sluiten
Inloggen
sluiten
donderdag 11 maart 2010

VOC-schip Prins Willim volledig afgebrand (5e update met video)

  • Gepubliceerd op 30 juli 2009, 02:27
  • Laatst bijgewerkt op 10 augustus 2009, 13:08
U heeft minimaal Flash Player versie 8 nodig.
DEN HELDER - 

Het VOC-schip Prins Willim, op de Oude Rijkswerf Willemsoord in Den Helder is afgelopen nacht volledig afgebrand. Het vuur werd rond half een ontdekt, maar het duurde vele uren voordat de vlammen door het dek kwamen. Daarna ging het snel.

Even na vijf uur sloeg de achtermast overboord, een half uur later gevolgd door de hoofd- en voormast. Het schip, een blikvanger op de werf en de afgelopen weken een trekpleister voor toeristen, kan als geheel verloren worden beschouwd.

De brand is vrijwel zeker begonnen bij de bar achter in het ruim, dat regelmatig als ontvangstruimte dienst doet. Achter de bar bevindt zich ook de technische installatie. Kortsluiting daar ligt als oorzaak het meest voor de hand. De keuken was namelijk al enige tijd niet meer gebruikt en bovendien was woensdagmiddag rond vijf uur nog een controleronde gemaakt. Ook is het inbraakalarm niet afgegaan en de beide toegangsdeuren tot het schip zaten bij aankomst van de brandweer en Willemsoord-personeel nog op slot.

De vlammen bereikten al snel het houten plafond, dat tevens het tussendek vormde waarop een groot deel van de tentoonstellingsruimte van de Prins Willim was gevestigd. Hoewel het houten dek op stalen spanten rustte, werd al snel duidelijk dat het dek uiteindelijk zou doorbranden en de boel ging instorten

De sterke rookontwikkeling bemoeilijkte, ook met gebruik van persluchtmaskers, de brandbestrijding. Bovendien was er grote kans dat als de toegangsdeuren opengezet zouden worden om het ruim te betreden de binnendringende zuurstof onmiddelijk het vuur zou doen oplaaien. Aanvankelijk zette de brandweer twee wagens in. Volgens de officier van dienst had een massale uitruk op dat moment geen zin, omdat niemand zonder risico's in het schip kon komen. ,,Het is alsof je een brand in een slecht toegankelijke kelder moet blussen.''

De enige oplossing was wachten tot de vlammen door het dek en de scheepshuid zouden slaan. Rond vier uur donderdagochtend, toen de eerste vlammen inderdaad zichtbaar werden, arriveerde versterking. Langs het schip werden diverse bluskanonnen opgesteld.

Veel mocht dat niet baten. Het vuur woedde door het gehele achterschip, vernietigde de fraai versierde achterspiegel, deed een vermoedelijke gasfles ontploffen en vrat zich vervolgens een weg door de tuigage. Daardoor verloren de masten hun balans. Eerst ging met donderend geraas de achtermast overboord, waarbij sommige brandweerlieden voor hun leven moesten rennen. Even later volgden de andere twee masten. Het vuur had daarna vrij spel. ,,Eeuwig zonde'', aldus wethouder Cor Hienkens, die door zijn reeds aanwezige collega en loco-burgemeester van dienst Hans Boskeljon uit bed was gebeld.

Intussen waren vannacht de voetgangersbruggen rond de werf opengedraaid, om een massale toeloop van publiek in de ochtend te voorkomen. 

De Prins Willim is eigendom van projectontwikkelaar Dirk Lips. Het schip is verzekerd voor naar verluidt zo'n drie miljoen euro. Met beheermaatschappij Willemsoord BV was eerder dit jaar afgesproken dat het schip in Den Helder zou blijven liggen tot Lips er een koper voor heeft gevonden of Willemsoord er vanaf zou willen. Directeur Herman Groenheide van Willemsoord had juist woensdag tegenover deze krant gemeld die intentie zeker nog niet te hebben omdat de VOC-replica een blikvanger is op het werfterrein. Ook Groenheide sprak vanmorgen om zes uur van een trieste gebeurtenis. ,,De Prins Willim trok de afgelopen tijd twee keer zoveel bezoekers als vorig jaar.""

Foto: Nadat de stagen doorgebrand zijn begint de hoofdmast aan zijn val, daarbij de voormast met zich meesleurend. De vlammen slaan uit het schip. Foto Ronald den Boer

Luister hier naar een interview met de directeur van werf Willemsoord

Inloggen
Reacties
  • Allejesus!!! Dat was nou ook weer een beetje teveel van het goede. Eeuwig zonde van dat mooie schip, die inderdaad een prachtige blikvanger was.
    Wat mij wel meteen te binnen schoot: hoe zat het dan met de brandveiligheid van het schip als het vuur zo snel om zich heen kon grijpen? Geen brandwerende voorzieningen?
    Tjoh, wat zonde zeg.

