwikfit op 12:17 15-okt-2008
  • Met het bij wet bepalen dat alle horeca rookvrij moet zijn is een eind gekomen aan 300 jaar nederlandse publieke rookcultuur.

    Het verbieden van dit soort zaken heeft een negatief effect op de algehele publieke sfeer in nederland.

    Het moet nog maar blijken in de toekomst of deze maatregel wel of niet de trend van minder roken door de jeugd tot gevolg heeft.

    Als meest gegeven reden van jongeren waarom zij roken is omdat het 'spnnend' is omdat het 'verboden' is.

    De hoge prijs van sigaretten verhoogt nog eens extra de status van de rokende jongere.

    Ik probeer hier niemand de les te lezen; de overheid doet dat in deze wel met het oog op de publieke gezondheid.

    Vooralsnog is van een voordeel nog niets gebleken; enkel dat honderden cafes met sluiting bedreigd worden en hierdoor op landelijke schaal de sociale cohesie wordt aangetast door deze wet.

    Mag best over gesproken worden vind ik.

    Geplaatst door B. de Jong op 12:24 15-okt-2008
  • ton v.10.12 uur.

    dus als ik het goed begrijp, stinken jou kleren niet naar rook, omdat je zelf niet rookt!

    Geplaatst door hollief op 12:26 15-okt-2008
  • Mr.Hyde op 18:37 14-okt-2008 Ik lees uw reactie nu pas. Het klopt dat ik t.a.v. roken een allergie heb. Dit is zowel figuurlijk als letterlijk.
    Persoonlijk vind ik de manier waarop heel veel rokers zich gedragen t.a.v. anderen die last hebben van hun rook, niet te accepteren. Het gaat niet om diegenen de een of twee sigaretjes per dag opsteken, maar om diegenen die vinden dat men het recht heeft om altijd en overal te roken, ook al hebben anderen er last van en ook al is dit schadelijk voor de gezondheid van anderen.
    Dat is ook de reden dat ik het woord junks gebruik in deze. Het gaat om verslaafden net als bij een drugs- en of een alcoholverslaving. Alleen van die laatste twee hoef ik niets binnen te krijgen als ik dat niet wil.

    Geplaatst door Groet op 12:38 15-okt-2008
  • B. de Jong op 12:24 15-okt-2008 je schrijft eigenlijk dat jij niet zonder je saffie kunt en heel boos en geirriteerd bent dat je niet meer mag roken in kroegen, restaurants enz.

    @Jong
    Je opmerking:"Blijkbaar mogen mensen in Nederland niet meer voor zichzelf beslissen." Dat is maar ten dele waar. De situatie is omgekeerd nu. Voorheen bepaalden de rokers de dienst.(Je kent die verjaardagen wel waar maar twee mensen roken, maar dit dan ook de hele avond doen) Nu bepaalt de wetgever dat er niet meer mag worden gerookt omdat ook het horecapersoneel recht heeft op een rookvrije werkomgeving.

    Geplaatst door Groet op 12:44 15-okt-2008
  • Het is irrelevant of ikzelf wel of niet rook. Het is veelzeggend dat men er dus blijkbaar niet samen uit kan komen. In mijn kennisen kring zijn rokers niet asociaal zoals u hen omschrijft.

    Het algeheel verbod is onverstandig, niet alleen omdat het stigmatiserend werkt, maar ook omdat de regering daarmee honderduizenden goedwillenden letterlijk in de kou laat staan.

    We zullen nog maar moeten afwachten wat het netto resultaat zal zijn van deze maatregel, maar ik stel er vraagtekens bij en ik raad iedereen aan om dat vooral te blijven doen bij elke nieuwe wet die deze regering invoert.

    In de afgelopen 5 jaar is Nederland er onder leiding van deze regering immers niet bepaald op vooruit gegaan.

    Geplaatst door B. de Jong op 12:52 15-okt-2008
  • @de Jong, deze regering zit er nog geen vijf jaar dacht ik zo maar. De verkiezingen zijn eens per vier jaar toch?

    Het gaat niet om het feit dat goedwillende rokers ook dwars worden gezeten maar deze maatregel is bedoeld om het personeel een rookvrije werkomgeving te bieden.

    Geplaatst door Groet op 13:41 15-okt-2008
  • 'Met het bij wet bepalen dat alle horeca rookvrij moet zijn is een eind gekomen aan 300 jaar nederlandse publieke rookcultuur. '

    Een rookcultuur, mag ik even lachen??

    Geplaatst door Cess op 13:51 15-okt-2008
  • Even voor de goede orde, dat er niet meer gerookt mag worden in de HORECA, is omdat het personeel recht heeft op een rookvrije werkplek. En dus niet omdat de regering vindt dat iedereen maar moet stoppen met roken, want anders kunnen ze geen banken meer gaan redden in de toekomst.

    Geplaatst door Frank61 op 07:06 16-okt-2008
  • Gezien de reacties van rokers hierboven klopt dit bericht vrij aardig: http://www.nu.nl/news/1792647/91/Roken_vermindert_denkvermogen.html

    Geplaatst door Ferry op 13:07 16-okt-2008
Schrijf een reactie
U bent niet ingelogd. U moet geregistreerd zijn om te kunnen reageren op deze site. Lees eerst de spelregels voor reacties op artikelen.

Stelling

Het is in meeste gemeenten onmogelijk fatsoenlijk college te vormen (uitleg)
Poll
Eens (67%)
Oneens (33%)
Totaal aantal stemmen: 650
advertenties

'Voetsporen'

Moderne architectuur

Oproep: het leven na DSB

advertenties

Bedrijvengids Myoffice

Alle bedrijfsadressen
binnen Nederland online

www.giant.nl

Solliciteer bij ons!
Meer plezier, meer .

Adviseursvergelijk.nl

Plaats uw ervaring en win een gratis Iphone!