    Geplaatst door Njoi op 07:52 30-jul-2009
  • Geen woorden voor.

    Geplaatst door Hewson op 08:21 30-jul-2009
  • Hout @Njoi, hout wil wel branden. Zelfs als er nog staal in zo'n schip is verwerkt.

    Geplaatst door Piet Apegras op 08:26 30-jul-2009
  • Sprakeloos.

    Geplaatst door T1935 op 08:46 30-jul-2009
  • Zonde,

    Misschien zijn er nog 1500 Hedlerse bouwvakkers in spe die onder auspicien van WNK een nieuwe kunnen gaan bouwen.

    Geplaatst door JeWeetWelWie op 08:48 30-jul-2009
  • Het lijkt mij toch beter dat er schepen uit de juiste tijd in Den Helder komen liggen. In de tijd van de VOC was DH er nog niet en op huisduinen zaten alleen walvisjagers en vissers. Een paar mooie stoomschepen er bij lijkt me wel wat.
    Die Prins Willim was een nep replica. De mast was van aluminium, het tussendek daar kon je rechtop staan en lopen en er zaten deuren in de zijkant. Dan kun je er beter nog eentje van glasvezel/epoxy maken. Dat is lekker onderhoudsvriendelijk.

    Geplaatst door Jack. op 08:56 30-jul-2009
  • Jack Dat Den Helder er in de tijd van de VOC nog niet was en dat de Prins Willem een nep replica was, daar heb je gelijk in.
    Maar het is toch vreselijk jammer dat deze blikvanger uitgebrand is.

    Geplaatst door T1935 op 09:07 30-jul-2009
  • Dat is altijd jammer T, al was het alleen vanwege de toeristen die een kijkje komen nemen. Maar dattie weg is scheelt de gemeente een hoop geld (1000 euro/ dag)

    Geplaatst door Jack. op 09:12 30-jul-2009
  • Ondanks dat ik er nooit op ben geweest vind ik het heel erg zonde dat we deze boot nu moeten missen op de oude werf.

    Ik ben er gister nog langs gelopen na een etentje op de kade. Toen lag ie er nog goed bij :S.

    Geplaatst door Teigetje op 09:30 30-jul-2009
  • Er is maar een echte authentieke replica en dat is de Batavia. Originele maten, originele materialen. De Amsterdam is ook al op deze tijd aangepast.
    Ik ben een keer met mijn vader welke scheepsbouwkundig Ir. was op deze replica geweest. Het was het toppuntvan kitch een stalen romp. Aluminium masten, deuren aan de zijkant en alles bekleedt met hout.
    Het ding zou prachtig passen in Disneyland of één of ander pretpark.
    Het wangedrocht zou misschien toch al verdwijnen uit Den Helder. Enfin nu zijn ze er alsnog van af vervelend voor de eigenaar maar er is weinig verloren aan deze kitch.
    Verder heb ik het altijd heel vreemd gevonden dat dat ding in Den Helder lag. Den Helder bestond nog niet tijdens de VOC. Het heeft nooit deel uitgemaakt van de VOC. Ik zou denken, als ik stadsbestuurder zou zijn zorg voor wat antieke oorlogschepen. En maak daareen s oort museum van. Dat past perfect bij Den Helder.

    Geplaatst door Huibert60 op 09:55 30-jul-2009
  • Jee wat zonde, zeg. Overigens wel spectaculaire beelden in de video. Kan me voorstellen dat er geen redden aan was voor de brandweer als je dat zo ziet.

    Geplaatst door Steef K. op 10:22 30-jul-2009
  • @Piet Apegras: ook hout kan geimpregneerd worden etc. Vooral omdat het schip ook dienst deed als ruimte voor bijeenkomsten etc. mag je toch verwachten dat dit voldoet aan de brandwerendheids-eisen.

    Geplaatst door Njoi op 10:36 30-jul-2009
  • Video bekeken en nog eens en nog eens.Ze hebben hem gewoon laten verbranden.Ze hebben gedacht dit is replica(plastic) dus de brand ook.

    Geplaatst door denkt mee op 10:44 30-jul-2009
  • Voor mij valt dit onder weg er mee .Net als kunststof kozijnen en alminium kozijnen allemaal nep.Als denhelder moet gedijen op een plastic schip is het niet best gesteld.
    Alles plastic met een bar in het midden. En dat was echt niet zo vroeger. Ze mochten al blij zijn als er een kombuis in zat waar het voedsel bereid werd.Het schip heeft eerst drie en half uur liggen smeulen al voorst de brand door het dek brak.Het lijkt me sterk dat men toen niet eens ingrijpen kon al was het maar het schip vol schuim spuiten.
    Het lijkt me dan ook een brandweer van niks.
    Als mijn huis in de fik staat mogen zij er niet bij komen ...Weg blijven anders gaat de boel verloren.

    Geplaatst door rensmaag op 11:10 30-jul-2009
  • Het schip hoorde absoluut niet in de stad thuis. Maar inderdaad zonde dat hij zo aan z'n einde is gekomen.

    Geplaatst door Reptile op 11:16 30-jul-2009
  • Wanneer ik naar de lullige spuitjes keek kreeg ik het idee dat de brandweer er weinig zin in had. Er zijn toch ook schuimspuiten. Maar gezien alle impregneringen en plastic zijn de brandweer mensen terecht aan een aantal regels gehouden.

    Geplaatst door Huibert60 op 11:33 30-jul-2009
  • Geef de bevelvoerder wel gelijk dat ze niet het schip zijn ingegaan.
    Stel dat je er als brandweerman in bent en het slaat om zich heen je kan geen kant op.
    Je bent verloren en verbrand levend.
    Dit is matriaal allemaal te vervangen en een mensen leven niet.

    Geplaatst door Een texelaar op 11:57 30-jul-2009
  • Aan de donkere kleur van de uitslaande rookgassen, te zien bij het begin van het videoverslag, is er dan al veel kunstof cq verf gesmolten cq verbrand.
    De temperaturen waaronder dit plaatsvindt zijn danig hoog dat vaak de gehele binnenkant van een pand/schip dan al is aangetast.
    Gecontroleerd uit laten branden, ter voorkoming van nevenschade aan de directe omgeving, is dan de enige veilige oplossing, lijkt mij.
    Trouwens lijken mij houten vloeren/dekken een nachtmerrie
    voor een brandweercommandant en zijn blussers......

    Geplaatst door yeoman op 12:21 30-jul-2009
  • Tjonge, tjonge...wat een "geweldige" opmerkingen weer over het schip, de critici hebben weer wat nieuws gevonden om op te zeiken.
    Wel of niet nep, het was een toeristische trekker die van ver buiten Den Helder al zichtbaar was aan de masten die overal bovenuit staken.
    Maar ja, naar goed (?) Helders gebruik wordt per defenitie alles afgezeken wat niet in het pulletje past.
    Ben op zo'n moment toch blij dat ik "maar" een import Heldenaar ben en iets anders tegen dit schip aankijk/keek.
    Het is inderdaad doodzonde dat het er niet meer is!

    Geplaatst door Chris69 op 12:22 30-jul-2009
  • ik vind het jammer, het was een replica, maar echt slecht voor de stad deed het niet.

    oh, en ik wens rensmaag veel succes met het blussen van zijn huis in zn eentje, mocht er brand uitbreken (wat ik natuurlijk niemand gun).
    hij heeft er vast veel meer verstand van als de brandweer.

    Geplaatst door Ishje op 12:32 30-jul-2009
  • Heel erg jammer. Of het nou een replica was of niet.
    Enne: @huibert60: De maten van de Batavia komen ook niet overeen met het orginele schip. Er waren namelijk geen tekeningen en alles is (wel op deskundige wijze) geschat.

    Geplaatst door Zucht op 12:32 30-jul-2009
  • Ik heb de indruk, dat veel reageerders nog nooit "aan boord"van dit schip zijn geweest.
    Anders hadden ze geweten, dat de bar (keuken) -waar de brand ontstaan lijkt te zijn- een etage lager lag als de ingang van het schip, die op de foto's c.q. in de reportage te zien is.
    Stel je dan eens voor, dat je als brandweerman/vrouw naar binnen gaat vervolgens via een trap nog een etage lager moet om te blussen en dat dan plotseling daar beneden de vlammen ineens om zich heen grijpen. Dan kom je echt niet meer weg hoor ! Nee, een goede keus in mijn ogen om er niet in te gaan.
    Overigens blijft wel de vraag, waarom er nooit aan een sprinklerinstallatie in dit geheel houten onderkomen -althans het interieur- is nagedacht.

    Geplaatst door The Diver op 13:12 30-jul-2009
  • Ishje op 12:32 30-jul-2009,inderdaad ik wens rensmaag ook veel succes met het blussen van zijn huis dan in zijn eentje,de brandweer heeft echt wel alles op alles gezet om het te blussen.

    Geplaatst door annie 1969 op 13:23 30-jul-2009
  • Trieste gezicht hoor op het journaal. Een karkas is alles wat er nog over is. Er zou in de bar wel een sprinkler-installatie zijn geweest die ook wel aangeslagen is maar die heeft de boel niet afdoende kunnen blussen tot de brandweer kwam zeggen ze op het journaal.

    Geplaatst door moosje op 13:39 30-jul-2009
  • Mooi naar de kelder dat geldverslindende ding.Jammer dat die hele werf niet in de brand raakte.Had enorm opgeruimd en waren we verlost van die bodemloze subsidie put.

    Geplaatst door zwerver op 14:17 30-jul-2009
  • @Chris69, valt mij ook op als import-Nieuwedieper, dat veel van de "originele" inwoners zo klagen over (alles in) Den Helder ;)
    Er is zoveel nep, maar dan is het nog niet per definitie slecht of lelijk. Ík vind het in elk geval erg zonde!
    Btw. Door het stalen schip was de hitte in het schip te intens om binnen te gaan, en was er geen houden aan. Aldus 1 van de brandweermannen vanmorgen bij het schip.

    Geplaatst door Jacqueline op 14:23 30-jul-2009
  • Dit kan je geen replica noemen maar eerder een look a like. Bij een replica probeer je het orgineel te benaderen waar dat maar mogelijk is.
    In dit geval zag het er uit als een voc schip.
    Wel een die mooi was om te zien en daarom is het ook zonde dat het schip er niet meer is.

    Geplaatst door Purplesun op 14:35 30-jul-2009
  • Even voor alle zeikerds onder de reageerders, als jullie nou eens met zijn allen bij een volgende brand aanwezig willen zijn dan hoeft de brandweer niets meer te doen en hebben jullie de brand al uitgezeken.....
    het is natuurlijk doodzonde dat dit schip afgebrand is, en nu ook nog eens afgebrand wordt.

    (gouden) Eeuwig zonde

    Geplaatst door bigOne op 15:05 30-jul-2009
  • het is eeuwig sonde inderdaad, ik vraag me af of ze niet beter het schip konden laten zinken, dan was er misscien minder schade geweest water schade is mi minder erg dan een afgebrand schip, maar het is maar een hersen spinsel, Ik hoop dat ze hem gaan herbouwen want het was echt een pracht van een schip.

    al die mensen die geholpen hebben het schip op te bouwen en nu in 1 nacht hun levenswerk verkoold zien echt sneu.

    Geplaatst door oudinwoonster op 15:08 30-jul-2009
  • Replica, of niet. Het is jammer. Voor de boot.. De meeste schepen kunnen niet geblust. Ze zijn niet, of moeilijk, te bereiken.
    Rengmaag: het verschil is : niet kunnen, of niet mogen. Niet zomaar iets gaan roepen!

    Als mijn huis in de fik staat mogen zij er niet bij komen ( is dat nederlands ? ).

    Geplaatst door D.A. op 15:17 30-jul-2009
  • Replica, of niet. Het is jammer. Voor de boot.. De meeste schepen kunnen niet geblust. Ze zijn niet, of moeilijk, te bereiken.
    Rensmaag: het verschil is : niet kunnen, of niet mogen. Niet zomaar iets gaan roepen!

    Als mijn huis in de fik staat mogen zij er niet bij komen ( is dat nederlands ? ).

    Geplaatst door D.A. op 15:18 30-jul-2009
  • Gewoon alle gaten vol schuim spuiten en maar blijven spuiten niet op je krent gaan zitten.En herbouwen daar komt niet veel meer van terecht,In de gemeente denhelder is namelijk het geld op,En als ze wel een potje kunnen vinden dan eerst het stadshart.
    Een wethouders is heeel erg blij er is namelijk iemand van zijn fiets gevallen,En wel de prins willim beter hadden ze het niet kunnen hebben.Wat een afleiding .

    Geplaatst door rensmaag op 16:16 30-jul-2009
  • eenieder die dit NIET erg vindt verlaat
    Den Helder onmiddelijk.

    Als het casino herbouwd kan worden kan dat met dit schip ook!!

    Geplaatst door will5454 op 16:21 30-jul-2009
  • Zucht op 12:32 30-jul-2009, Daar heb je helemaal gelijk in. Ik heb zelf nog wat achtergrondgegevens hoe dat gegaan is. Inderdaad zeer deskundig en nauwgezet.
    Maar De Batavia is net alsde Zeven Provincieen een echte replica. Terwijl dit ding gewoon een stalen romp is van binnen en van buiten met hout betimmerd en zelfs de masten waren aluminium. Ik denk dat Den Helder niet hoeft te treuren dat deze kermisschuit afgebrand is.

    Geplaatst door Huibert60 op 16:40 30-jul-2009
  • @dm(10:44) Klopt. Volgens het NOS-journaal van 07.00 uur liet de brandweer het schip "gecontroleerd uitbranden"

    Geplaatst door Piet Apegras op 16:54 30-jul-2009
  • Gewoon vol laten lopen met water, dan stopt de brand vanzelf. Zo werden vroeger ook geblust. Tot de top van de mast in het water en het vuur is uit.

    Geplaatst door Last Straw op 22:01 30-jul-2009
  • Er wordt zoveel gezegt, dat de meeste die reageren lijken te vergeten dat het gaat om een (replica) VOC schip dat is afgebrand, en dat is gewoon eeuwig zonde, je kan wel zeuren over dat het niet in Den Helder past en dat het toch maar hout was en dat de brandweer niet genoeg heeft gedaan. Het blijft gewoon heel erg zonde, ik ben een geboren en getogen Helderse, ben der tot mijn schaamte nog nooit in geweest, nu kan het niet meer. En inderdaad veel mensen lopen te zeuren, maar helaas staan een hoop heldernaren daarom bekend. Het was een toeristentrekker en daar profiteerde een hoop bedrijven van mee, en werden dingen voor de heldernaren ook iets betaalbaarder.
    Want dat straks dat ding opgeknapt moet worden.. tja dat is de vraag, verzekerd voor 3 miljoen, dat gaan ze ws niet redden, en er moet natuurlijk grof geld bij, dat zullen wij als bevolking wel op moeten hoesten.
    Buiten dat, vind ik het erg jammer dat Den Helder nog 1 x groot in het nieuws komt; ramptoerisme!!

    Oh enne ik zou niet graag in de schoenen van de brandweer hebben willen staan afgelopen nacht, de hitte is ondraagelijk, de verf en plastic die versmelten is niet te harden, wat eruit komt qua vervuiling en je staat er en kan niks doen, zonder dat je zelf gevaar loopt. ondanks dat het hun "werk" is, petje af voor de mannen die vannacht/vanmorgen moesten werken.

    Geplaatst door vrouwtje_theelepel op 22:58 30-jul-2009
  • Ik ben als geboren en getogen jutter blij dat mijn vrouw en ik in het voorjaar op dat ding zijn geweest,want nu is het weg.Replica of niet het is gewoonweg zonde.In Den Helder is er amper of niets dat überhaupt maar naar de oude tijden verwijst en dit was één van die weinige dingen.Ik vond het een leuke replica en leerzaam bovendien.Jammer.Het enige oudere gebouw/ding dat Den Helder nu nog resten zijn het KIM en het Kerkhof.We waren verleden week een dagje in Hoorn.Kijk,daar zie je nog eens wat.

    Geplaatst door vigil op 23:34 30-jul-2009
  • Ik vraag me af waarom de marinebrandweer niet om assistentie is gevraagd.
    Dat zijn nu juist de specialisten m.b.t. scheepsbranden.

    Iedere amateur (ik ook) komt op het idee om het schip te laten zinken maar niet de brandweer.
    Als ze dat hadden gedaan was er wellicht alleen lokale brandschade en waterschade overgebleven.

    Geplaatst door Vloek op 15:11 31-jul-2009
  • Zoals altijd staan de beste (stuur/brandweer)lui weer aan de wal.
    Misschien zouden somige mensen zich wat meer kunnen verdiepen i.p.v onzinnge reacties te uiten.

    Geplaatst door NoNaMePS op 23:03 31-jul-2009
  • t' schip lijkt nu wel op die boot in de glazenbak een stukje verder op.

    Geplaatst door Arnoudt op 15:20 01-aug-2009
Schrijf een reactie
U bent niet ingelogd. U moet geregistreerd zijn om te kunnen reageren op deze site. Lees eerst de spelregels voor reacties op artikelen.

Stelling

Het is in meeste gemeenten onmogelijk fatsoenlijk college te vormen (uitleg)
Poll
Eens (67%)
Oneens (33%)
Totaal aantal stemmen: 650
advertenties

Willemsoord

De Mooiste Man

advertenties

Adviseursvergelijk.nl

Plaats uw ervaring en win een gratis Iphone!

www.giant.nl

Solliciteer bij ons!
Meer plezier, meer .

Bedrijvengids Myoffice

Alle bedrijfsadressen
binnen Nederland online